مدل CAPM یا مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه

تاریخ انتشار: 1397/09/27

مدل قیمت گذاری دارایی سرمایه (CAPM) رابطه بین ریسک سیستماتیک و بازده مورد انتظار برای دارایی ها، به ویژه سهام، را توصیف می کند. مدل CAPM به طور گسترده در تمام امور مالی برای ارزش گذاری اوراق بهادار مخاطره آمیز و تولید بازده مورد انتظار برای دارایی با توجه به خطر انداختن این دارایی ها و هزینه های سرمایه مورد استفاده قرار می گیرد.

کاهش ارزش مدل سرمایه گذاری دارایی - CAPM

فرمول محاسبه بازده مورد انتظار یک دارایی با توجه به خطر آن به شرح زیر است:

مدل CAPM

ERi = بازده مورد انتظار سرمایه گذاری

Rf = نرخ بدون ریسک

βi = Beta سرمایه گذاری

ERm = بازده مورد انتظار بازار

(ERM - Rf) = حق بیمه بازار

سرمایه گذاران انتظار دارند که برای ریسک و ارزش زمان پول جبران شوند. نرخ بدون ریسک در فرمول CAPM برای ارزش زمانی پول است. دیگر اجزای فرمول CAPM برای سرمایه گذار در معرض خطر بیشتری قرار می گیرند.

بتا یک سرمایه گذاری بالقوه اندازه گیری این است که چقدر ریسک سرمایه گذاری به نمونه کارهایی که به نظر می رسد در بازار است، اضافه می کند. اگر یک سهام خطرناکتر از بازار باشد، آن بتا بزرگتر از 1. اگر سهام دارای بتا کمتر از یک باشد، فرمول فرض می کند که خطر یک، نمونه کارها را کاهش می دهد.

بتا سهام پس از آن افزایش می یابد که با ریسک بالای بازار، بازده مورد انتظار از بازار بالاتر از نرخ بدون ریسک است. نرخ بدون ریسک سپس به محصول بتا سهام و حق بیمه ریسک اضافه می شود. نتیجه باید یک سرمایه گذار باشد که بازده مورد نیاز یا میزان تخفیف آنها را می توان برای پیدا کردن ارزش دارایی مورد استفاده قرار داد.

هدف از فرمول CAPM این است که ارزیابی کند که آیا سهام با قیمت رضایتبخش و ارزش زمانی آن مقایسه می شود یا خیر.

به عنوان مثال، تصور کنید که یک سرمایه گذار امروز سهامی با ارزش 100 دلار برای هر سهم در نظر گرفته است که سهم سالانه سود سهام را پرداخت می کند. سهام بتا در مقایسه با بازار 1.3 است که به این معنی است که یک نمونه از بازار سهام به خطر افتاده است. همچنین فرض بر این است که نرخ بدون ریسک 3٪ است و این سرمایه گذار انتظار دارد که بازار در سال 8٪ افزایش یابد.

بازده مورد انتظار سهام بر اساس فرمول CAPM 9.5٪ است.

بازده مورد انتظار از فرمول CAPM برای تخفیف سود سهام و افزایش سرمایه سهام در مدت زمان معین انتظار می رود. اگر ارزش تخفیفی از جریان های نقدی آینده برابر با 100 دلار باشد، فرمول CAPM نشان می دهد که سهام نسبت به ریسک نسبتا ارزشمند است.

مشکلات CAPM

چندین فرضیه پشت فرمول CAPM وجود دارد که نشان داده شده است، در واقع واقعیت ندارد. علی رغم این مسائل، فرمول CAPM هنوز به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا ساده است و برای مقایسه آسان گزینه های سرمایه گذاری کاملا مناسب است.

از جمله بتا در فرمول فرض می کند که خطر را می توان با نوسان بودن قیمت سهام بررسی کرد. با این حال، حرکت قیمت در هر دو جهت به همان اندازه خطرناک نیست. دوره بازبینی برای تعیین نوسان سهام، استاندارد نیست زیرا بازده سهام (و ریسک) به طور معمول توزیع نمی شود.

CAPM همچنین فرض می کند که نرخ بدون ریسک در طول دوره تخفیف ثابت باقی خواهد ماند. فرض کنید مثال قبلی این که نرخ بهره در اوراق قرضه خزانه داری طی دوره 10 ساله به 5٪ یا 6٪ افزایش یافت. افزایش نرخ بدون ریسک همچنین هزینه سرمایه ای که در سرمایه گذاری استفاده می شود را افزایش می دهد و می تواند ارزش سهام را بیش از حد افزایش دهد.

نمونه کارهای بازار که برای به دست آوردن حق بیمه در بازار استفاده می شود، تنها ارزش نظری است و نه دارایی است که می تواند به عنوان جایگزینی برای سهام خریداری شده یا سرمایه گذاری شود. اغلب اوقات، سرمایه گذاران از یک شاخص عمده سهام مانند S & P 500 برای جایگزینی بازار استفاده می کنند که یک مقایسه ناقص است.

جدی ترین انتقاد از CAPM این فرض است که جریان های نقدی آینده می توانند برای روند تخفیف تخمین زده شوند. اگر یک سرمایه گذار بتواند بازگشت آتی سهام با سطح بالایی از دقت را برآورد کند، CAPM ضروری نخواهد بود.

ارزش عملی CAPM

با توجه به نقدهای CAPM و مفروضات استفاده از آن در ساخت و ساز نمونه کارها، ممکن است دشوار باشد که چگونگی آن مفید باشد. با این حال، استفاده از CAPM به عنوان یک ابزار برای ارزیابی معقول بودن انتظارات آینده و یا انجام مقایسه ها هنوز هم می تواند ارزش داشته باشد.

سرمایه گذار می تواند از این مشاهدات استفاده کند تا مجددا ارزیابی کند که چگونه نمونه کارهای آنها ساخته شده است و کدام صندوق ها ممکن است در SML قرار نداشته باشند. این می تواند توضیح دهد که چرا پروژۀ سرمایه گذار به حق CML است. اگر دارایی هایی که بر روی بازده ها کشیدن یا افزایش ناگهانی خطر را ایجاد کرده اند، سرمایه گذار می تواند تغییراتی را برای بهبود بازده ایجاد کند.

خلاصه مدل CAPM

CAPM از اصول تئوری نمونه کارها مدرن برای تعیین اینکه آیا امنیت نسبتا ارزشمند است، استفاده می کند. این بر پایه فرضیه هایی درباره رفتارهای سرمایه گذار، توزیع ریسک و بازگشت و اصول بازار است که با واقعیت مطابقت ندارد. با این حال، مفاهیم اساسی CAPM و مرزهای کارآمد مرتبط می توانند به سرمایه گذاران در درک ارتباط بین ریسک و پاداش احتمالی کمک کنند زیرا تصمیمات بهتر در مورد اضافه کردن اوراق بهادار را یک نمونه کار در نظر می گیرند.

 

capital assets pricing model
CAPM