حقوق حسابدار

تاریخ انتشار: 1399/09/12

حقوق حسابدار

واقعا حقوق حسابدار چقدر است؟همیشه یکی از دغدغه‌های کارجو ها در رشته‌های مختلف مخصوصا آن هایی که تازه وارد بازار کار حسابداری شدند این بوده که در جلسه مصاحبه و در پاسخ به سوال همیشگی «حقوق مد نظر تون چقدر هست؟» چی باید بگیم؟ شما چی فکر می‌کنید، به نظر شما یک حسابدار چه مبلغی را باید به عنوان دستمزد دریافت کند؟ اصلا چه معیارهایی باید وجود داشته باشد تا تعیین کننده‌ی دستمزد یک حسابدار باشد؟ البته این پرسش فقط معطوف به حسابدارها نیست و می ‌دونیم که کارفرما هم به دنبال این سوال هستند که چقدر باید به یک حسابدار حقوق بدهند. همان ‌طور که می‌دانید در هیچ کجا رقم ثابتی برای مزد حسابدار تعیین نشده است و اگر تمام کتب را بررسی کنید هیچ کجا حرفی از حقوق حسابدار طبق قانون کار به میان نیامده اما امروز با بررسی میزان حقوق دریافتی حسابداران طی اخبار رسیده اعلام می‌کنیم متوسط دریافتی آنان چقدر است؛ اما واقعا چه عواملی بر حقوق یک حسابدار تاثیر گذار است؟  

چه عواملی در حقوق حسابدار ها تاثیر‏ گذار است؟

جغرافیا: معمولا در کلان‏ شهر ‏ها به دلیل بالا بودن هزینه‏ های اصلی مثل هزینه مسکن، خوراک، حمل‏ و نقل و … میزان حقوق دریافتی بالاتر از حقوق شهرستان می ‏باشد. جنسیت: تفاوت حقوق برای مردان و زنان در حسابداری، مانند هر شغل دیگری وجود دارد. حسابداران مرد در مقایسه با حسابداران زن، حقوق بیشتری را دریافت کرده و همچنین از مزایای بیشتری برخوردار می شوند. در واقع این شکاف دستمزد ها از سال 2014 تا کنون بیشتر نیز شده و افزایش معادل 5.4 درصد را تجربه کرده است. صنعت و کارفرما: میزان حقوقی که شرکت‏ های بزرگ به حسابداران خود پیشنهاد می‏‌دهند ممکن است در مقابل شرکت‌‏های کوچک و نوپا بیشتر باشد. به عنوان مثال ممکن است کارفرمای یک شرکت تکنولوژی نرم ‏افزاری بزرگ بنا بر میزان سود‏هی شرکت ماهانه به حسابدار خود ده میلیون تومان حقوق بدهد ولی حسابدار بانک دولتی تجارت مبلغی به مراتب کمتر دریافت کند. مهارت: تجربه مهم ‏ترین عامل در تعیین حقوق حسابداران است هر چه تجربه فرد بیشتر باشد میزان اعتماد شرکت‏‌ها به حسابدار بیشتر بوده و در نتیجه‌ی آن، حقوق فرد بیشتر خواهد بود.  مدرک تحصیلی: همه ما می‏‌دانیم داشتن تحصیلات به داشتن حقوق بالاتر کمک خواهد کرد؛ اما این مورد می‏‌تواند در سازمان‌‏های مختلف متفاوت باشد. به عنوان مثال برای خیلی از شرکت‌‏های خصوصی داشتن سابقه‏‌ی حسابداری بسیار مهم‏‌تر از تحصیلات است. این موضوع در شرکت‌‏های دولتی برعکس است و ورود به شرکت‌‏های دولتی مستلزم داشتن مدارک لیسانس، فوق لیسانس یا دکترا است.

میانگین حقوق حسابدار در ایران بر اساس قوانین اداره کار، چیست؟

  در واقع در هیچ منبعی چیزی در مورد حقوق حسابدار طبق قانون کار گفته نشده است، اما بر اساس آمارها میزان دریافتی‌های حقوق حسابداران در کلان شهرها، حسابدار به سه گروه کارشناس حسابداری، سرپرست حسابداری و مدیر حسابداری تقسیم بندی می‌شوند. البته شاید این روش، راه درستی برای سنجش حد متعارف حقوق حسابدار نباشد، اما طبق آمارها میزان متوسط حقوق برای یک کارشناس حسابداری در سال ۱۳۹۹، برای کار تمام وقت در تهران 5.000.000 تومان می باشد. حداقل حقوق حسابدار مبلغ 2.500.000 تومان و حداکثر آن7.000.000 تومان بیان شده است. این میانگین حقوق ماهیانه شامل حق مسکن، هزینه رفت و آمد و سایر موارد می‌شود. حقوق حسابدار بر اساس تجربه، مهارت و جنسیت تغییر می‌کند. در ادامه شرح مفصلی از میانگین حقوق یک حسابدار بر اساس این معیارها عنوان خواهیم کرد. حقوق حسابدار در ایران ممکن است شهر به شهر متغیر باشد و این رقمی که ما در این مقاله اعلام می‌کنیم میانگین حقوق برای تمامی شهرها است.

حقوق حسابدار پاره وقت چگونه محاسبه می شود؟

اغلب دوستان وقتی کارهای پاره وقت حسابداری به آنها پیشنهاد می شود، در مورد پیشنهاد حقوق و مزایای این نوع کارها دچار سردرگمی شده و همیشه نگرانند که مبادا قیمت بالا بدهند وکار را به آنها ندهند و فرصت از دستشان برود و یا اینکه قیمت پایین بدهند و بعد از ورود بکار با حجم زیاد کار روبرو شده و دستمزد اندک انگیزه کار را از آنها بگیرد. معمولا کارهای پاره وقت حسابداری را می توان به دو صورت زیر طبقه بندی کرد.

  • کلیه امور حسابداری بصورت پاره وقت پیشنهاد می شود.
  • بخشی از کار حسابداری بصورت پاره وقت ارائه می شود.
  •  

در صورتی که کلیه امور حسابداری شامل عملیات حسابداری مالی و مالیاتی بصورت پاره وقت پیشنهاد شود از این رو لازم است فردی که این مسئولیت را قبول می کند واجد شرایط انجام امور حسابداری همه جانبه باشد، به عبارتی مهارت های کلیدی حسابداری را دارا باشد مثل تجربه صدور اسنادحسابداری، تجربه تهیه لیست حقوق و دستمزد و بیمه و مالیات، تجربه ثبت دفاتر قانونی، تجربه تکمیل و ارسال اظهارنامه های مالیاتی، تجربه بستن حسابها و مواجه شدن با ماموران مالیاتی، تجربه تهیه و ارائه گزارشات حسابداری از طریق نرم افزارهای حسابداری و برنامه Excel  و …   از این رو چنین فردی که شایستگی و صلاحیت انجام کار در این سطح را داراست حداقل باید دو و یا سه سال و یا بیشتر تجربه و سابقه انجام امور حسابداری را داشته باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که در صورتی که کار پاره وقت، کلیه امور حسابداری را دربر بگیرد و انجام تکالیف قانونی و مسئولیت پاسخگویی به مراجع قانونی نیز برعهده حسابدار پاره وقت باشد در آن‌صورت حسابدار باید علاوه بر مسئولیت های محوله به موارد زیر هم برای پیشنهاد قیمت توجه کند. لیکن در حالت دوم که بخشی از امور حسابداری به صورت پاره وقت به دیگران سپرده می شود. در بعضی موارد نیاز به تجربه و تخصص خاص دارد مثل استقرار سیستم حسابداری، انبار و …و در مواردی هم نیاز به تجربه زیاد حسابداری وجو ندارد به عنوان مثال شرکت برای وارد کردن اطلاعات رویداد های مالی از قبیل فاکتورهای خرید و فروش، رسید و حواله و یا ثبت دفاتر ویا منظم کردن و بایگانی اسناد و مدارک حسابداری و رفع مغایرت بانکی و اموری از این قبیل نیازمند حسابدار پاره وقت می باشد.  

حقوق حسابدار ها