حق سنوات چیست ؟

تاریخ انتشار: 1399/10/18

حق سنوات چیست ؟

سنوات که با عنوان‌هایی همچون مزایای اتمام کار و مزایای پایان خدمت هم شناخته می‌شود با تمام شدن قرارداد کارگران و کارمندان به آنها تعلق می‌گیرد و کارفرما در پایان قرار داد باید آن را پرداخت کند. برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها در پایان هر سال اقدام به پرداخت سنوات می‌کنند و برخی دیگر در هنگام بازنشستگی یا قطع همکاری این مبلغ را می‌پردازند. این مبلغ جنبه حمایتی دارد و در ابتدای سال ۱۳۷۰ در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و به تصویب رسید، برای پاسخ به سوال حق سنوات چیست و بررسی تمام نکات مربوط به آن تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

تفاوت بین پایه سنوات و حق سنوات چیست ؟

اما توضیحی نیز لازم است و آن تفاوت بین پایه سنوات و حق سنوات است. پایه سنوات، مبلغی است که به صورت ماهیانه یا در آخر سال به کارمندان اعطا می‌شود، در حالی که حق سنوات کمک هزینه‌ای است که میزان آن برابر با پایه حقوق است و در پایان سال به کارگران و کارمندان رسمی و غیر رسمی تعلق می‌گیرد. حق سنوات، کمک هزینه‌ای است که میزان آن برابر پایه حقوق است و در پایان سال پرداخت می‌شود. کارمندان و کارگرانی که دارای سابقه کاری یک ساله باشند یا به مدت یک سال پایه سنوات دریافت کنند، مشمول دریافت حق سنوات هستند. «پایه سنواتی»، مفهومی متفاوت از «مزایای پایان کار» است و معمولاً کارگران آن را با معنای عرفی «سنوات» اشتباه می گیرند. «پایه سنواتی» را می توان بخشِ حمایتیِ پایه حقوق نامید که معمولاً برای جبران حداقل دستمزد، توسط شورای عالی کار، تصویب و ابلاغ می شود. چه کارگران تسویه حساب کرده باشند و چه تسویه حساب نکرده باشند مشمول پایه سنوات می‌شوند؛ حتی اگر فاصله‌ای بین کارکرد آن کارگران در کارگاه وجود داشته باشد.

سنوات به چه کسانی تعلق می گیرد؟

با توجه به تعریف حق سنوات چیست ، سنوات همان پاداش پایان کار است و به کارمندانی که تحت عنوان قانون کار فعالیت می‌کنند، تعلق می‌گیرد. آن دسته از کارگاه‌هایی که طرح طبقه بندی مشاغل دارند، بر اساس فرمول مشخص شده در بخشنامه دستمزدی وزارت کار پایه سنواتی برایشان واریز می‌شود؛ اما آن دسته از کارگاه‌هایی که طرح طبق بندی مشاغل ندارند، به شرط آنکه نیروی کار دارای سابقه یک ساله در آن کارگاه باشند (دائم و موقت) مشمول حق سنوات می‌شوند.  

مطالعه کنید :  حسابداری آنلاین (ابری قیاس)

حق سنوات به چه کسانی تعلق نمی گیرد؟ در پاسخ به این سوال باید توضیح دهیم که سنوات یا همان حق سنوات یکی از مزایای اجباری است که در هر شرایطی کارفرما باید نسبت به پرداخت آن به کارگر اقدام کند. سنوات با خاتمه کار و یا فسخ قرارداد کار به کارگر پرداخت می شود و این حق حتی به افرادی که کمتر از یک سال کارکرد داشته باشند نیز به نسبت کارکرد آن ها تعلق می گیرد. صحبت هایی در این مورد وجود دارد که اگر کارگری کار خود را ترک کند سنوات به وی تعلق نمی گیرد؛ در صورتی که اینطور نیست. نکته جالب تر این است که زمانی که در قرارداد شرطی در این مورد قید می کنند و رضایت کارگر را مبنی بر عدم دریافت سنوات می گیرند نیز اشتباه است. البته منشا این اشتباه دستور العملی است که مدتی پیش وزارت کار صادر کرد و در آن قید شده بود که کارگری اگر ترک کار کند کارفرما ملزم به پرداخت سنوات به وی نیست. لازم به ذکر است که این دستور العمل در حال حاضر باطل شده است و کارفرما ملزم به پرداخت سنوات بر اساس قانون جدید سنوات است. مبلغ پایه سنوات چقدر است؟ مبلغ پایه سنواتی در ابتدای هر سال، طی مصوبه ای از شورای عالی کار اعلام می‌شود. این مبلغ ثابت می‌باشد. بعضی از شرکت‌ها به اشتباه، مبلغ پایه سنواتی هر سال را براساس ضریب سال محاسبه می‌کنند البته در محاسبه مزد طبق سایر سطوح مزدی، باید مبلغ مزد سال قبل و پایه سنواتی سال قبل با هم جمع و سپس طبق فرمول مبلغ مزد محاسبه گردد؛ اما برای محاسبه پایه سنوات دو حالت داریم:  

بیشتر بخوانید : نرم افزار حقوق و دستمزد 

الف. برای کارگاه‌های دارای طرح طبقه بندی مشاغل: در این کارگاهها، هر شخص دارای یک گروه شغلی است که پایه سنوات هر گروه، طی جدولی سالانه اعلام شده و مبلغ پایه سنوات گروه مربوطه، باید به شخص پرداخت گردد. ب. برای کارگاه‌های بدون طرح طبقه بندی مشاغل: در این کارگاه‌ها، مبنای محاسبه حداقل پایه سنواتی سال، در صورت احراز شرایط کارگر می‌باشد؛ یعنی پایه سنوات گروه اول، به عنوان مبلغ پایه سنواتی ثابت به کارگر پرداخت می‌شود. چه زمانی قرارداد کار خاتمه یافته و کارفرما باید سنوات را پرداخت کند؟ اخراج موجه شخص ازکارافتادگی کلی بازنشستگی پایان کار در قراردادهای معین استعفای کارگر فوت بیمه‌شده فسخ قرارداد مطابق متن قرارداد   حق سنوات سال 99 چقدر است؟ در گذشته حق سنوات طی دوران خدمت پرداخت نمی‌شد بلکه در پایان پرداخت می‌شد؛ اما در حال حاضر از آنجا که اکثر کارگران موقت هستند، پس از پایان هر سال حق سنوات واریز می‌شود. حق سنوات برای هر ماه در سال ۹۹ معادل ۱۷۵ هزار تومان تعیین شده است. به طور مثال در صورتی که کارگری نیمه اول سال را در یک کارگاه مشغول بوده و پس از این حاضر به ادامه فعالیت نباشد، کارفرما می‌بایست مبلغ یک میلیون و ۵۰ هزار تومان (۱۷۵ هزار تومان × ۶) به کارگر پرداخت کند. بر اساس این گزارش تمام کارفرمایان موظف هستند برای هر کارگری که یک سال سابقه کار دارند و تمام سال را در کارگاه فعالیت داشته اند، در پایان سال ۹۹ به هر کارگر ۱۸، ۳۵۴، ۲۷۰ ریال حق سنوات پرداخت کنند. بر اساس بخشنامه‌ای که از سوی وزارت کار در سال ۹۲ ابلاغ شد، دیگر تفاوتی بین سنوات کارگران قراردادی و رسمی نیست. برای اطلاعات دقیق از سایت اداره کار می توانید کمک بگیرید. نکات مهم: سنوات پایان خدمت،مشمول کسر مالیات نمی باشد. مأخذ محاسبه حق سنوات، در مورد کارگران مشمول مقررات مزد ساعتی و پاره‌وقت، میانگین مجموع پرداختی به آنها در آخرین ٩٠ روز کارکرد است. اگر فرد شامل مرخصی استعلاجی هم باشد،چون مشمول دریافت حقوق است،سنوات به او تعلق می گیرد. حق سنوات، متناسب با مدت اشتغال قابل پرداخت است و در صورتی که کارگر فوت کند به خانواده وی پرداخت می‌شود. حق سنوات جدا از مبلغی است که سازمان تامین ‌اجتماعی برای کارگر و خانواده وی به ‌عنوان مستمری در نظر می‌گیرد.

حق سنوات چیست؟