فناوری بلاک چین چیست؟

تاریخ انتشار: 1396/10/26

فناوری بلاک چین چیست؟

از دیدگاه سطحی، ابتدا فناوری بلاک چین را به یک عنوان بایگانی که اطلاعات روی آن ثبت می شوند در نظر بگیرید. شاید یک بلاک چین با چیزهایی که با آن بیشتر آشنا هستید، خیلی تفاوت نداشته باشد. مثل ویکیپدیا.

نتیجه عملی این تکنولوژی برای اولین بار، راهی تضمین شده و امن برای انتقال یک ارز دیجیتال از فردی به فرد دیگر به وسیله اینترنت پیدا کرد، به طوری که هیچ کس نمی تواند مشروعیت این انتقال را به چالش بکشد. عواقب این پیشرفت اصلا قابل اغراق نیست.

مارک اندرسون (مدیر شرکت نت اسکیپ) با استفاده از یک بلاک چین، افراد زیادی می توانند گزارشات مختلفی را به یک نوع بایگانی اطلاعات وارد کنند و همچنین کاربران می توانند چگونگی ثبت و به روز رسانی اطلاعات را کنترل کنند. به همین منوال، مقالات ویکی پدیا هم محصول یک ناشر نیستند.

بنابراین در ویکیپدیا هم فقط یک فرد اطلاعات را کنترل نمی کند. با این حال، با بررسی های عمیق تر، تفاوت هایی که باعث می شود فناوری بلاک چین منحصر به فرد باشد، روشن تر می شود. در حالی که هر دو در شبکه های توزیع شده (اینترنت) اجرا می شوند، ویکی پدیا در شبکه جهانی وب (WWW)، با استفاده از یک مدل کلاینت سرور، طراحی شده است.

در ویکیپدیا، یک کاربر(کلاینت)، با مجوزهایی که در حساب کاربری خود توسط سیستم برایش تعیین می شود، قادر است همه یا برخی از ورودی های ویکیپدیا را که در یک سرور متمرکز ذخیره شده اند، تغییر دهد. هر زمان که یک کاربر به صفحه ویکی پدیا دسترسی پیدا کند، نسخه به روز شده دیتابیس (مسترکپی) را دریافت می کند.

 تفات اصلی این است که کنترل پایگاه داده همچنان با مدیران ویکیپدیا باقی می ماند و کنترل دسترسی ها و مجوز ها توسط یک مقام مرکزی حفظ می شود. به نوعی مدیران ویکیپدیا می توانند یک مقاله را هر زمان که بخواهند حذف کنند اما در بلاک چین کاربران شبکه مالک اطلاعات پایگاه داده هستند و اطلاعات روی بلاک چین پاک نمی شود. استحکام دیجیتالی ویکیپدیا شبیه به امنیت پایگاه داده های متمرکز دولت ها، بانک ها و یا شرکت های بیمه امروزی است. کنترل پایگاه های داده متمرکز در دست صاحبان آن ها است. مدیران یک سایت می توانند به تمام موارد مورد نیاز در سایت خود، دسترسی و بر آن ها کنترل کامل داشته باشند. پ

ایگاه داده توزیع شده توسط فن آوری بلاک چین، اساسا یک پشتوانه دیجیتالی کاملا متفاوت ایجاد می کند. این موردم هم یکی دیگر از ویژگی های متمایز و مهم از فن آوری بلاک چین است. دیتابیس یا Master Copy ویکیپدیا بر روی یک یا چند سرور خاص توسط کاربران ویرایش می شود و همه کاربران نسخه جدید را مشاهده می کنند. در مورد بلاک چین، هر نود (node) در شبکه یک گزارش مستقل ثبت می کند و هر رکورد مستقل با رکورهای دیگر تبدیل به یک مجموعه ای گزارشات رسمی می شوند. استحکام دیجیتالی ویکیپدیا شبیه به امنیت پایگاه داده های متمرکز دولت ها، بانک ها و یا شرکت های بیمه امروزی است. کنترل پایگاه های داده متمرکز در دست صاحبان آن ها است.

مدیران یک سایت می توانند به تمام موارد مورد نیاز در سایت خود، دسترسی و بر آن ها کنترل کامل داشته باشند. پایگاه داده توزیع شده توسط فن آوری بلاک چین، اساسا یک پشتوانه دیجیتالی کاملا متفاوت ایجاد می کند. این موردم هم یکی دیگر از ویژگی های متمایز و مهم از فن آوری بلاک چین است. دیتابیس یا Master Copy ویکیپدیا بر روی یک یا چند سرور خاص توسط کاربران ویرایش می شود و همه کاربران نسخه جدید را مشاهده می کنند. در مورد بلاک چین، هر نود (node) در شبکه یک گزارش مستقل ثبت می کند و هر رکورد مستقل با رکورهای دیگر تبدیل به یک مجموعه ای گزارشات رسمی می شوند.

تعریف اعتماد دیجیتال

اعتماد یک تایید پر ریسک در مورد خطر بین گروه های مختلف است و در دنیای دیجیتال تعیین اعتماد اغلب به احراز هویت و اخذ مجوزها نیاز است. به طور خلاصه ما می خواهیم از طرف مقابلمان مطمئن شویم که «آیا فردی که خودتان می گویید هستید؟ و «آیا شما قادر به انجام آنچه که وعده داده اید هستید؟» در بحث فناوری بلاک چین ، کلید خصوصی رمزنگاری شده یک ابزار مالکیت قدرتمند را فراهم می کند که نیازهای احراز هویت را برآورده می کند. داشتن یک کلید خصوصی به معنای مالکیت است. این نیز یک شخص را از داشتن نیاز به به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی تر از آن که برای تبادل نیاز دارند، به اشتراک گذارد، و آنها را در معرض هکرها قرار می دهد. تأیید اعتبار کافی نیست – داشتن مجوز، دارا بودن پول کافی برای انجام تراکنش و … نیاز به اعتماد سازی دارند و برای این کار نیاز به یک شبکه توزیع شده نظیر به نظیر است.

یک شبکه توزیع شده از فساد یا شکست مجموعه جلوگیری می کند. این شبکه توزیع شده نیز باید در کار حسابداری قابل اجرا باشد و از همه مهمتر امنیت آن باید تضمین شده باشد. تایید تراکنش ها نتیجه اجرای قوانین پروتکل توسط تمام شبکه است. تأییدیه و مجوز ارائه شده در این راه، بدون نیاز به افراد شخص ثالث، امکان تعامل در دنیای دیجیتال را فراهم می کنند. امروزه کارآفرینان صنایع در سراسر جهان این پیشرفت را تحسین می کنند – اتباطات دیجیتالی غیر قابل تصور، جدید و قدرتمند امکان پذیر است. از فناوری بلاک چین اغلب به عنوان ستون فقرات برای یک لایه تراکنش در اینترنت و بنیانگذار اینترنت ارزش (Internet of Value) توصیف می شود. خلاصه بلاک چین نوعی دیتابیس یا پایگاه داده است که روی یک یا چند سرور خاص قرار ندارد بلکه روی تمام کامپیوترهایی که به شبکه متصل می شوند، توزیع شده است. فناوری بلاک چین در حقیقت یک دفتر کل برای ثبت رکوردها و گزارشات است و به دلیل نوع رمزنگاری و ثبت آن در همه کامپیوترهای شبکه، گزارشات ثبت شده قابل هک یا حذف نیستند. در مقاله بعد با نحوه کار این فناوری از نظر فنی بیشتر آشنا خواهید شد.

4 کاربرد مهم بلاک چین چیست

مؤسسات مالی طی ۳۰ سال گذشته در صنایع بی‌شماری سرمایه‌گذاری یا کمک مالی کرده‌اند؛ بنابراین، برای جلوگیری از تغییر این روند، بانک‌ها با راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تحقیق و توسعه، ایجاد مراکز تحقیقاتی و مشارکت با توسعه‌دهندگان بلاک چین برای درک کامل پتانسیل خیلی زیاد این فن‌آوری اقدام کرده‌اند. مؤسسات مالی اولین شرکت‌هایی بودند که وارد به این جریان شدند.

 دانشگاه‌های علمی، دولت‌ها و شرکت‌های مشاوره نیز این فن‌آوری را مطالعه کرده‌اند. در حال حاضر این تحقیقات نزدیک به سه سال است که آغازشده است و همچنان ادامه دارد. بااینکه که بعضی از موارد درباره بلاک چین هنوز ناشناخته است، این کارهایی است که یک بلاک چین می‌تواند انجام دهد: ایجاد هویت دیجیتال طبق راهنمای ما فناوری بلاک چین چگونه کار می‌کند»، ایجاد identity یا هویت در فن‌آوری بلاک چین از طریق استفاده از کلیدها رمزنگاری انجام می‌شود. ترکیب کلیدهای عمومی و خصوصی باعث ایجاد یک هویت دیجیتالی قوی که مالکیت را تأیید می‌کند، می‌شود. یک کلید عمومی شمارا در بین افراد مختلف شناسایی می‌کند (مانند یک آدرس ایمیل)، کلید خصوصی چگونگی تمایل شما برای انجام تراکنش است. اصول رمزنگاری یک مهم در انقلاب بلاک چین است.

خدمت به‌عنوان سیستم تهیه گزارش طبق راهنمای ما دفتر کل توزیع‌شده چیست؟ بلاک چین‌ها نوآوری زیادی درزمینه در ثبت و توزیع اطلاعات دارند. آن‌ها برای ثبت انواع داده استاتیک و ثابت (رجیستری) و یا داده‌های دینامیک و پویا (تراکنش‌ها) مناسب هستند و این باعث می‌شود که در دستگاه‌های تهیه گزارش بسیار کارآمد باشند. در مورد داده‌های رجیستری ثابت، می‌توان آن‌ها را با هر ترکیبی از روش‌های زیر در بلاک چین‌ها ذخیره کرد:

  • داده‌هایرمزنگاری نشده – می‌توانند توسط هر شرکت‌کننده بلاک چین خوانده شود و کاملاً واضح است.
  • داده‌هایرمزنگاری‌شده – می‌توانند توسط بعضی از شرکت‌کنندگان با یک کلید رمزگشایی مخصوص خوانده شوند. این کلید دسترسی به داده‌های موجود در بلاک چین را فراهم می‌کند و می‌تواند نشان دهد که کدام داده‌ها و یا چه زمانی اضافه‌شده‌اند.
  • دادههش شده – می‌تواند در کنار تابع ایجاد شود و این داده‌ها قابل دستکاری نیست. هش های بلاک چین عموماً در ترکیب با داده‌های اصلی از قبل ذخیره شده، بدون زنجیره انجام می‌شوند. برای مثال، اثر انگشت‌های دیجیتالی اغلب در بلاک چین هش می‌شوند، درحالی که بخش اصلی اطلاعات می‌تواند به طور آفلاین ذخیره شود.

چنین سیستمی می‌تواند در شرکت‌های زیادی برای ثبت گزارش و داده‌ها استفاده شود. در حال حاضر ذخیره داده‌ها در سرورهای خصوصی، هزینه‌های بسیار زیادی برای معاملات بین شرکت‌ها یا ایجاد فرایندها دارند.

اثبات غیر قابل تغییر بودن داده ها یکی از ویژگی های اصلی پایگاه داده بلاک چین، داشتن تاریخچه در خودش است. به همین دلیل آنها اغلب نامرئی نامیده می شوند؛ به عبارت دیگر، برای تغییر داده های ورودی در پایگاه داده بلاک چین روند خیلی خیلی سختی (تقریبا غیرممکن) وجود دارد، زیرا نیاز به تغییر تمام اطلاعات بعد از آن گره (که قراراست تغییر داده شود) است.

به این ترتیب، این یک سیستم تهیه گزارش بسیار بهتر و قوی تر از یک دیتابیس معمولی است. خدمت به عنوان یک پلتفرم ارزهای دیجیتال اولین پلتفرم هایی هستند که توسط بلاک چین توسعه یافته اند. در حال حاضر، مردم به جای پلتفرم های تبادل ارز به پلتفرم های قرارداد هوشمند روی آورده اند. اصطلاح “قراردادهای هوشمندانه” تا حدودی به یک عبارت کلیدی تبدیل شده است، این ایده می تواند به چند دسته تقسیم شود:

  • قراردادهای هوشمند “ماشین” در دهه ۱۹۹۰ توسط نیک سابو ارائه شد. در این روش دستگاه یا برنامه پس از دریافت یک ورودی خارجی (مانند ارز دیجیتال)، فعالیتی را انجام می دهد (مثلا پیامی را برای شروع کار بلاک ها می فرستد)
  • همچنین قراردادهای حقوقی هوشمند (قراردادهای ریکاردی) نیز وجود دارند. بسیاری از این نرم افزار ها بر اساس ایده ذهنی بستن یک قرارداد در یک جلسه حضوری است که طرفین برای انجام کاری موفاقت می کنند؛ بنابراین، یک قرارداد می تواند ترکیبی از یک توافق کلامی، یک توافق نامه کتبی و یا در فناوری بلاک چین اجرا شود.
  • در نهایت، قراردادهای هوشمند اتریوم نیز وجود دارند. این قرارداد های برنامه هایی هستند که دارایی هایی که در بلاک چین اتریوم وجود دارند را کنترل می کنند. اتریوم خود یک پلت فرم مبتنی بر قرارداد هوشمند است.

بلاک چین ها از یک تکنولوژی جدید ساخته نشده اند. آنها از ترکیب سه تکنولوژی جداگانه و منحصر بفرد ایجاد شده اند.  

فناوری بلاک چین
بلاک چین