سفته

تاریخ انتشار: 1398/01/13

سفته یک ابزار مالی است که حاوی یک وعده نوشته شده توسط یک طرف (صادرکننده یا سازنده یادداشت) برای پرداخت مبلغی معین به طرف دیگر به صورت تقاضا یا در یک تاریخ مشخص در آینده است. یک اوراق بهادار معمولا شامل تمام شرایط مربوط به بدهی، مانند مبلغ اصلی، نرخ بهره، تاریخ رسمی، تاریخ و محل صدور و امضای صادر کننده است.

ضمانت نامه ها ابزار بدهی هستند که شرکت ها و افراد را قادر می سازد تا از منابع دیگری از بانک بهره مند شوند. این منبع می تواند یک فرد یا یک شرکت باشد که مایل به حمل این یادداشت (و تامین مالی) تحت شرایط توافق شده است. در حقیقت، وقتی یک ضمانتنامه صادر می شود هرکسی وام دهنده می شود.و مؤسسات مالی می توانند آنها را صادر کنند.

یادداشت های اوراق بهادار، و همچنین اوراق بهادار، توسط کنوانسیون بین المللی 1930 تنظیم می شود، که همچنین تصریح می کند که اصطلاح "اوراق بهادار" باید در قسمت ابزار قرار گیرد و باید وعده پرداخت بدون قید و شرط را شامل شود.

یادداشت های اوراق بهادار که بی قید و شرط و قابل فروش هستند تبدیل به ابزار قابل بحث است که به طور گسترده در معاملات کسب و کار در کشورهای متعدد استفاده می شود.

یک ضمانتنامه معمولا توسط پول به دست می آید. هنگامی که بدهی به طور کامل تسویه می شود، باید توسط پرداخت کننده لغو شود و به صادر کننده بازگردد.

سفته برای دانشجویان

بسیاری از افراد اولین سفته‌های خود را به عنوان بخشی از روند دریافت وام دانشجویی امضا می کنند. وام دهنده های خصوصی معمولا دانشجویان را مجبور می کنند که اوراق بهادار را برای هر وام جداگانه امضا کنند. با این حال، بعضی از مدارس اجازه می دهند وام گیرندگان وام دانشجویان یک اوراق بهادار اصلی را امضا کنند. پس از آن، وام گیرنده دانشجویی می تواند چندین وام دانشجویی دریافت کند تا مدرک معتبر بودن دانش آموز را تایید کند.

اوراق قرضه وام دانشجویی حقوق و مسئولیت های وام گیرندگان دانشجویی را شرح می دهد و همچنین شرایط وام. برای مثال، با امضای یک اسکناس اصلی برای وام های دانشجویی ، دانش آموز وعده می کند که مبلغ وام و پرداخت سود و هزینه را به اداره آموزش و پرورش بازپرداخت کند. مدرک ضمانتنامه همچنین شامل اطلاعات تماس شخصی و اطلاعات استخدامی دانش آموز و همچنین نام و اطلاعات تماس برای مراجع شخصی دانش آموز است.

ارائه سفته برای رهن 

صاحبان خانه معمولا از وام مسکن خود به عنوان یک وظیفه برای بازپرداخت پولی که قرض گرفته شده برای خرید مسکن خود را میپردازند. اما در واقع، این یک تعهد است که آنها نیز به عنوان بخشی از فرایند تأمین مالی، امضا می کنند که نشان دهنده وعده پرداخت وام و شرایط بازپرداخت است. ضمانت ضمنی میزان بدهی، نرخ بهره و هزینه های دومی را تعیین می کند. در این صورت وام دهنده ضمانت را تا زمانی که وام مسکن پرداخت می شود، نگه دارد. بر خلاف اعتبار و یا وام مسکن خود، ضمانت در اسناد زمین ثبت نشده است.

ضمانتنامه همچنین می تواند راهی باشد که افرادی که واجد شرایط دریافت وام نیستند هم  یک خانه را خریداری کنند.

اعتبار شرکت

یادداشت های اعتباری معمولا در کسب و کار به عنوان وسیله نقلیه کوتاه مدت استفاده می شود. به عنوان مثال، هنگامی که یک شرکت چندین محصول را فروخت، اما هنوز مبلغی برای آنها پرداخت نکرده، ممکن است پول نقد کم و قادر به پرداخت بدهی ها نباشد. در این مورد، ممکن است از آنها بخواهید که ضمانتی را که می تواند در زمان آینده پس از جمع آوری بدهی های حسابداری خود، برای پول نقد در نظر بگیرد، قبول می کند. درعوض، ممکن است از بانک برای پول نقد در برابر اوراق بهادار درخواست کند که در آینده پرداخت شود.

سرمایه گذاری در یادداشت های اعتباری

سرمایه گذاری در اوراق بهادار، حتی در صورت عقب افتادگی وام مسکن نیز خطرآفرین است. برای کمک به کاهش این خطرات، یک سرمایه گذار نیازاست که این یادداشت را ثبت کند یا آن را تأیید کند تا این تعهد به صورت عمومی ثبت شده و قانونی باشد.

این یادداشت ها تنها به سرمایه گذاران شرکت های بزرگ یا پیچیده ارائه می شود که می توانند ریسک های خود را مدیریت کنند و پول لازم برای خرید این برگه را داشته باشند. پس از اینکه یک سرمایه گذار با شرایط ضمانتنامه موافقت کرد، می تواند آن را به یک سرمایه گذار دیگر منتقل کند.

A promissory note is a financial instrument that contains a written promise by one party (the note's issuer or maker) to pay another party (the note's payee) a definite sum of money, either on demand or at a specified future date. A promissory note typically contains all the terms pertaining to the indebtedness, such as the principal amount, interest rate, maturity date, date and place of issuance, and issuer's signature.

 

سفته