سهام جایزه چیست؟

تاریخ انتشار: 1398/04/05

سهام جایزه چیست؟

سهام جایزه یکی از انواع سهام است. هنگامی که شرکت سهامی، از ذخایر اندوخته فراوانی برخوردار باشد، می‌تواند بخشی از آنرا از راه انتشار سهام جایزه در وجه سهامداران کنونی خود، به سرمایه تبدیل کند.  معمولاً پس از انتشار سهام جایزه، با توجه به تعداد سهام منتشرشده، قیمت سهام شرکت در بازار، کاهش پیدا می‌کند. با این حال، برای آنکه نرخ سود قابل تقسیم به ازای هر سهم تغییری نکند ، پس از چندی قیمت سهم افزایش می‌ یابد و سهام داران با توجه به افزایش تعداد سهام خود، منافع بیشتری به دست خواهند آورد

در سهام جایزه؛ سهام اضافی بدون دریافت هزینه به سهام داران داده می شود. در واقع  اینها درآمد انباشته شده شرکت هستند که در قالب سود سهام داده نمی شوند، اما به سهام آزاد تبدیل می شوند.

شما چه چیزی در مورد سهام پاداش شنیده اید؟

اصل اساسی سهام پاداش این است که تعداد کل سهام با نسبت ثابت "تعداد سهام" به "شمار سهام"  قابل افزایش است. مثلا اگر سرمایه گذار A دارای 200 سهام یک شرکت باشد و یک شرکت اعلام می کند پاداش 4: 1 برای هر یک سهم است، او 4 سهام را به صورت رایگان دریافت می کند. این مجموع 800 سهام به صورت رایگان است و مجموع کل سهام آن به 1000 سهام افزایش می یابد.

شرکت ها سهام پاداش را ارج می نهند تا مشارکت خرده فروشی را زیاد و پایه سهام خود را افزایش دهند. هنگامی که قیمت هر سهم از یک شرکت بالاست، سرمایه گذاران جدید به سختی می توانند برای خرید سهام این شرکت اقدام کنند. افزایش تعداد سهام باعث کاهش قیمت هر سهم می شود. اما سرمایه کلی همچنان باقی می ماند حتی اگر سهام جریمه اعلام شود.

آنچه شما باید در مورد سهام پاداش بدانید ...

شرکت ها به دلایلی تعدادی سهام پاداش می دهند. یکی این است که درآمد های ناپایدار را سرمایه گذاری کرده و ذخایر شرکت را بازسازی کند. اگر یک شرکت پول کمتری داشته باشد، ممکن است سهام پاداش را بدهد تا سهامداران بتوانند سهام خود را برای پول به فروش برسانند.

سهام اضافی نیز برای افزایش ارزش سهام شرکت صادر می شود. هرچه یک شرکت سهام کمتری داشته باشد، گرانتر است. شرکت ها می توانند با پرداخت اوراق بهادار سهام به سهامداران، قیمت سهام را کاهش دهند، به این ترتیب سرمایه گذاران جدید را برای خرید به شرکت تشویق می کنند.

نرم افزار حسابداری

سهام داغ یا فعال چگونه سهامی است؟

سهامی است که پی‌درپی و هر روز مورد دادوستد قرار می‌گیرد. در مقابل سهام نیمه‌فعال که به طور مرتب و پیاپی خرید و فروش نمی‌شوند. بیشتر سهام شرکت‌های معتبر از نوع فعال و پرطرفدار هستند.

منظور از «سهام غیرفعال» یا «سهام راکد» چیست؟

سهامی است که در بورس اوراق بهادار به ندرت خرید و فروش می‌شود و به سختی می‌توان برای آن خریدار یا فروشنده‌ای پیدا کرد. تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و قیمت پیشنهادی فروش این‌گونه برگه‌های سهام ممکن است زیاد باشد.

سهم شکننده یا پرنوسان (Volatile Share) چگونه سهمی است؟

سهامی که تغییرات شدید و ناگهانی فراوانی در قیمت آن رخ می‌دهد، به سهام شکننده یا پرنوسان معروف است. چنانچه نوسان شدید قیمت یک سهم به دلیل وجود عواملی همچون نوسان درآمدها، تعداد اندک سهام منتشر شده، یا وخامت اوضاع در صنعتی که به آن وابسته است باشد، نوسان قیمت آن با عامل آلفا محاسبه می‌شود و در صورتی که نوسان قیمت آن با اوضاع بازار مرتبط باشد، از عامل بتا استفاده می‌شود.

منظور از سهام ترجیحی چیست ؟

سهام ترجیهی بخشی از سهام شرکت است که در راستای برنامه‌های خصوصی‌سازی به کارکنان شاغل در آن شرکت واگذار شده است.

حباب قیمت سهام چگونه شکل می گیرد؟

چنانچه می دانیم انگیزه حداکثرسازی سود و حداقل سازی زیان در سرمایه گذاری، به عنوان معیارهای اصلی تصمیم گیری و مؤثر تحرک صاحبان سرمایه در بورس نیز مثل هر بازار دیگری مطرح هستند، لیکن در برخی از مواقع، رفتاری رخ می دهد که به هیچ وجه مبتنی بر مبانی اساسی حاکم بر بازار سهام نیست. در این حالت حرکت «دسته جمعی و دفعی» سرمایه گذاران برای خرید یا فروش سهام در بورس می تواند قیمت سهام را بدون هیچ گونه توجیه اقتصادی و منطقی متأثر سازد. این پدیده اصطلاحاً به «حباب قیمتی در بورس» معروف است. برای بررسی حباب قیمتی سهام می توان کلیک کرده و مقاله مربوط به آن را مطالعه نمایید.

سهام جایزه