خطرهای شغل حسابداری

تاریخ انتشار: 1399/08/30

خطرهای شغل حسابداری

حسابداری در هر کاری قلب تپنده است.این روزها تعداد طرفداران شغل حسابداری افزایش پیدا کرده، زیرا بسیاری از افراد بر این باورند این حرفه پردرآمد است و بازار کار بسیار خوبی هم دارد. البته شاید همین‌طور باشد، اما از خطرهای شغل حسابداری نباید چشم پوشی کرد.  

همه حسابداران در طول روز با ارقام و اعداد سروکار دارند و به این ترتیب یا مشغول محاسبه روی کاغذ و نوشتن هستند یا مدام پای رایانه می نشینند و به همین دلیل هم احتمال دارد بعد از مدت کوتاهی دچار ضعف چشم شوند. بد نیست بدانید ضعیف شدن چشم ها با علایمی مثل خستگی، خشکی، قرمزی و آبریزش چشم بروز می کند.

سندرومی به نام «سندروم دید کامپیوتری» یا Computer vision syndrome وجود دارد که با خارش و خستگی چشم ها همراه است.

گزارش های بدست آمده نشان می دهد که بیش از ۶۰ درصد از مردم آمریکا به این سندروم مبتلا هستند. بنابراین اگر می خواهید دچار این عوارض نشوید باید از نگاه کردن مداوم به اعداد و نوشته ها و صفحه مانیتور خودداری کنید، هنگام کار مدام پلک بزنید و بعد از هر 30 دقیقه کار دو تا سه دقیقه به چشم هایتان استراحت دهید.

در حسابداری علاوه بر کارهای روزمره که در طول سال باید انجام شود و هر شرکت با شرکت دیگر متفاوت است ، یک سری از زمان ها بسیار کار زیاد می‌شود و افراد موظف هستند که اضافه کاری داشته باشند تا کار شرکت عقب نماند. به طور معمول روزهای پایانی سال که اسفند ماه را شامل می‌شود برای جمع بندی حساب سالیانه و حساب مالیات ها و همچنین ماه اردیبهشت ماه از ماه های بسیار پر کار برای هر حسابدار است که حتی بسیاری از حسابداران در این روزها مرخصی هم نمی‌توانند داشته باشند.  

رقابت بالا: تا زمانی که افراد و شرکت‌ها نیاز به افراد تحصیل کرده‌ای برای پرداخت مالیات و محاسبه‌ی دستمزدها و هزینه‌ها و درآمدها دارند و مادامی که صنعت و تجارت وجود دارد نیاز به حسابدار وجود خواهد داشت. حسابداران نقش مهمی در ترسیم بودجه برای شرکت‌ها و پایبندی آن‌ها به این بودجه‌ها دارند.

حال شاید اینطور به نظر بیاید که هر شرکتی، حتی کوچکترین آن ها، نیز به دنبال یک حسابدار هستند؛ اما مشکلی که اکثر فارغ التحصیلان این رشته با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مشکل سابقه کاری است! تمام شرکت ها بدنبال یک حسابدار با حداقل 2 سال سابقه کاری می‌گردند و هنگامی که بحث یک حسابدار بدون سابقه کار پیش کشیده می‌شود، هیچ کدام انگیزه ای برای استخدام از خود نشان نمی‌دهند. به قول معروف، قدیمی ها سرشان شلوغ تر می‌شود و جدیدها بیکار ‌تر!  اگر محل کارتان به طور مداوم تمیز نمی شود بهترین مکان برای رشد باکتری ها به شمار می آید.

یک پژوهش علمی بسیار جالب در دانشگاه آریزونا که در مجله «وال استریت» نیز به انتشار رسید، نشان داده نوعی باکتری در محل های کار وجود دارد که به مدت دو ساعت، به قوری یا کتری، دکمه ماکرو و در یخچال انتقال یافته و به سرویس های بهداشتی، اتاق ها و کابین های محل کار افراد پخش می شود. همین مطالعات نشان داده که این باکتری ها روی گوشی های تلفن، میزها و کامپیوتر ها، بیشتر از سایر مکان ها یافت می شوند. با گذشت چهار ساعت نیز به ۵۰ درصد اشیای آن محل و تقریبا دستان نیمی از کارمندان منتقل می شود. متخصصان بر آن باورند که حتی ژل های آنتی باکتریال نیز قادر به از بین بردن این باکتری ها نیستند چرا که این ژل ها، باکتری های مفید بدن را نیز از بین می برند. یکی از راهکارهای کارآمد برای عدم انتقال این باکتری ها، عدم دست دادن با دیگران در محل کار است.

استرس : یکی از آسیب زننده ترین خطرهای شغل حسابداری استرس است. میزان استرسی که یک حسابدار در طی روز بخاطر سروکار داشتن با الگوها و ارقام تکراری تحمل می‌کند، از 80% مشاغل بیشتر است و خب این تازه یک روز عادی برای حسابدار محسوب می‌شود! در روزهایی که حسابدار به محاسبه مالیات و حسابرسی می‌پردازد باید مدت زمان بیشتری را در محل کار بگذراند و حتی استرس بیشتری را تجربه کند! همیشه این احتمال وجود دارد که حسابداران در محاسباتشان دچار اشتباه شوند و همین موضوع استرس زیادی را به آنها تحمیل می کند. گاهی نیز حجم زیاد کار علاوه بر ایجاد خستگی های مزمن، روابط خانوادگی فرد را هم به خطر می اندازد.  

حتما بخوانید : آیا رشته حسابداری سخت است؟

  آسیب های ستون فقرات: یکی از خطرهای شغلی حسابداری و تقریبا تمامی مشاغلی که مدت زمان زیادی با کامپیوتر کار می کننید  می‌توان به نشستن های طولانی مدت حسابداران پشت میز و یا پشت مانیتور اشاره کرد که آسیب های ستون فقرات و گردن و غیره را به دنبال دارد هم اکنون که این مطلب را می خوانید، به وضعیت نشستن خود در مقابل کامپیوترتان دقت کنید. آیا صاف نشسته اید یا اینکه بر روی مانیتور خم شده اید؟

به عنوان مثال توجه به این موضوع که هر فرد با توجه به قد، وزن و شرایط بدنی به میز و صندلی خاصی نیاز دارد تا در حالت نشسته، آرنج به صورت خم شده و با زاویه ۹۰ درجه و ساعد موازی و همسطح با میز قرار بگیرد.

  شغل حسابداری ممکن است کمی خسته کننده و کسالت آور باشد: اگر شما به کارهای خلاقانه و پر جنب و جوش علاقه دارید مطمئناً شغل حسابداری برای شما کسالت آور خواهد بود. یکنواختی کار بر اساس شخصیت شما می‌تواند یک مزیت یا نقطه ضعف به شمار بیاید. اگر دوست دارید که کار و وظیفه‌ی تان کاملاً مشخص بوده و کسی در کار شما دخالت نکند؛ پس باید بدانید  حسابداری بهترین شغل برای شما خواهد بود. هم‌چنین در این شغل باید توانایی خاصی در حل مشکلات داشته و به جزئیات ریز توجه داشته باشید تا مرتکب اشتباه نشوید.

فعالیت‌های این شغل می‌توانند تکراری و وسواسی باشند؛ زیرا شغل حسابداری به دقت و تمرکز بالایی نیاز دارد، پس برای نشستن طولانی مدت در پشت میز خود و کار با کامپیوتر آماده باشید. مسائل اخلاقی: از خطرات دیگر می توان به زیر پا گذاشتن مسائل اخلاقی انسانی توسط حسابداران اشاره کرد که چون حسابدار مسئولیت مسائل مالی را در شرکت به عهده دارد باید از پس این کار در قالب اخلاق و انسانیت برآید فواید پیشنهادهای وسوسه کننده را نادیده گرفته و مسائل اخلاقی را زیر پا نگذارد. یک حسابدار هستید؟کارمند امور مالی؟خطرهای شغل حسابداری از دید شما چیست؟تجربیات با ارزش خود را با ما در میان بگذارید،صمیمانه از دیدن دیدگاه های شما خوشحال می شویم.  

AP