حسابرسی داخلی

تاریخ انتشار: 1397/11/25

حسابرسی داخلی ارزیابی کنترل های داخلی شرکت، از جمله مدیریت شرکت و فرایندهای حسابداری است. آنها از انطباق با قوانین و مقررات و گزارش دقیق و به موقع مالی و جمع آوری داده ها، و نیز کمک به حفظ کارایی عملیاتی با شناسایی مشکلات و اصلاح پیش فرض ها قبل از اینکه در یک ممیزی خارجی کشف شوند، اطمینان حاصل می کنند.

 

حسابرسی داخلی نقشی حیاتی در فعالیت های شرکت و حاکمیت شرکت ها ایفا می کند، در حالیکه قانون Sarbanes-Oxley در سال 2002 مدیران را به صورت قانونی مسئول صحت صورتهای مالی خود می داند. علاوه بر اطمینان از اینکه شرکت مطابق با قوانین و مقررات است، ممیزی داخلی نظارت بر نتایج عملیاتی و صحت حسابرسی و ردیابی حسابرسی را بررسی می کند. همچنین حسابرسان داخلی در برابر تقلب، اتلاف و سوء استفاده بالقوه محافظت می کنند و به دنبال شناسایی خرابی ها در کنترل های داخلی هستند. حسابرسی داخلی مدیران و هیئت مدیره را با مشاوره ارزش افزوده ارائه می دهد و پیشنهاد می کند که بهبود در فرآیندهای فعلی و شیوه هایی که ممکن است شامل سیستم های فن آوری اطلاعات و همچنین مدیریت زنجیره تامین باشند، در صورتی که عملکرد آنها در نظر گرفته نشده باشد.

حسابرسی داخلی

روش های حسابرسی داخلی

ممیزی های داخلی ممکن است بصورت روزانه، هفتگی، ماهانه یا سالانه انجام شود. برخی از ادارات ممکن است بیشتر از سایرین شامل ممیزی شوند. به عنوان مثال، یک فرآیند تولید ممکن است به صورت روزانه برای کنترل کیفیت انجام شود، در حالی که اداره منابع انسانی تنها یک بار در سال شامل ممیزی می شود. ممیزی ممکن است برنامه ریزی شود تا مدیران، زمان برای تهیه اسناد و اطلاعات مورد نیاز را تهیه کنند یا ممکن است غافلگیر شوند اگر فعالیت مشکوک غیر اخلاقی یا غیر قانونی باشد.

تکنیک های ارزیابی

تکنیک های ارزیابی اطمینان از اینکه حسابرس داخلی به طور کامل روش های کنترل داخلی را درک می کند و اینکه آیا کارکنان با دستورالعمل های کنترل داخلی مطابقت دارند. برای جلوگیری از اختلال در گردش کاری روزانه، حسابرسان با روش های غیرمستقیم ارزیابی نظیر مرور نمودارهای فلوچارت، کتابچه راهنمای، سیاست های کنترل اداری و سایر اسناد موجود شروع می شوند و یا ممکن است از آغاز تا پایان پیگیری های حسابرسی خاصی را دنبال کنند. اگر بررسی های سند یا دنباله های حسابرسی به طور کامل به سوالات آنها پاسخ ندهد، آنها همچنین ممکن است مصاحبه هایی با کارکنان انجام دهند.

تکنیک های تجزیه و تحلیل

روش های حسابرسی شامل تطبیق معامله، شمارش موجودی فیزیکی، محاسبات پیگیری حسابرسی است که طبق قوانین مورد نیاز است. تکنیک های تجزیه و تحلیل ممکن است داده های تصادفی یا اطلاعات خاص را هدف قرار دهند، اگر حسابرس معتقد باشد فرایند کنترل داخلی نیاز به بهبود دارد.

حسابرسی داخلی

روش های گزارشگری

گزارش حسابرسی داخلی همیشه شامل یک گزارش رسمی می شود و ممکن است یک گزارش موقت اولیه یا یادداشتی باشد. گزارش موقت معمولا شامل نتایج حساس یا قابل توجهی است که حسابرس فکر می کند هیئت مدیره باید از آن مطلع شود. گزارش نهایی خلاصه ای از روش ها و تکنیک های مورد استفاده برای تکمیل ممیزی، شرح یافته های حسابرسی و پیشنهادات برای بهبود کنترل های داخلی و روش های کنترل است.

حسابرسی داخلی
گزارش حسابرسی داخلی