محبوب ترین ارزها برای تجارت

تاریخ انتشار: 1397/08/05

محبوب ترین ارزها برای تجارت

بازار فارکس (یا ارز خارجی) بزرگترین و مایع ترین بازار در جهان است و میلیارد دلار در هر روز بین میلیون ها نفر از طرفین تجارت معامله می شود. برای کسانی که فقط در بازار فارکس شروع به کار می کنند، یکی از اولین گام ها کسب آشنایی با بعضی از ارزهای معروف تر و کاربردهای محبوب آن نه تنها در بازار فارکس بلکه در کل دنیا نیز می باشد. در اینجا نگاهی به شش ارز معروف می اندازیم که همه ناظران فارکس باید با آن آشنا شوند، با برخی از صفات و خصوصیات هر یک از آنها آشنا شوید.

1. دلار آمریکا

اول و مهمتر از همه، دلار آمریکا است که به راحتی بیشترین معامله گر ارز در این سیاره است. USD می تواند در یک جفت با تمام دیگر ارزهای اصلی پیدا شود و اغلب به عنوان واسطه در معاملات ارز مثلثی عمل می کند. این همه به این دلیل است که دلار به عنوان ارز ذخیره غیر رسمی جهانی عمل می کند که توسط هر بانک مرکزی و نهاد سرمایه گذاری در جهان نگهداری می شود.

علاوه بر این، با توجه به پذیرش جهانی دلار آمریکا، بعضی از کشورها به عنوان یک ارز واحد، به جای یک پول محلی، یک عمل شناخته شده به عنوان دلار سازی، بعنوان یک ارز اصلی استفاده می شود. دلار آمریکا نیز ممکن است به طور گسترده در سایر کشورها مورد پذیرش قرار گیرد، که به عنوان یک روش جایگزین غیر رسمی پرداخت می شود، در حالی که این کشورها پول محلی رسمی خود را حفظ می کنند.

دلار نیز یک عامل مهم در بازار ارز خارجی برای ارزهای دیگر است که در آن ممکن است به عنوان معیار یا نرخ هدف برای کشورهائی که تصمیم می گیرند ارزهای خود را به ارزش USD تغییر دهند یا آن را جبران کنند، عمل می کنند. به عنوان مثال چین، پولی که یوان یا رینمگین دارد، به مدت طولانی به دلار تبدیل می کنند، بسیاری از اقتصاددانان و بانکداران مرکزی به شدت با اینکار مخالف هستند. اغلب کشورها نرخ ارز خود را به دلار ثابت تبدیل می کنند تا نرخ ارز خود را تثبیت کنند، نه اینکه اجازه دهند بازار آزاد (فارکس) ارزش نسبی آن را تغییر دهد.

یکی دیگر از ویژگی های USD که فارکس به آن نیاز دارد این است که دلار به عنوان ارز استاندارد برای اکثر کالاها، مانند نفت خام و فلزات گرانبها استفاده می شود. به این معناست که این کالاها نه تنها به نوسانات ارز به دلیل اصول اقتصادی عرضه و تقاضا، بلکه همچنین ارزش نسبی دلار آمریکا، با قیمت بسیار حساس به تورم و نرخ بهره ایالات متحده که به طور مستقیم بر ارزش دلار اثر می گذارد.

ارز

2. یورو

گرچه هنوز در مرحله جهانی نسبتا جدید است، یورو تبدیل به دومین ارزهای معامله شده، و یورو دومین ذخایر ارزی جهان است.

در حالی که پول رسمی برای اکثر کشورهای عضو منطقه، یورو است، بسیاری از کشورهای اروپایی و آفریقایی، ارزهای خود را به یورو متصل می کنند، همین امر به این دلیل است که ارزها برای تثبیت نرخ ارز به USD معامله می شوند.

با استفاده از یورو به عنوان پولی که به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد و مورد اعتماد است، در بازار فارکس بسیار شایع است و نقدینگی را به هر جفت ارزی که در آن تجارت می کند اضافه می کند. یورو معمولا توسط دلالان به عنوان بازی در مورد سلامت عمومی منطقه یورو و کشورهای عضو آن مورد استفاده قرار می گیرد. حوادث سیاسی در منطقه یورو اغلب منجر به حجم معاملات بزرگ برای یورو می شود، به خصوص در رابطه با کشورهایی که نرخ بهره محلی خود را در زمان آغاز یورو، به ویژه ایتالیا، یونان، اسپانیا و پرتغال کاهش داد. یورو ممکن است بیشتر توسط "سیاستمدار" ارز به طور فعال در بازار فارکس معامله شده باشد.

3. ین ژاپن

ین ژاپن به راحتی بیشترین معامله گر ارز از خارج از آسیا می باشد و بسیاری از آنها به عنوان یک پروکسی برای قدرت اساسی اقتصاد، تولید و صادرات ژاپن دیده می شود. همانطور که اقتصاد ژاپن می رود، ین (در برخی موارد) می رود. بسیاری از ین برای ارزیابی سلامت کلی منطقه پان-اقیانوس آرام نیز از ین استفاده می کنند و در نظر گرفتن اقتصادهایی چون کره جنوبی، سنگاپور و تایلند را در نظر می گیرند، زیرا این ارزها در بازارهای جهانی فارکس به مراتب کمتر معامله می شوند.

یورو نیز به دلیل نقش خود در تجارت حمل و نقل (در تلاش برای سود از تفاوت نرخ بهره بین دو ارز) در محافل فارکس شناخته شده است. ژاپن اساسا دارای سیاست نرخ بهره صفر برای بیش از دو دهه بوده است و معامله گران ین را در کنار هیچ هزینه ای قرض گرفته اند و از آن برای سرمایه گذاری در سایر ارزهای ورشکسته در سراسر جهان استفاده می کنند و تفاوت های نرخ در روند را در اختیار دارند. با توجه به اینکه تجارت حمل و نقل به عنوان بخش بزرگی از حضور ین در سطح بین المللی است، جذب مداوم ارز ژاپنی باعث شده است که یک کار دشوار را تجربه کند. گرچه ین همچنان با مبانی مشابه با سایر ارزها معامله می شود، ارتباط آن با نرخ بهره بین المللی، به ویژه با ارزهای بیشتر معامله گر مانند دلار و یورو، تعیین کننده ی ارزش یورو است.

4. پوند بزرگ انگلیس

پوند بزرگ بریتانیا، همچنین به عنوان پوند استرلینگ شناخته می شود، چهارمین بازار ارز مبادله شده در بازار فارکس است. همچنین به دلیل ارزش نسبی آن در مقایسه با سایر ارزهای جهانی، به عنوان یک ارز ذخیره بزرگ عمل می کند. گرچه انگلیس عضو رسمی اتحادیه اروپا (حداقل تا زمان خروج آن در مارس 2019 است)، تصمیم گرفت که یورو را به عنوان ارز اصلی خود به دلایل مختلف، یعنی افتخار تاریخی در پوند و حفظ کنترل نرخ بهره داخلی معرفی کند. به همین دلیل، پوند را می توان به عنوان یک بازی خالص در بریتانیا مشاهده کرد. معامله گران فارکس اغلب ارزش خود را بر پایه قدرت کلی اقتصاد بریتانیا و ثبات سیاسی دولت می سنجند. با توجه به ارزش بالای آن نسبت به همتایانش، پوند همچنین معیار ارزشی مهم برای بسیاری از کشورها است و به عنوان یک مؤلفه بسیار مایع در بازار فارکس عمل می کند.

5. دلار کانادا

دلار کانادا نیز احتمالا به عنوان مهمترین کالای جهان شناخته می شود، به این معنی که با بازارهای کالاها، به ویژه نفت خام، فلزات گرانبها و مواد معدنی، حرکت می کند.

علاوه بر این، در نزدیکی با بزرگترین پایه مصرف کننده در جهان، ایالات متحده، اقتصاد کانادا و به همین ترتیب دلار کانادا، به شدت با قدرت اقتصادی و جنبش های ایالات متحده در دلار آمریکا ارتباط دارد.

6. فرانک سوئیس

آخرین ارز در لیست ما، فرانک سوئیس است. به درستی، فرانک سوئیس یک پناهگاه امن در بازار فارکس محسوب می شود، درجه اول به دلیل این واقعیت است که فرانک تمایل به حرکت منفی در رابطه با ارزهای فراتر از کالای آمریکا مانند دلار کانادا و استرالیا و همچنین تولید خزانه داری ایالات متحده دارد. بانک ملی سوئیس در بازار فارکس واقعا شناخته شده است و به منظور کاهش نوسانات و حفظ نرخ بهره برای اطمینان از اینکه فرانک در معرض محدوده نسبتا کم خطر قرار دارد.

هر ارز دارای ویژگی های خاصی است که بر ارزش گذاری و قیمت های آن در مقایسه با دیگر ارزهای بازار فارکس تأثیر می گذارد.

ارز