حسابداری هزینه و هزینه های اداری

تاریخ انتشار: 1402/11/04

حسابداری هزینه یک روش حسابداری است که هدف آن جمع آوری هزینه های تولید شرکت با ارزیابی هزینه‌های ورودی هر مرحله از تولید و نیز هزینه‌های ثابت، مانند استهلاک تجهیزات سرمایه است. حسابداری هزینه برای اولین بار این هزینه‌ها را به صورت جداگانه اندازه گیری و ثبت می‌کند، سپس نتایج ورودی را با نتایج خروجی یا واقعی مقایسه می‌کند تا به مدیریت شرکت در سنجش عملکرد مالی کمک کند.

کاهش هزینه حسابداری

در حالی که حسابداری هزینه‌ها اغلب در یک شرکت برای کمک به تصمیم‌گیری استفاده می‌شود، حسابداری مالی همان چیزی است که سرمایه‌گذار خارجی به طور معمول آن را می‌بیند. حسابداری مالی متفاوت از هزینه ها و عملکرد مالی است که حاوی دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت است. حسابداری هزینه می‌تواند مفید باشد به عنوان یک ابزار برای مدیریت در بودجه و در راه اندازی برنامه‌های کنترل هزینه، که می‌تواند حاشیه خالص برای شرکت در آینده را بهبود بخشد.

یک تفاوت کلیدی بین حسابداری هزینه و حسابداری مالی این است که در حسابداری مالی هزینه براساس نوع معامله طبقه بندی می شود، حسابداری هزینه را طبق نیاز و بر اساس اطلاعات مدیریت می‌کند. حسابداری هزینه‌ها، به عنوان یک ابزار داخلی توسط مدیریت استفاده می‌شود.

توسعه حسابداری هزینه

محققان معتقدند حسابداری هزینه در ابتدا طی انقلاب صنعتی ایجاد شد، زمانی که اقتصاد نوظهور عرضه و تقاضای صنعتی تولیدکنندگان را مجبور به  شروع پیگیری کند که آیا قیمت  بیش از حد کالاهای آنها کاهش یابد یا تولید کاهش یابد.

در اوایل قرن نوزدهم هنگامی که دیوید ریکاردو و تی. ر. مالتوس در حال توسعه زمینه تئوری اقتصادی بودند، نویسندگان مانند چارلز بابیج اولین کتاب‌هایی را برای هدایت کسب و کار در مورد نحوه مدیریت حسابداری هزینه‌های داخلی خود نوشتند.

در آغاز قرن بیستم، حسابداری هزینه‌ها به موضوع گسترده‌ای در ادبیات مدیریت کسب و کار تبدیل شده است.

انواع حسابداری هزینه

حسابداری هزینه‌ها اصل مهم کسب و کار شما است. این حسابداری علاوه بر این که کار دشواری است به مدیریت راحت‌تر کسب و کار شما کمک می‌کند. امروزه برای آسان‌تر شدن این دست از حسابداری‌ها انواع نرم‌افزار حسابداری وجود دارد که با استفاده از آن به راحتی این امور را انجام دهید. در ادامه به انواع حسابداری هزینه می‌پردازیم:

حسابداری هزینه استاندارد

این نوع حسابداری هزینه‌ها را برای مقایسه کارآیی کارآمد و مواد برای تولید کالاها یا خدمات تحت شرایط استاندارد استفاده می‌کند. ارزیابی این تفاوت‌ها یک تحلیل واریانس نامیده می شود. حسابداری هزینه‌های سنتی اساسا هزینه را بر اساس یک اندازه گیری، کار یا ساعت ماشین اختصاص می دهد. 

با‌توجه به این‌که هزینه سربار با توجه به هزینه‌های کارایی نسبت به هزینه‌های کار افزایش یافته است، تخصیص هزینه سربار به عنوان یک هزینه کلی باعث شده تا گاهی اوقات بینش گمراه کننده تولید شود.

برخی از مسائل مربوط به حسابداری هزینه‌ها این است که این نوع حسابداری بر کارایی کار تاثیر می‌گذارد با وجود اینکه هزینه‌های نسبتا کمی برای شرکت‌های مدرن را تشکیل می دهد.

هزینه‌های مبتنی بر فعالیت

موسسه حسابداران مدیریت، موسسه حسابداری مبتنی بر فعالیت تعریف می کند: "رویکرد به هزینه گذاری و نظارت بر فعالیت‌هایی که شامل ردیابی مصرف منابع و هزینه‌های خروجی نهایی، منابع اختصاص داده شده به  فعالیت‌های مربوط به هزینه‌های ساختمانی بر اساس تخمین مصرف می‌شود. استفاده از رانندگان هزینه برای پیوستن هزینه‌های فعالیت به خروجی است. "

هزینه‌های مبتنی بر فعالیت، هزینه‌های سربار را از هر بخش جمع می کند و آنها را به اشیای هزینه‌های خاص مانند خدمات، مشتریان یا محصولات اختصاص می‌دهد. روش اول این که هزینه‌ها به اشیاء هزینه اختصاص داده می شوند، ابتدا در تجزیه و تحلیل فعالیت تصمیم می‌گیرند، که در آن اندازه گیری‌های خروجی مناسب، در اختیار دارندگان هزینه هستند.

در نتیجه، هزینه های مبتنی بر فعالیت، زمانی به کمک مدیران در درک هزینه‌ها و سودآوری خدمات یا محصولات خاص شرکت‌شان کمک می‌کند بسیار دقیق‌تر و مفید هستند. حسابدارانی که از هزینه‌های مبتنی بر فعالیت استفاده می‌کنند، یک نظرسنجی را به کارکنان منتقل خواهند کرد که پس از آن مقدار زمان را برای وظایف مختلف‌شان صرف می‌کنند. این به مدیریت یک ایده بهتر از جایی که وقت و پول آن‌ها صرف می‌شود، می دهد.

حسابداری ناب

حسابداری لایحه گسترش فلسفه تولید و تولید ناب است که توسط شرکت های ژاپنی در دهه 1980 توسعه یافته است. اکثر شیوه‌های برنامه حسابداری برای تولید، این فرض را مطرح می‌کنند که تولید هر چه بیشتر در مقیاس وسیع انجام می‌شود. به جای استفاده از هزینه‌های استاندارد، هزینه‌های مبتنی بر فعالیت، هزینه‌های به علاوه قیمت گذاری و یا دیگر سیستم‌های حسابداری مدیریت، در هنگام استفاده از حسابداری لاغر، این روش‌ها با قیمت گذاری مبتنی بر ارزش و اندازه گیری‌های عملکرد با کفایت جایگزین می‌شود، به عنوان مثال، با استفاده از نمره جعبه برای تسهیل تصمیم گیری، ایجاد گزارش های مالی ساده و قابل هضم است.

هزینه‌های حاشیه‌ای

در یک مدل ساده حسابداری هزینه، هزینه‌های حاشیه‌ای (گاهی اوقات به نام تجزیه و تحلیل هزینه-سود) تجزیه و تحلیل رابطه بین قیمت فروش محصول یا خدمات، حجم فروش، مقدار تولید،  هزینه‌ها و سود در نظر گرفته شده است. این رابطه خاص، حاشیه سهم است. حاشیه سهم با تقسیم درآمد منهای مخارج متغیر محاسبه می‌شود. این نوع تجزیه و تحلیل می‌تواند توسط مدیریت استفاده شود تا بینش‌های سود بالقوه را تحت تاثیر قرار دهد به گونه‌ای که با تغییر هزینه‌ها، نوعی از قیمت فروش برای ایجاد و انواع کمپین‌های بازاریابی تاثیر می‌گذارد.

انواع هزینه‌های ثابت هزینه‌هایی است که بسته به مقدار کار یک شرکت انجام می‌دهد. معمولا مواردی مانند پرداخت در یک ساختمان یا قطعه‌ای از تجهیزات است که با نرخ ثابت ماهانه کاهش می‌یابد. هزینه‌های قابل قبول به میزان تولید شرکت وابسته است. هزینه‌های عملیاتی هزینه‌هایی هستند که با روز به روز عملیات یک کسب و کار ایجاد می‌شوند. این هزینه‌ها می‌توانند بسته به نوع ثابت یا متغیر باشند. هزینه‌های مستقیم هزینه‌های تولید محصول است.

هزینه‌های اداری عبارتند از هزینه‌هایی که یک سازمان مستقیما به یک تابع مشخص مانند تولید و فروش وابسته نمی‌شود. این هزینه‌ها مربوط به سازمان به عنوان یک کل و مخالفت با یک واحد فردی است. حقوق مدیران ارشد و هزینه‌های خدمات عمومی مانند حسابداری نمونه‌هایی از هزینه‌های اداری هستند.

کاهش هزینه‌های اداری

هزینه‌های اداری هزینه‌های غیر فنی مورد نیاز برای عملیات اساسی نهاد است. این هزینه‌ها برای موفقیت یک شرکت حیاتی است که برای افزایش کارایی یک سازمان ضروری است. سازمان‌های متمرکز معمولا هزینه‌های اداری بالاتری نسبت به سازمان‌های غیر متمرکز دارند. امروزه با خرید نرم‌افزار حسابداری می‌توانید این نیاز خود را به راحتی رفع کنید

طبیعت هزینه‌های اداری

هزینه‌های اداری معمولا به صورت طبیعی ثابت می‌شوند، زیرا آن‌ها به عنوان مبنای عملکرد تجاری قرار می‌گیرند. این هزینه‌ها با صرف نظر از میزان فروشی که رخ می‌دهد وجود دارد. بنابراین، هزینه‌های اداری زیاد متغیر نیست. از آنجا که آن‌ها ثابت هستند، اغلب سخت رو به کاهش می روند.

طبقه‌بندی هزینه‌ها

هزینه‌های اداری اغلب با هزینه‌های عمومی جمع می‌شوند. این دو طبقه‌بندی هزینه‌ها، هزینه‌های غیر عملیاتی یک کسب و کار را تشکیل می‌دهند. این گروه اصلی هزینه‌ها اغلب با هزینه‌های عملیاتی که شامل هزینه کالاها فروش رفته، مقایسه می‌شود. هزینه‌های اداری در گزارش درآمد زیر هزینه کالاهای فروخته شده و ممکن است به صورت مجموعی با هزینه های دیگر مانند هزینه‌های عمومی یا فروش نشان داده شود.

نمونه‌هایی از هزینه‌های اداری

دستمزد و مزایای بعضی از کارکنان مانند اداره حسابداری هزینه‌های اداری می‌باشد. تمام جبران اجباری نیز به عنوان هزینه اداری در نظر گرفته می‌شود. اجاره ساختمان، بیمه، اشتراک، خدمات آب و برق و لوازم اداری ممکن است به عنوان هزینه عمومی یا هزینه اداری طبقه‌بندی شوند. بسته به دارایی که دارایی است تخریب می‌شود، هزینه استهلاک ممکن است به عنوان هزینه عمومی، اداری یا فروش طبقه‌بندی شود. سازمان‌ها می‌توانند هزینه‌های مشاوره و هزینه‌های حقوقی را به عنوان هزینه اداری نیز شامل شوند. در صورتی که  تحقیق و توسعه هزینه‌های اداری را در نظر نمی‌گیرند.

کاهش هزینه‌های مشوق

از آنجا که هزینه های اداری بدون نیاز به فداکاری هر نوع محصولی که به فروش می‌رسد و یا تولید می‌شود، حذف می‌شود، معمولا هزینه‌های اولیه برای کاهش بودجه است. انگیزه قوی از مدیریت برای حفظ هزینه‌های اداری پایین نسبت به هزینه‌های دیگر وجود دارد به عنوان یک سازمان می‌تواند اهرم را به طور موثر با هزینه‌های اداری پایین‌تر استفاده کند. یک شرکت ممکن است از نسبت فروش به هزینه اداری برای ارزیابی بخشی از درآمد فروش مربوط به پوشش هزینه‌های اداری استفاده کند.

ملاحظات مالیاتی

هزینه‌های اداری که معقول، عادی و ضروری برای عملیات تجاری می‌باشند، ممکن است در یک بازپرداخت مالیات بر درآمد شرکت صورت گیرد. این هزینه‌ها باید در سالی که استفاده می‌شود، کسر شود و در طول دوره کسب و کار باید مورد استفاده قرار گیرد.

جمع بندی

با توجه به اینکه حسابداری هزینه‌ها مسئله مهمی برای هر کسب و کار است، انتخاب یک نرم‌افزار حسابداری مناسب کمک به سزایی به شما در مدیریت هزینه‌ها می‌کند. مشا میتوانید با خرید نرم افزار حسابداری آنلاین یا آفلاین قیاس به راحتی نیاز‌های خود را رفع کنید.
برای تصمیم‌گیری بهتر در خرید انواع نرم افزار حسابداری می‌توانید با همکاران ما در قیاس تماس بگیرید.

حسابداری هزینه