حسابرسی مبتنی بر ریسک

تاریخ انتشار: 1397/07/17

تعریف و معنای حسابرسی مبتنی بر ریسک در ساده ترین شکل، یک روش نسبتا جدید است که مستقل و عینی می تواند شواهدی در مورد ایجاد یک عقیده در مورد فرآیند به منظور ایجاد یک گزارش در رابطه با روند اظهارات اجرا شده است.

 حسابرسان به معنای واقعی کلمه، فرآیند حسابرسی را با در اختیار داشتن دانش خود از ماهیت کسب و کار، نهاد و محیط کسب و کار خود آغاز می کنند. حسابرسان با اطلاعات کافی در مورد یک کسب و کار و محیط آن، به منظور ارزیابی ریسک قبل از تصمیم گیری در رابطه با انجام آزمایش انطباق و یا یک آزمون اساسی، خود را با یکدیگر مقایسه می کنند.

آزمون سازگاری:  این به سادگی یک عمل جمع آوری شواهد برای آزمایش انطباق سازمان با مراحل و پروسه های کنترل در رابطه با قوانین خارجی، الزامات قانونی و مقررات است.

مطابق با استاندارد های حسابرسی ، حسابرس به سطوح انطباق با سیاست ها و رویه های مدیریتی می پردازد. هدف از آزمون تطابق دادن اطمینان حسابرسان منطقی است که ساختار کنترل داخلی که حسابرس قصد دارد به آن متکی باشد، در حقیقت عملی است زیرا حسابرس قبلا آن را از مرحله مقدماتی فرآیند درک کرده است.

آزمون اصلی: این روند جمع آوری شواهد برای ارزیابی یکپارچگی معاملات فردی، پردازش ها، داده ها و سایر اطلاعات است، به این معنی است که یک آزمون اساسی با محک زدن یکپارچگی توازن موجود در صورتهای مالی شرکت و توازن هایی که از آنها پشتیبانی و جمع آوری می کنند. برای مثال حسابرسان از طریق آزمون اساسی، شواهدی راجع به اعتبار و یکپارچگی توازن موجود در صورتهای مالی یک شرکت و توازنهایی که از آنها حمایت می کنند جمع آوری می کنند. حسابرسان آزمون های محکمی را انجام می دهند، زمانی که تست کنترل (تطابق آزمون) نشان می دهد که هیچ کنترل یا حضورکنترل های ضعیف وجود ندارد.

حسابرسی مبتنی بر ریسک

اطمینان حاصل کنید که تفاوت بین تطابق و آزمایش اساسی را جمع آوری کرده اید، تنها هدف این فرآیند جامع این است اطمینان حاصل شود که اهداف شرکت بر آورده می شوند. رویکرد مبتنی بر ریسک برای توسعه و به طور مداوم برای بهبود فرآیند حسابرسی مستمر مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که رویکرد مبتنی بر ریسک برای حسابرسی به حسابرسان کمک می کند ماهیت و میزان حسابرسی را که باید با کارایی انجام شود، تعیین می کند. در ارزیابی کسب و کار، این فرآیند شبیه فرآیند تجزیه و تحلیل اساسی است که یک تحلیلگر سهامی انجام می دهد تا به او کمک کند ارزش یک شرکت را به ارمغان بیاورد.

حسابرسی مبتنی بر ریسک عموما از 5 مرحله تشکیل  شده است ، هیچ قاعده ای سخت و سریع تر از آنچه که در هر مرحله تشکیل می شود وجود ندارد، اما مهم ترین جنبه های آن مراحل در این قسمت پوشش داده شده است.

پنج مرحله حسابرسی مبتنی بر ریسک:

  1. مراجعه به اطلاعات و مرحله برنامه ریزی
  2. مرکز و مراحل کنترل خارجی
  3.  مراحل تست پذیر
  4. مراحل آزمایش پایه
  5. نتیجه گیری و تهیه گزارش مرحله ای

اهمیت ریسک حسابرسی

 بر این واقعیت که خطر حسابرسی مبتنی بر حسابرسی باعث می شود که در کل پروسه حسابرسی کمتر مورد تحسین قرار گیرد. با شناخت اصول و مدل های کسب و کار یک شرکت، حسابرسان می توانند به راحتی خطرات را شناسایی و دسته بندی کنند؛ که به نوبه خود کمک می کند تا مدل ریسک یا رویکردی که برای حسابرسی مناسب باشد، بهتر تعیین شود. مزایای دیگر رویکرد مبتنی بر ریسک حسابرسی در زیر آورده شده است:

  • درک بهتر از کسب و کار و روانشناسی آن
  • افزایش احتمال دستیابی به هدف ممیزی
  • صرفه جویی در منابع
  • برنامه ریزی حسابرسی

ساده ترین نوع حسابرسی مبتنی بر ریسک

انواع ریسک حسابرسی در خطرات حسابرسی بسیار زیاد است نباید یک حسابرس را که از رویکرد مبتنی بر ریسک استفاده می کند متهم کرد (حسابرسان نه تنها بر اساس حسابرسی مبتنی بر ریسک تکیه می کنند، بلکه به کنترل های داخلی و عملیاتی و نیز دانش شرکت) تکیه می کنند.

این مقاله بدون توجه به نوع خطرات حسابرسی که یک حسابرس ممکن است با آن مواجه شود و زمانیکه چنین حسابرسی خطرناک باشد، کامل نخواهد شد. ریسک حسابرسی می تواند به صورت زیر طبقه بندی شود:

  • ریسک کنترل ذاتی
  • خطر تشخیص
  • خطر کلی
حسابرسی مبتنی بر ریسک