کلیات حسابداری صنعتی

تاریخ انتشار: 1397/04/16

کلیات حسابداری صنعتی

حسابداری صنعتی امروزه در شرکت های بزرگ نقش مهمی را در تصمیم گیری ایفا می کنند، یعنی بخشی جدایی ناپذیر از تفکر استراتژیک شرکت هستند. این افزایش اهمیت نه تنها تضمین یک شغل روشن امروزی است؛ به نظر می رسد فردا برای کسانی که می خواهند حسابداری را به صورت حرفه ای دنبال کنند، روشن تر است. دوره های ارائه شده توسط ICA پس از سال ها تحقیق طراحی شده است تا نیازهای فوری صنعت را درک کند. این دوره ها حسابداران را آماده می کنند که کاملا برای هر صنعت مرتبط هستند.

حسابداری صنعتی (حسابداری هزینه) فرایند ضبط، طبقه بندی، تجزیه و تحلیل، خلاصه کردن و تخصیص هزینه های مرتبط با یک فرایند است، گام های در حال توسعه مختلفی جهت کنترل هزینه ها وجود دارد. هدف حسابداری صنعتی، مشاوره دادن به مدیریت در مورد چگونگی بهینه سازی روشهای تجاری و فرآیندهای مبتنی بر بازدهی و قابلیت هزینه است. حسابداری هزینه اطلاعات مفصل هزینه را فراهم می کند که مدیریت نیاز به کنترل عملیات فعلی دارد و برنامه ای برای آینده دارد.

حسابدار صنعتی

ریشه ها

همه نوع کسب و کار، چه خدمات، تولید و یا تجارت، نیاز به حسابداری صنعتی برای پیگیری فعالیت های خود را دارد. حسابداری صنعتی به مدت طولانی برای کمک به مدیران در درک هزینه های اجرای یک کسب و کار مورد استفاده قرار گرفته است. حسابداری هزینه های مدرن در طول انقلاب صنعتی رخ داده است، زمانی پیچیدگی های اجرای یک کسب و کار در مقیاس وسیع، منجر به توسعه سیستم های ضبط و ردیابی هزینه ها برای کمک به صاحبان کسب و کار و مدیران تصمیم گیری شد.

در عصر صنعتی اولیه، بیشتر هزینه های تجاری که کسب کرده بود، همان چیزی بود که حسابداران مدرن با "هزینه های متغیر" می گفتند، زیرا آنها به طور مستقیم با مقدار تولید تغییر می کردند. پول به کار، مواد خام، قدرت برای اجرای یک کارخانه و غیره صرفه جویی می شود. مدیران می توانند به سادگی کل هزینه های متغیر برای یک محصول را بپردازند و از این به عنوان یک راهنمای خشن برای پروسه های تصمیم گیری استفاده کنند.

برخلاف هزینه های گوناگون، حتی در دوره های شلوغ، بر خلاف هزینه های متغیر است؛ که با حجم کار افزایش می یابد و باقی می ماند. با گذشت زمان، این "هزینه ثابت" برای مدیران مهم تر شده است. نمونه هایی از هزینه های ثابت عبارتند از استهلاک کارخانه و تجهیزات و هزینه های ادارات مانند نگهداری، ابزار، کنترل تولید، خرید، کنترل کیفیت، ذخیره سازی و حمل و نقل، نظارت بر کارخانه و مهندسی می باشد.

حسابدار صنعتی

در اوایل قرن نوزدهم، این هزینه ها برای اکثر شرکت ها اهمیت کمی داشتند. با این حال، با رشد راه آهن، فولاد و تولید مقیاس بزرگ، در اواخر قرن نوزدهم این هزینه ها اغلب مهم تر از هزینه متغیر یک محصول بود و تخصیص آنها به طیف وسیعی از محصولات منجر به تصمیم گیری بد شد. مدیران باید هزینه های ثابت را به منظور تصمیم گیری در مورد محصولات و قیمت گذاری درک کنند.

از آنجاییکه مدیران فقط تصمیم خود برای سازمان خود تصمیم می گیرند، نیازی نیست که اطلاعات را با اطلاعات مشابه از سازمان های دیگر مقایسه کنیم. در عوض، اطلاعات باید برای یک محیط خاص مرتبط باشد. اطلاعات حسابداری صنعتی معمولا در اطلاعات حسابداری مالی استفاده می شود، اما کارکرد اصلی آن برای استفاده از مدیران برای تسهیل تصمیم گیری استفاده می شود.

حسابداری صنعتی در مقابل حسابداری مالی

حسابداری صنعتی محاسبه هزینه تولید، خدمات را به شیوه ای دقیق و تسهیل کنترل هزینه و کاهش هزینه می باشد ولی حسابداری مالی، وضعیت و نتایج دوره فعلی یا حسابداری را در قالب سود و زیان، حساب و صورت حساب حسابداری محاسبه می کند.

حسابداری مالی نتایج و موقعیت کسب و کار را به دولت، اعتباردهندگان، سرمایه گذاران و احزاب خارجی گزارش می دهد. حسابداری صنعتی یک سیستم گزارشگیری داخلی برای مدیریت یک سازمان برای تصمیم گیری است.

حسابدار صنعتی

در حسابداری مالی، طبقه بندی هزینه بر اساس نوع معاملات، به عنوان مثال حقوق و دستمزد، تعمیرات، بیمه، دفاتر، مسافرت، فروشگاه ها و غیره است اما در حسابداری صنعتی، طبقه بندی براساس توابع، فعالیت ها، محصولات، فرآیند و برنامه ریزی و کنترل داخلی و نیازهای اطلاعات سازمان است.

حسابداری مالی با هدف ارائه "واقعی و عادلانه" از معاملات، سود و زیان برای یک دوره و بیانیه وضعیت مالی (صورت حساب) در یک تاریخ معین است. این هدف در راستای محاسبه دیدگاه واقعی و منصفانه از هزینه تولید یا خدمات ارائه شده توسط شرکت است. حسابداری صنعتی بر اساس تجزیه و تحلیل است و می تواند ارزیابی هدفمند و ذهنی هزینه های مربوط به یک نتیجه استاندارد را ترکیب کند.
حسابدار صنعتی

انواع حسابداری صنعتی:

حسابداری صنعتی استاندارد

هزینه یابی مبتنی بر فعالیت

حسابداری مصرف منابع

حسابداری عملکرد

هزینه چرخه زندگی

حسابداری زیست محیطی

هزینه هدف

عناصر حسابداری هزینه (صنعتی):

ماده خام

کار دستی

هزینه ها و سربارات دیگر

مواد مستقیم

مواد غیر مستقیم

  • کار

کار مستقیم

کار غیر مستقیم

  • سربار (متغیر / ثابت)

تولید و یا سربار کار با کارکنان کارخانه:

سربار اداری شامل، کارمندان اداری

سربار فروش شامل، تولید و نگهداری کاتالوگ، تبلیغات (توسعه و خرید)، نمایشگاه ها، کارکنان فروش، هزینه پول

  • سربار توزیع

نگهداری و تعمیر از جمله تجهیزات اداری و ماشین آلات کارخانه:

تدارکات

نرم افزارها شامل: گاز، برق، آب، فاضلاب و ارزیابی شهری

سایر هزینه های متغیر

حقوق از جمله حقوق و دستمزد، حقوق بازنشستگی و کسر های پرداخت 

محل اقامت (اجاره، وام مسکن، مالیات املاک)

استهلاک (کالاهای بادوام از جمله ماشین آلات و تجهیزات اداری)

سایر هزینه های ثابت

این دسته بندی ها انعطاف پذیر هستند و گاه همپوشانی دارند. به عنوان مثال، در برخی از شرکت ها، هزینه ماشین از سربار جدا می شود و به عنوان یک عنصر جداگانه گزارش می شود و گاهی اوقات هزینه های حقوق و دستمزد از دیگر هزینه های تولید جدا می شوند.

حسابداری صنعتی استاندارد چیست؟

حسابداری صنعتی استاندارد با استفاده از مقادیر به نام بهره وری است که کار و مواد مورد استفاده واقعی را برای تولید خوب با آنچه که کالاهای مشابه تحت شرایط "استاندارد" مورد نیاز است، مقایسه می کند. تا زمانی که شرایط واقعی و استاندارد شبیه باشند، مشکلی بوجود می آیند. متاسفانه، روش های حسابداری هزینه های استاندارد حدود 100 سال پیش توسعه یافت، زمانی که کار مهمترین هزینه کالاهای تولیدی بود. روش های استاندارد همچنان بر کارایی کار تأکید می کنند، هرچند که در بسیاری از موارد این منبع در حال حاضر بخش بسیار کمی از هزینه ها را تشکیل می دهد.

هزینه های تاریخی

هزینه های تاریخی هزینه هایی هستند که می توان مواد و کار را بر اساس تجربه گذشته اختصاص داد. هزینه های تاریخی طبقه بندی هزینه ها با زمان است. هزینه های تاریخی هزینه های گذشته است. هزینه های پیش بینی شده بر اساس عوامل موثر بر عناصر هزینه محاسبه می شوند. در کتاب قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، برای ثبت زمان کار، و در نهایت هزینه های تاریخی تعیین می شد.

حسابدار صنعتی

در هزینه های مدرن ضبط هزینه های تاریخی بیشتر با اختصاص هزینه های ثابت شرکت در طی یک دوره زمانی مشخص به اقلام تولید شده در آن دوره، و ضبط نتیجه به عنوان کل هزینه تولید شد. این اجازه می داد که هزینه های کامل محصولاتی که در دوره ای که تولید می شدند به فروش نرسید در موجودی با استفاده از انواع روش های حسابداری پیچیده، که با  اصول حسابداری پذیرفته شده عمومی (GAAP) سازگار بود، ثبت گردید. همچنین اساسا مدیران را قادر می سازد هزینه های ثابت را نادیده بگیرند و نتایج هر دوره را در ارتباط با "هزینه استاندارد" برای هر محصول مشخص نگاه دارند.

این روش تمایل کمی برآورد هزینه واحد منجر شد، اما در صنایع تولید انبوه که یک خط تولید را تولید کردند و هزینه های ثابت نسبتا کم بود، تحریف بسیار جزئی بود.

تحلیل واریانس

بخش مهمی از حسابداری هزینه های استاندارد یک تحلیل واریانس است که اختلاف بین هزینه واقعی و هزینه های استاندارد را به اجزای مختلف (تغییر حجم، تغییر هزینه مواد، تنوع هزینه های کار، و غیره) مختل می کند، بنابراین مدیران می توانند درک کنند که چرا هزینه ها متفاوت از برنامه ریزی شده و اقدامات مناسب برای اصلاح وضعیت انجام می شود.

حسابدار صنعتی

حسابداری صنعتی استاندارد می تواند به چندین راه برای مدیران، کارگران و شرکت ها آسیب برساند. به عنوان مثال، یک تصمیم سیاسی برای افزایش موجودی می تواند به ارزیابی عملکرد مدیران تولید آسیب برساند. افزایش موجودی نیاز به افزایش تولید دارد، بدین معنا که فرایندها باید با نرخ بالاتر کار کنند. هنگامی که در حال برطرف کردن اشتباه چیزی باشیم این روند طول می کشد و از زمان کار استاندارد بیشتر استفاده می کند. 

در زمان های اقتصادی نامطلوب، شرکت ها از کارایی مشابه برای کاهش حجم، اندازه مناسب و یا کاهش نیروی کار خود استفاده می کنند. کارگران که تحت این شرایط کارشان را از دست دادند، حتی کنترل کمتری بر موجودی و هزینه های کارآیی نسبت به مدیرانشان دارند.

بسیاری از حسابداران مالی و صنعتی برای سال ها تلاش می کنند که جایگزین حسابداری صنعتی استاندارد شوند. با این حال، آنها یک جانشین پیدا نکرده اند.

 

حسابداری صنعتی