سهم تقاربی

تاریخ انتشار: 1397/12/25

سهم تقاربی

سهم تقاربی کسری از سهم عادی است که کمتر از یک سهم کامل است. سهم مازاد ممکن است در نتیجه تقسیم سهام، برنامه های بازپرداخت سود سهام (DRIP) یا اقدامات شرکت های مشابه باشد. به طور معمول، سهام جزئی می تواند از بازار بدست نیاید و در حالی که ارزش سرمایه گذار را دارند، ممکن است فروش آنها دشوار باشد.

تنها راه فروش سهم سهام، از طریق یک شرکت کارگزاری بزرگ است که می تواند آنها را با سایر سهام جزئی بخواند تا بتوان کل سهم را بدست آورد. اگر سهام فروش تقاضای زیادی در بازار نداشته باشد، فروش سهام جزئی ممکن است طولانی تر از انتظارات باشد.

سهم تقاربی

سهام ناشی از تقسیم سهام

سهم مازاد را می توان در یک وضعیت ایجاد کرد که در آن یک شرکت تقسیم سهام 3 برای 2 ایجاد می کند. فرض کنید شما سه سهام شرکت XYZ دارید و XYZ دارای سهام 3 برای 2 سهام است. در این مورد، شما باید 1 1/2 سهام اضافی دریافت کنید، که مجموع 4 1/2 سهام خواهد بود. به طور معمول، نیمی از سهام را نمی توان در بازار سهام خریداری کرد. با این حال، در این مورد، ممکن است به دست آوردن یک سهم تقریبی باشد. اکثریت شرکت ها سهام جزئی را به نزدیکترین تعداد کل سهام تقسیم می کنند. در مثال بالا، شرکت XYZ می تواند تا 1/2 سهم را برای به دست آوردن پنج سهام انتخاب کند.

سهام ناشی از یکپارچگی یا جذب

یک سناریو دیگر که سهام جزئی را می توان به دست آورد از یک ادغام یا خرید بین دو شرکت است. در این سناریو، مشترک سهام جدید اغلب با استفاده از یک نسبت پیش بینی شده محاسبه می شود. سهامداران معمولا سهم کوچک از سهام جدید یا پول نقد را به جای سهام کسر می کنند.

سهم تقسیم صندوق مشترک

سرمایه گذاران صندوق های متقابل اغلب سود سهام و توزیع سود را سرمایه گذاری می کنند. این اغلب سرمایه گذار را با سهمیه سهام صندوق های متقاطع ترک می کند. بر خلاف سهام که بلافاصله در مبادله تجارتی می شوند، سهم  تقسیم سود سهام بسیار ساده تر است. از آنجاییکه صندوق های متقابل اغلب در انتهای روز بازار بازپرداخت و به فروش می رسد، شرکت های کارگزاری، تقسیم سود سهام را آسان می کنند.

سهم تقلربی

اوراق قرضه جزئی 

این بسیار شایع است که یک سرمایه گذار تعداد اندکی از اوراق قرضه را دارد. اوراق قرضه فردی معمولا با افزایش، مانند 10s، 20s، 25s، 50s یا 100s، فروخته می شود. فروش 11 اوراق قرضه در بازار اغلب منجر به فروش سفارش نمی شود پر یا قیمت نامعتبر است. اغلب دشوار است که اوراق قرضه خریداری شده با افزایش به فروش برسد. با این وجود ممکن است این اتفاق رخ دهد اگر یک فرد اوراق قرضه را به ارث برده باشد. اگر یک سرمایه گذار نیمی از 25 اوراق بهادار را به ارث برساند، این یک مقدار عجیب 12. 1/2 اوراق قرضه خواهد بود. اگر اوراق قرضه تازه به ارث برده شود باید مورد تقاضا قرار گیرد تا در مقدار زیادی 10 بسته بندی شود. باقی مانده 2/1/2 اوراق قرضه باید با سایر اوراق قرضه جزئی که باید فروخته شود بسته بندی شود.

سهام تقاربی