دارایی نامشهود

تاریخ انتشار: 1397/11/30

دارایی نامشهود دارایی است که طبیعت فیزیکی ندارد. حسن نیت، به رسمیت شناختن نام تجاری و مالکیت معنوی، مانند اختراعات، علائم تجاری و حق نسخه برداری، همه دارایی های نامشهود هستند. دارایی های نامشهود در مخالفت با دارایی های ملموس که شامل زمین، وسایل نقلیه، تجهیزات و موجودی هستند وجود دارد. علاوه بر این، دارایی های مالی مانند سهام و اوراق قرضه که ارزش خود را از ادعاهای قراردادی محاسبه می کنند، دارایی های ملموس محسوب می شوند.

یک دارایی نامشهود را می توان به عنوان نامحدود یا قطعی طبقه بندی کرد. نام تجاری شرکت یک دارایی نامشهود محسوب می شود، زیرا تا زمانیکه عملیات ادامه یابد باقی می ماند. یک نمونه از یک دارایی نامشهود قطعی، یک توافق قانونی است که تحت ثبت اختراع شرکت دیگری عمل کند، بدون اینکه برنامه توافقنامه را تمدید کند. بنابراین، این قرارداد دارای یک زندگی محدود است و به عنوان یک دارایی قطعی طبقه بندی می شود.

دارایی نامشهود

در حالی که دارایی های نامشهود ارزش فیزیکی آشکار یک کارخانه یا تجهیزات را ندارند، می توانند برای یک شرکت ارزشمند باشند و برای موفقیت یا شکست دراز مدت حیاتی باشند. به عنوان مثال، یک کسب و کار مانند کوکاکولا تقریبا چنین موفقیتی نخواهد داشت، اگر نه برای پولی که از طریق نام تجاری نامگذاری شده است. اگر چه شناختن نام تجاری یک دارایی فیزیکی است که می تواند دیده یا لمس شود، اما می تواند تاثیر معنی داری در تولید  و فروش داشته باشد.

ارزش گذاری دارایی های نامشهود

شرکت ها می توانند دارایی های نامشهود را ایجاد یا به دست آورند. برای مثال، یک کسب و کار ممکن است یک لیست پستی از مشتریان ایجاد کند یا یک ثبت اختراع ایجاد کند. یک کسب و کار نیز می تواند برای خرید دارایی های غیرمستقیم انتخاب کند. اگر یک کسب و کار یک دارایی نامشهود ایجاد کند، می تواند هزینه های مربوط به فرایند را از قبیل درخواست ثبت اختراع، استخدام یک وکیل و سایر هزینه های مرتبط با آن را بنویسد. با این حال، دارایی های نامشهود ایجاد شده توسط یک شرکت در ترازنامه نمایش داده نمی شود و هیچ ارزش حسابداری ثبت نشده است. به همین دلیل، هنگامی که یک شرکت خریداری می شود، اغلب قیمت خرید بالاتر از ارزش دفتر دارایی موجود در ترازنامه است. شرکت خرید حق بیمه را به عنوان یک دارایی نامشهود، حسن نیت را در صورتحساب خود ثبت می کند.

دارایی نامشهود

اگر دارایی نامشهود به دست آورده شوند، دارایی های نامشهود تنها بر روی ترازنامه نمایش داده می شود. اگر شرکت ABC ثبت اختراع از شرکت XYZ را برای مبلغ 1 میلیارد دلاری توافق شده خریداری کند، شرکت ABC یک معامله را برای 1 میلیارد دلار از دارایی های نامشهود ثبت کرده که دارایی های بلند مدت را نشان می دهد. پس از آن یک دارایی 1 میلیارد دلاری طی چندین سال از طریق استهلاک خالی خواهد شد. دارایی نامشهود زندگی غیرمستقیم، مانند حسن نیت، مصور نیست. در عوض، این دارایی ها هر ساله برای نقصان ارزیابی می شوند که ارزش دفتری نسبت به ارزش عادلانه دارایی است.

دارایی
دارایی نامشهود