سه روش برای مدیریت بهتر پولتان

تاریخ انتشار: 1396/03/08

سه روش برای مدیریت بهتر پولتان

یکی از تفاوت های عمده بین افراد ثروتمند و کسانی که از ثروت چندانی برخوردار نیستند آن است که ثروتمندان بهره پول را کسب می‌کنند در حالی که سایرین بهره پول را پرداخت می‌کنند. پول در واقع ابزاری برای کمک به شما در رسیدن به اهدافتان می باشد. برای آن که شما به یک استقلال مالی حقیقی دست یابید باید پول خود را به نحوی بکار گیرید که برای شما شروع به کار کند نه اینکه  شما برای آن کار کنید. در اینجا به سه مورد که با انجام آن‌ها پول شما شروع به کار خواهد کرد، اشاره شده است. همچنین این سه گام می‌تواند به شما کمک کند تا عادت های بد مالی را که از طریق خانواده‌تان به شما منتقل شده است ترک کنید. اگر شما بتوانید این موارد را دنبال کنید حقیقتا مدیریت پول خود را آغاز کرده‌اید.

1-  بودجه مهمترین گام برای تغییر روشی که با آن پول خود را مدیریت می‌کنید بودجه بندی آن است. هنگامی که پول خود را بودجه بندی می‌کنید آن را به انجام کاری که از آن انتظار دارید وا می‌دارید. با تخصیص هر دلار به یک گروه شما کنترل پول خود را که کجا خرج شود و چه کاری انجام دهد بدست می‌آورید. این امر به شما کمک می‌کند تا به رسیدن به اهداف مالی خود نزدیک شوید. بودجه‌ای که درنظر می‌گیرید بهترین وسیله ای است که در کنار درآمد خود دارید تا یک ثروت واقعی ایجاد کنید.

این بودجه به شما قدرت کنترل بر روی امور مالی تان را داده و به شما این اجازه را می‌دهد تا در ابتدای هر ماه تصمیمات مالی خود را بگیرید.  هنگامی که شما در بودجه‌بندی خبره شدید قادر خواهید شد که به اهداف مالی خود با سرعت بیشتری دست یافته و از بدهی داشتن اجتناب کنید. بودجه به یک ردیاب زیبایی اندام شباهت دارد و به شما کمک می کند تا مخارج و درآمد خود را کنترل کنید.

اگر شما به راستی به دنبال تغییر دادن اوضاع مالی خود هستید، تنظیم بودجه گام اولی است که در این جهت باید برداشته شود. معمولا افراد بودجه‌ای را تنظیم کرده اما در پیروی کردن از آن موفق عمل نمی‌کنند و یا بعد از یک ماه از عمل به آن دست بر می‌دارند. شما باید هر ماه بودجه خود را تنظیم کنید، هزینه‌های خود را پیگیری و محاسبه کنید و تغییرات مورد نیاز را در هر ماه اعمال کنید تا همیشه مخارجی کمتر از درآمد دریافتی داشته باشید. هنگامی که تصمیم می‌گیرید که چگونه پول خود را در ابتدای ماه خرج کنید می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام اولویت‌ها برای شما از ارجحیت بالاتری برخوردار هستند و بدین گونه در جهت اهداف خود پیشرفت نمایید.

2-رهایی از بدهی ها آیا  می‌دانید هر ماه چه میزان پول برای بهره وام هایتان می‌پردازید؟ چه مقدار از بودجه ماهانه شما جهت پرداخت وام های دانشجویی، اقساط ماشین و صورت حساب های کارت های اعتباری کسر می‌شود؟ اگر شما می‌توانستید تمام این پول ها را بگیرید و برای بازنشستگی خود کنار بگذارید با سرعتی شگفت آور قادر به پس انداز مقدار کافی پول برای بازنشستگی خود و سایر چیزهایی که می‌خواستید بودید. بدهی‌های شما معمولا تبدیل به یک مانع شده و گزینه‌هایی را که شما می‌توانید انتخاب کنید محدود می‌کند.

یکی از بهترین کارهایی که شما می‌توانید با پول خود انجام دهید آن است که از بدهی‌های خود رها شده و هیچ بدهی‌ای نداشته باشید. اگر مقدار بسیار زیادی بدهی دارید بنظر می‌رسد که با مشکل بزرگی مواجه هستید که حل آن بنظر بسیار دشوار جلوه می‌نماید. با این حال شما می‌توانید با تسویه کردن بدهی های کوچک خود شروع کنید و سپس با پول اضافی خود به فکر حل کردن مشکل های بزرگ‌تر  باشید. هنگامی که شما بدهی‌های بیشتری را تسویه می‌کنید یک نیروی فزاینده ایجاد می‌کنید که به مرور زمان شما را از اینکه با سرعتی بالا از بدهی ها رها کرده است شگفت زده خواهد کرد.

3-پس انداز و سرمایه گذاری پول خود هنگامی که شما پول اضافی خود را از پرداخت بدهی‌ها معاف کردید باید با عزم زیاد شروع به پس انداز کردن کنید. این نکته بسیار مثبتی است که پولی که دارید بهره ای به شما بدهد که بیشتر از درآمد ماهانه شماست.

رسیدن به این هدف نیاز به سرمایه تقریبا زیادی دارد و برای این منظور شما باید هر ماه میزان زیادی از پول خود را پس انداز کنید. بعد از آن که پول مورد نیاز برای موارد اضطراری در طول 6 ماه را کنار گذاشتید، زمانی است که باید شروع به سرمایه گذاری کنید. این شیوه‌ای است که می‌تواند ثروت شما را به شیوه ای موثر افزایش دهد. به علاوه پس انداز کردن پول می‌تواند شما را برای مقابله با افت و خیزهای زندگی آماده سازد.

پس انداز کردن برای موارد اضطراری در زندگی شاید اولین قدم باشد اما شما در واقع زمانی شروع به ایجاد ثروت کرده‌اید که سرمایه‌گذاری را آغاز می‌کنید. فراتر از پس انداز کردن برای دوران بازنشستگی فکر کنید و به دنبال برنامه ریز مالی خوبی باشید تا به شما در پس انداز کردن و سرمایه گذاری پولتان یاری رساند. از همین امروز از فرصت استفاده کنید و شروع به پس اندازی کنید. هنگامی که شروع به سرمایه‌گذاری می‌کنید بسیار مهم است که به خاطر داشته باشید که باید مجموعه سهام خود را تنوع بخشید.

شما هرگز نباید تمام پول خود را تنها در یک نوع سهام و به خصوص در یک کسب و کار سرمایه‌گذاری کنید. شما ممکن است مکان مناسب برای سرمایه گذاری را پیدا کنید تا درآمدی مناسب برای شما به همراه داشته باشد. خیلی از افراد بنگاه‌های معاملات ملکی را گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری می‌یابند زیرا درآمد ماهانه را بعد از آن که پول یک ملک به طور کامل پرداخت شد ایجاد می‌کند. داشتن مجموعه‌ای از اهداف برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری می‌تواند بسیار مفید واقع شود زیرا باعث می‌شود تا شما بر روی مخارج خود تمرکز کرده و به علاوه به شما انگیزه می‌دهد تا به مواردی مانند هزینه تحصیل فرزند، خرید خانه یا بازنشستگی زودهنگام  که باید برای آن ها هزینه پرداخت کنید نیز فکر کنید. این اهداف همچنین می‌توانند شما را به سوی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری سوق دهند.

مدیریت مالی