قانون عرضه و تقاضا

تاریخ انتشار: 1397/11/18

قانون عرضه و تقاضا یک نظریه است که تعامل بین عرضه منابع و تقاضا برای آن منابع را توضیح می دهد. این نظریه تاثیری را در بر دارد که دسترسی به یک محصول خاص و تمایل (یا تقاضا) برای آن محصول به قیمت آن بستگی دارد. به طور کلی، عرضه کم و تقاضای بالا برابر با افزایش قیمت آن است. در مقابل، با عرضه بیشتر و تقاضای پایین تر، قیمت به شدت کاهش می یابد.

قانون عرضه و تقاضا، یکی از ساده ترین قوانین اقتصادی می باشد، و تقریبا به هیچ وجه به اصول اقتصادی پیوند ندارد. در عمل تقاضا و عرضه در برابر یکدیگر مقاومت می کنند تا زمانی که بازار قیمت متعادل را پیدا کند. با این حال، عوامل متعددی می توانند بر عرضه و تقاضا تأثیر بگذارند و موجب افزایش و یا کاهش در روش های مختلف شوند.

چگونه با عرضه و تقاضا در قیمت تعادل ایجاد کنیم؟

قیمت تعادل قیمتی است که در آن تولید کننده می تواند تمام واحدهای مورد نظر خود را به فروش برساند و خریدار می تواند تمام واحدهای مورد نیازش را بخرد، همچنین قیمت پاکسازی بازار نامیده می شود.

بعنوان یک مثال ساده از اینکه چگونه عرضه و تقاضا قیمت تعادل را تعیین می کنند، تصور کنید که کسب و کار یک محصول جدید را راه اندازی می کند. این قیمت بالا را تعیین می کند، اما فقط چند مصرف کننده آن را خریداری می کنند. کسب و کار پیش بینی فروش واحدهای بیشتر را داشت، اما به دلیل عدم علاقه، انبارها پر از محصول است. با توجه به عرضه بالا، کسب و کار قیمت محصول را کاهش می دهد. تقاضا افزایش می یابد، اما با کاهش عرضه، کسب و کار قیمت را افزایش می دهد تا زمانی که قیمت کامل یا تعادل پیدا کند تا عرضه محصول خود را با تقاضای مصرف کننده متعادل کند.

قانون عرضه و تقاضا

عوامل موثر بر عرضه

مثال بالا، عرضه تنها توسط یک کسب و کار ایجاد می شود. در دنیای واقعی عرضه توسط بسیاری از عوامل دیگر تعیین می شود. ظرفیت تولید، هزینه های تولید مانند کار و مواد و تعدادی از رقبا به طور مستقیم بر میزان سرمایه گذاری های تأمین شده تأثیر می گذارد. عوامل جانبی همچون دسترسی مواد، آب و هوا و قابلیت اطمینان زنجیره های عرضه نیز می توانند بر عرضه تاثیر بگذارند.

عوامل موثر بر تقاضا

تقاضا توسط کیفیت و هزینه یک محصول تحت تاثیر عوامل دیگر قرار می گیرد. تعداد جایگزین های موجود، میزان تبلیغات و تغییرات قیمت محصولات مکمل نیز بر تقاضا تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، اگر قیمت کنسول های بازی های ویدئویی کاهش یابد، تقاضا برای بازی های آن کنسول ممکن است افزایش یابد، زیرا بیشتر مردم کنسول را خریداری می کنند و برای آن بازی می خواهند.

آیا عرضه و تقاضا تنها بر قیمت تاثیر می گذارد؟

قانون عرضه و تقاضا فقط برای قیمت ها اعمال نمی شود. همچنین می توان برای توصیف سایر فعالیت های اقتصادی استفاده کرد. به عنوان مثال، اگر بیکاری بالا باشد، تعداد زیادی از کارگران وجود دارد. به عنوان یک نتیجه، کسب و کار تمایل به کاهش دستمزد دارد. برعکس، زمانی که نرخ بیکاری کم است، عرضه کارگران نیز کم است و در نتیجه، برای جذب کارگران، کارفرمایان تمایل دارند که حقوق بیشتری را ارائه دهند. به همین ترتیب، در جهان سرمایه گذاری سهام، قانون عرضه و تقاضا می تواند به توضیح قیمت سهام در هر زمان خاص کمک کند. 

عرضه و تقاضا
قانون عرضه و تقاضا