مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

تاریخ انتشار: 1397/03/29

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟ مالیات بر ارزش افزوده یک مالیات مصرفی به طور کلی و گسترده بر اساس ارزش افزوده به کالاها و خدمات است. این بیشتر یا کمتر به تمام کالاها و خدماتی که برای استفاده یا مصرف در اتحادیه اروپا خریداری شده و فروخته  و اعمال می شود. بنابراین، کالاهائی که برای صادرات یا خدمات فروخته شده به مشتریان خارج از کشور، فروخته می شوند، به طور معمول ندارند. برعکس _واردات_ مالیاتی است که سیستم را برای تولید کنندگان منصفانه نگه دارد تا بتوانند با شرایط مشابه در بازار با تامین کنندگان خارج از اتحادیه رقابت کنند. طبق ماده۱۳قانون اساسی، صادرات کالا و خدمت به خارج از کشور از طریق مبادی خروجی رسمی، مشمول مالیات موضوع این قانون نمی‌باشد و مالیات های پرداخت شده بابت آن‌ها با ارائه برگه خروجی صادره توسط گمرک (درمورد کالا) و اسناد و مدارک مثبته، مسترد می‌گردد. مالیات عمومی است، در اصل به تمام فعالیت های تجاری مربوط به تولید و توزیع کالاها و خدمات ارائه شده است. با این حال، اگر گردش مالی سالانه این فرد کمتر از یک حد معینی (آستانه) باشد، که با توجه به کشور عضو تفاوت دارد، این فرد مجبور نیست که این مالیات  خود را در فروش خود بپردازد.  

بیشتر بخوانید : مالیات چیست‌ ؟

یک مالیات مصرفی به دلیل آن است که در نهایت مصرف کننده نهایی است. این هزینه ای برای کسب و کار نیست به عنوان یک درصد از هزینه است، به این معنی که بار مالیاتی واقعی در هر مرحله از زنجیره تولید و توزیع قابل مشاهده است. از طریق سیستم پرداخت های جزئی جمع آوری می شود که در آن افراد مالیاتی (به عنوان مثال، کسب و کار ثبت شده با VAT) را محاسبه می کنند که مبلغ مالیات آنها را به سایر افراد مالیات، بر خریدهای مربوط به فعالیت های تجاری خود جمع آوری کرده اند. این مکانیزم تضمین می کند که مالیات بدون در نظر گرفتن چندین تراکنش، خنثی است. فروشنده کالا از پرداخت مالیات به مقامات ، که "شخص مالیات دهنده" است، اما در واقع به عنوان بخشی از قیمت آن توسط فروشنده به فروشنده پرداخت می شود. بنابراین مالیات غیر مستقیم است.

 

چگونه هزینه می شود؟

در واقع این هزینه ناشی از هر فروش یک درصد از قیمت فروش است، اما از این به بعد مالیات دهندگان می توانند تمام مالیاتی که قبلا پرداخت شده در مرحله قبل را کسر کنند. بنابراین مالیات دوگانه اجتناب می شود و مالیات تنها بر ارزش افزوده در هر مرحله از تولید و توزیع پرداخت می شود. به این ترتیب، به عنوان قیمت نهایی محصول برابر با مقدار ارزش افزوده شده در مرحله قبل است، این مالیات نهایی از مبلغ این هزینه در هر مرحله تشکیل شده است.   معامله گران باید نشان دهندۀ این مالیات بر اساس صورتحساب مشتریان باشد. به این ترتیب اگر مشتری یک معامله گر ثبت شده است، می داند که در هر نوبت چقدر می تواند کسر کند و مصرف کننده می داند که چقدر مالیات بر محصول نهایی پرداخت می کند. به این ترتیب،  به صورت صحیح و مرحله ای پرداخت می شود و به نوعی سیستم self-policing است. طبق ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده، برخی از کالا و خدمات از پرداخت مالیات معاف می باشند:   تولیدات دارویی آب و برق خدمات بانکی و بیمه مواد غذایی اصلی کود و مواد غذایی برای حیوانات  و . . .  

الزام پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

توجه داشته باشید این مالیات توسط ساکنان هر کشور در اتحادیه اروپا پرداخت می شود. هر دو مصرف کننده و مشاغل در هنگام خرید خدمات یا محصولات مسئول مالیات هستند. هنگامی که یک تولیدکننده یک محصول تولید میکند، مسئول پرداخت مالیات بر اجزای خریداری شده برای ایجاد کالاها است. مالیات بر ارزش افزوده که مصرف کننده پرداخت می کند وقتی که محصول در بازار عرضه می شود، به هزینه محصول منحصر می شود، به جز هزینه هایی که قبلا مالیات گرفته شده است.

 

نرخ های مالیات بر ارزش افزوده

نرخ مالیات بر ارزش افزوده توسط کشورهای عضو به صورت جداگانه تعیین می شود. حداقل نرخ مالیات بر ارزش افزوده توسط دستور اتحادیه اروپا 15٪ است. حداکثر محدودیت در مالیات بر ارزش افزوده وجود ندارد. کشورهای عضو نیز در اختیار انتخاب محصولات و خدمات خاصی قرار می گیرند تا نرخ مالیات بر ارزش افزوده کاهش یابد و یا به طور کامل معاف شوند. همه واردات در نرخ مالیات بر ارزش افزوده کشورهای اروپایی که در آن محصول به فروش می رسد، هزینه می شود. دستورالعمل اتحادیه اروپا 77/388 / EEC تصریح می کند که شرکت هایی که کالاهای الکترونیکی و خدمات الکترونیکی را که خارج از اروپا مستقر هستند، باید مالیات بر ارزش افزوده مالیات را به کشور اتحادیه اروپا که مشتریان آنها اقامت دارند، ارسال نماید. فقط فروش کسب و کار به مشتری برای هزینه مالیات بر ارزش افزوده قابل اجرا است. فروش کسب و کار به کسب و کار ممکن است از مالیات ارزش افزوده معاف شود.  

هفت مرحله فراخوان ارزش افزوده

  ارزش افزوده

تقسیم مالیات بر ارزش افزوده

بیش از 160 کشور در سراسر جهان از مالیات بر ارزش افزوده استفاده می کنند و اغلب در اتحادیه اروپا یافت می شوند. اما بدون اختلاف است. طرفداران می گویند که درآمد دولت را بدون مجازات موفقیت و ثروت افزایش می دهد، به عنوان مالیات بر درآمد؛ همچنین ساده تر و استاندارد تر از مالیات فروش سنتی است و مسائل مربوط به رعایت ضوابط وجود دارد. منتقدان بر این باورند که یک مالیات بر ارزش افزوده اساسا یک مالیات رگرسیون است که باعث افزایش فشار اقتصادی برای مالیات دهندگان با درآمد پایین می شود و همچنین بارهای اداری برای شرکت ها را افزوده است. این مالیات به جای درآمد آن مبتنی بر مصرف مالیات دهندگان است.

در مقایسه با یک مالیات بر درآمد مترقی، که مالیات بیشتری را برای افرادی که درآمد بالا را می پردازند، در ضمن این مالیات  به همان اندازه به هر خرید افزوده می شود. چگونه کار می کند: مالیات بر ارزش افزوده بر حسب ناخالص در هر مرحله از فرایند تولید و توزیع فروش یک مورد اعمال میشود. مالیات در هر مرحله برآورده شده و جمع آوری می شود، در مقایسه با مالیات فروش که تنها در پایان زنجیره تامین ارزیابی و پرداخت می شود.

نحوه تعریف ارزش افزوده در دل قیمت در سیستم فروش بازرگانی

ارزش افزوده در قیمت برخی کالا ها مبلغ در دل قیمت کالاست.  در این صورت به منظور کسرشدن ارزش افزوده از دل قیمت کالا و محاسبه ی آن به صورت مجزا، میتوانید در فرم تعریف کالا، مطابق تصویر، در قسمت ارزش افزوده آیتم ارزش افزوده در داخل قیمت را انتخاب کنید. در این صورت سیستم روی هر ردیف سند فروش  این کالا پس از درج فی مبلغ ارزش افزوده را از آن کم و در قسمت ارزش افزوده قرار میدهد.

همچنین در لیست قیمت گذاری قیمت اعلام شده به فرض وجود ارزش افزوده در دل آن برآورد خواهد شد و موقع درج جمع قیمت را در ستون فی و ارزش افزده لحاظ میکند. برای مثال قیمت یک کالا قیمت 109 ریال اعلام شده که ارزش افزوده ی آن 9 ریال و قیمت کالا مجموعا 100 ریال است که در این صورت یک جا قیمت کالا را 109وارد میکنیم. بسیاری از کالاهایی که برچسب قیمت دارند قیمتشان با ارزش افزوده است.  

نحوه تعریف ارزش افزوده برای تمامی سالهای مالی و تمام اسناد

در قیمت برخی کالا ها مبلغ در دل قیمت کالاست.  در این صورت به منظور کسرشدن ارزش افزوده از دل قیمت کالا و محاسبه ی آن به صورت مجزا، میتوانید در فرم تعریف کالا، مطابق تصویر، در قسمت ارزش افزوده آیتم ارزش افزوده در داخل قیمت را انتخاب کنید. در این صورت سیستم روی هر ردیف سند فروش  این کالا پس از درج فی مبلغ ارزش افزوده را از آن کم و در قسمت  قرار میدهد.

همچنین در لیست قیمت گذاری قیمت اعلام شده به فرض وجود ارزش افزوده در دل آن برآورد خواهد شد و موقع درج جمع قیمت را در ستون فی و ارزش افزده لحاظ میکند. برای مثال قیمت یک کالا قیمت 109 ریال اعلام شده که ارزش افزوده ی آن 9 ریال و قیمت کالا مجموعا 100 ریال است که در این صورت یک جا قیمت کالا را 109وارد میکنیم. بسیاری از کالاهایی که برچسب قیمت دارند قیمتشان با ارزش افزوده است و برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت این سازمان (کلیک کنید) مراجعه بفرمایید.

مالیات بر ارزش افزوده