راه اندازی کسب و کار بدون سرمایه اولیه

تاریخ انتشار: 1396/04/03

راه اندازی کسب و کار بدون سرمایه اولیه

شما برای شروع یک کسب وکار بازرگانی، خدماتی، تولیدی، پیمانکاری، فروشگاهی و یا سایر زمینه های کاری دیگر هیجان بسیار زیادی دارید. شاید ایده‌ای دارید یا تنها مجذوب این فکر شده باشید که تجارت خود را راه اندازی کنید و آن را توسعه بخشید. به پذیرفتن برخی ریسک ها مثل ترک کردن کار فعلی خود و یا نداشتن درآمد برای یک مدت راغب هستید. اما تنها یک مانع لجستیکی در این میان شما را متوقف خواهد کرد: مسئله مالی و این که شما پول زیادی ندارید.  به ظاهر این یک مشکل بزرگ دیده می‌شود اما فقدان یک سرمایه شخصی نباید شما را از دنبال کردن رویایتان بازدارد. در حقیقت اگر شما دقیقا بدانید که مشغول به چه کاری هستید، شروع و گسترش یک کسب و کار بدون تقریبا هیچ سرمایه شخصی مالی کاملا ممکن خواهد بود. چرا یک کسب وکار به پول نیاز دارد؟ ابتدا نگاهی بیندازیم به این که چرا یک کسب و کار در مرحله نخست به پول نیاز دارد. بودجه راه اندازی ثابتی برای ساخت یک کسب و کار تعریف نشده است. بنابراین کسب و کارهای مختلف نیازهای متفاوتی خواهند داشت. ضروری است در آغاز، پیش از آن که شروع به یافتن روش های ممکن برای تامین مالی شرکت خود نمایید، میزان نیازتان را برآورد کنید. نیازهای ممکن پیش رو را در نظر بگیرید:

  • مجوزها و گواهینامه ها: بسته به محل مورد نظر، ممکن است نیاز به برخی کاغذ بازی های اداری خاص و انجام امور ثبتی داشته باشید.
  • تدارکات: آیا شما مواد خام می خرید؟ آیا نیاز به کامپیوتر و یا سایر دستگاه ها دارید؟
  • تجهیزات: آیا به ماشین آلات تخصصی و یا نرم افزارهای ویژه نیازمندید؟
  • فضای دفتر کار: این یک هزینه عمده محسوب می شود و حتی اگر برخی از وظایف واحد پشتیبانی مانند حقوق و دستمزد و یا تنظیم صورت حساب ها را برون سپاری کرده باشید نخواهید توانست از برخی هزینه ها چشم پوشی کنید. مواردی مانند اینترنت، هزینه های تسهیلات رفاهی، سرویس های خدماتی و نظافتی و غیره.
  • ائتلاف ها، عضویت ها و حق اشتراک ها: برای برخورداری ماهانه از محصولات کدام انتشارات و یا عضویت در سازمان های وابسته، حق اشتراک پرداخت می کنید؟
  • هزینه های عملیاتی: تمام جوانب این موضوع و محل های مورد نیاز را در نظر بگیرید و بازاریابی را نیز در این میان فراموش نکنید.
  • هزینه های قانونی: آیا شما با یک وکیل در طول گسترش کسب وکار خود مشورت می کنید؟
  • کارمندان، شاغلین آزاد و مقاطعه کاران: اگر نمی‌توانید به تنهایی از انجام کارها برآیید، به افرادی برای استخدام نیاز خواهید داشت.

با چیزهایی که بیان شد، دو راه اصلی برای شروع یک کسب و کار با پولی کم در اختیار خواهید داشت: کاهش دادن هزینه ها و یا افزایش سرمایه در دسترس خود از طریق منابع خارجی. سه گزینه ای که برای شما وجود دارند شامل:

گزینه اول: نیازهای خود را کاهش دهید اولین گزینه آن است که مدل کسب و کار خود را تغییر دهید به شکلی که به موارد کمتری از نیازهایی که در بالا عنوان شد احتیاج داشته باشد. برای مثال اگر برای راه اندازی شرکت خود به عنوان یک شرکت مشاور یا شرکتی غیر وابسته برنامه ریزی کرده بودید، می توانید در ابتدا مخارج کارمندان را با کاهش آن به تنها یک کارمند کاهش دهید. اگر نیاز به فضای اداری نداشته باشید می توانید از خانه ی خود کار را شروع کنید. همچنین می توانید برای یافتن منابع ارزانتری از مواد اولیه یا توقف کامل خطوط تولیدی که بسیار گران هستند اقدام نمایید و از ابتدا شروع به تولید کنید. با این حال هزینه های محدودی هستند که شما قادر به چشم پوشی از آن ها نخواهید بود. صدور گواهینامه و هزینه های قانونی برای شما هزینه ساز خواهند بود حتی اگر تمام موارد دیگر را از هزینه ها کم کرده باشید. طبق SBA، بسیاری از کسب وکارهای کوچک با کمتر از 3000 دلار شروع به کار کرده اند و جوازهای کار در خانه می توانند با مقدار بسیار کمی در حدود 1000 دلار آغاز به کار نمایند.

گزینه دوم: شروع کسب و کار با حداقل منابع مالی گزینه دوم موجب ایجاد ایده دوره "آماده سازی" برای کسب و کار شما خواهد شد. به جای آن که مستقیما به حالت کسب و کار توسعه یافته دست یابید، تنها با اصول اولیه آغاز به کار خواهید کرد. ممکن است یک وبلاگ یا یک سرویس متفاوت و خاص راه اندازی کنید که باعث کاهش حیطه، مخاطبین و سود شما به منظور دستیابی به یک سود اولیه گردد. اگر می توانید به عنوان فردی خویش فرما مشغول به کار شوید، از بزرگترین هزینه های اولیه اجتناب خواهید کرد ( و از یک موقعیت مالیاتی ساده تر نیز بهره خواهید برد). هنگامی که شروع به ایجاد درآمد کردید می توانید برای خود سرمایه گذاری کرده و کسب و کار رویایی خود را قدم به قدم بسازید به جای آن که آن را به یکباره ایجاد کنید. گزینه 3: برون سپاری گزینه سوم شما تنها حول تامین مالی از منابع خارجی است. من تامین مالی برای شروع کسب و کار را با چندین دسته مختلف پوشش داده ام و بنابراین خیلی به جزئیات در این مورد نخواهم پرداخت. اما بدانید که ده ها راه بالقوه برای افزایش سرمایه در صورتی که خودتان مقدار زیادی سرمایه در دست ندارید وجود دارد. در اینجا به چندین منبع بالقوه برای شما اشاره می‌شود. دوستان و آشنایان:  امکان گرفتن کمک از دوستان و آشنایان را نادیده نگیرید حتی اگر مجبور هستید تا سرمایه مورد نیاز را از منابع مختلف جمع آوری کنید. سرمایه گذاران فرشته: سرمایه گذاران فرشته اشخاص ثروتمندی هستند که ایده های کسب و کار را خیلی زود و در مرحله ایجاد آن پشتیبانی می کنند. آن ها معمولا سرمایه گذاری را در ازای مالکیت بخشی از شرکت، انجام می دهند که فداکاری ای در خور توجه محسوب می شود. سرمایه گذاران ریسک پذیر: این افراد مانند سرمایه گذاران فرشته اند ولی از طرفی دیگر معمولا شرکا و یا سازمان هایی هستند که به یافتن کسب و کارهایی که از قبل وجود داشته اند تمایل دارند. تامین مالی جمعی: با یک ایده خوب و تلاش کافی شما می توانید تامین مالی را برای هر منظوری جذب کنید. بودجه های تخصیص یافته و وام های دولتی: یک اداره کسب و کار کوچک ( و تعدادی از آژانس های دولتی محلی و ایالتی) وجود دارند تا تنها به توسعه کسب و کارهای کوچک کمک کنند. بسیاری از وام ها و بودجه های تخصیص یافته برای کمک به شما در نظر گرفته شده اند. وام های بانکی: اگر اعتبار شما در وضعیت خوبی قرار دارد همواره می توانید برای گشایش ردیفی از اعتبارات در بانک خود اقدام نمایید. با یک یا چند گزینه از میان این سه مورد ذکر شده قادر خواهید بود سرمایه گذاری مالی شخصی خودتان را تقریبا به صفر کاهش دهید. ممکن است لازم باشد فداکاری های دیگری نیز داشته باشید مانند شروعی کوچک، پذیرفتن شرکا و یا قرض گرفتن. اما اگر به ایده کسب و کار خود باور دارید، هیچکدام از این کمبودها نباید سد راه شما شود. سرمایه، یک مانع اصلی برای غلبه محسوب می شود ولی مرتکب اشتباه نشوید زیرا این مانع رفع شدنی است.

کسب و کار بدون سرمایه اولیه