حسابداری در دست هوش مصنوعی

تاریخ انتشار: 1397/09/03

آیا هوش مصنوعی آینده حسابداری خواهد بود؟

قبل از رفتن به برخی از جزئیات در مورد اینکه آیا هوش مصنوعی آینده حسابداری است، نیاز به دانستن برخی از اصول در مورد آن داریم. هوش مصنوعی توانایی ماشین ها و نرم افزار برای نمایش هوش شناختی است که وعده داده است تا تاثیر مثبت و افزایش بهره وری عملیاتی بسیاری از بخش ها را داشته باشد. با این وجود، AI بسیاری از مسائل اخلاقی را افزایش می دهد، زیرا ماشین ها هم اکنون می توانند به عنوان یک انسان فکر کنند و یاد بگیرند، اما این واقعیت را انکار نمی کند که تغییرات انقلابی در فرآیندهای خاصی کسب کرده است. محاسبات ابری زمانی که معرفی شد، به عنوان مزاحم در نظر گرفته شد، AI وعده داده است که فراتر از آن باشد.

AI به عنوان یک ابزار تجاری شناخته می شود که می تواند عملکرد کسب و کار را به طور چشمگیری افزایش دهد، به ویژه در مناطقی که نیاز به دقت زیاد، دقت و تصمیم گیری تحلیلی دارند. به استثنای تدارکات، تحقیق، توسعه، فروش و بازاریابی، تاثیر AI بیشتر در حسابداری، زمینه ای است که نیاز به پرسنل با مهارت های بسیار متخصص و حرفه ای دارد، احساس می شود. حسابداری در گذشته به صورت یکپارچه از پردازش دستی به نرم افزار پیچیده به ابر رایانه ای ارتقا یافته است و اکنون باید چالش های AI را در بر داشته باشد.

نقاط قوت حسابداری و هوش مصنوعی

تصویب AI در کسب و کار و حسابداری

امروزه شرکت ها از فناوری های پیشرفته برای تسهیل عملیات خود استفاده می کنند. این به این علت است که AI نتایج مثبت زیادی مانند: کاهش هزینه ها و زمان، افزایش بهره وری و بهبود دقت کسب می کند. با توجه به بسیاری از خواسته های خود، AI به طور فزاینده ای در مراحل اداری مورد استفاده قرار می گیرد، و حسابداری و میزبان تغییرات ساختاری در حال انجام است تا مزایای بسیاری از ربات ها و هوش مصنوعی بتوانند به سرعت درج شوند.

حسابداری و هوش مصنوعی

یکی از مزایای اصلی AI در حسابداری در حوزه تطابق است، زیرا تمام پردازش و پردازش داده ها کاملا خودکار انجام می شود. از این رو، هر گزارش مالیاتی دارای اطلاعاتی است که سطح دقت را تضمین کرده است و سریع و قابل اعتماد ساخته شده است. علاوه بر این، ربات ها می توانند داده ها را از منابع مختلف به سمت حسابداری درست تشخیص دهند و طبقه بندی کنند، که این بدان معنی است که AI این وظیفه حیاتی را به طور کامل انجام می دهد. بعضی از وظایف اختصاصی که توسط حسابداران معمول انجام می شود، مانند پردازش بدهی های حساب و بدهی ها، توسط AI به طور کامل انجام می شود، در نتیجه باعث افزایش مدیریت هزینه توسط کسب و کار می شود.

چگونه هوش مصنوعی می تواند مشکلات حسابداری را حل کند؟

یک مشکل اساسی در حسابداری و یک کابوس برای حسابداران، اختلاف مکرر بین حساب های داخلی یک کسب و کار و حساب های بانکی آن است. با استفاده از AI همه این تغییرات بهتر شده است. AI آموزش داده شده است که به خواندن گزارش های حسابداری و اظهارات بانکی بپردازد تا بتواند همه چیز را پیکربندی کرده و خطاها را مشخص کند. نه تنها روند مصالحه هر ماه می تواند به سرعت انجام شود، بلکه می تواند سریع تر از هر نوع معاملات جعلی باشد.

یکی دیگر از مشکلات حسابداری معمولی هنگامی رخ می دهد که یک پرداخت برای پوشش چندین صورتحساب یا یک لایحه چندین پرداخت جزئی انجام شده است. برای شرکت های بزرگ با هزاران صورت حساب، هر ماه گروه بندی پول و بدهی های مالی می تواند به میلیون ها نفر برسد. با این حال AI، توانایی پیدا کردن ترکیبی از اعداد است که با سایر اعداد برابر است، و می تواند به سرعت پرداخت و پیگیری همه صورتحساب ها را انجام دهد. این یک جنبه مطمئن است که یک بار بزرگ از دوش حسابداران برمیدارد.

نکات فوق فقط نمونه هایی از تاثیر هوش مصنوعی بر حسابداری هستند. به همین ترتیب، AI می تواند مجموعه ای از مشکلات حسابداری دیگر را حل کند که به شدت حسابداران سود خواهند برد.

آیا  AI حسابداران را از بین می برد؟

یکی از تعهدات روزانه یک حسابدار، انجام وظایف محوری مانند حسابرسی، مالیات و حسابداری است. حتی اگر امروز نرم افزار ارتباطات انسانی را کاهش داده است. اما AI مطمئنا تمام انواع وظایف مانند کدگذاری تراکنش و سایر وظایف مربوط به داده ها را خراب می کند. مزیت اینجا این است که حسابداران را قادر می سازد تا صرفا بر روی خدمات مشاوره و دیگر وظایف با ارزش و ارزش افزوده در یک سازمان تمرکز کنند.

منطقه دیگری که AI نقش اصلی را ایفا می کند، مطابق با سیاست های سازمانی و قوانین و مقررات متعدد است. با این وجود، نقش حسابدار برای اطمینان و نظارت بر اینکه تفسیر داده های پردازش شده توسط AI باقی می ماند و همچنان یک ابزار حیاتی در هر فرایند تصمیم گیری خواهد بود.

مهارت حسابداران نیاز به کار در کنار سیستم های هوشمند دارد.

اگر حسابداران و حسابرسان با نزدیک شدن به AI کار کنند و در نهایت در حرفه خود موفق شوند، در اینجا چند مهارت وجود دارد.

نیاز به انطباق با توانایی برای پاسخگویی به چالش های اتوماسیون - حسابداران در این دوره از AI  با فرایندهای مورد استفاده مشتریان مواجه می شوند که می تواند از طریق اتوماسیون بهبود یابد. با صرف نظر از اینکه آیا آنها فرآیندهای مالی یا فرایندهای تولید هستند. توانایی پیاده سازی اتوماسیون و بهبود کارایی مشتری و کاهش هزینه ها، تمایز اصلی میان CPA ها در آینده خواهد بود.

مهارت های تفسیر داده ها - هر حسابدار باید با مقادیر زیادی داده ها، فرآیندها و سیاست های سازمانی که بین مشتریان متفاوت باشد مقابله کند. با اجرای AI، وظایف هسته ای تند و زننده حذف خواهد شد، اما حسابداران باید مهارت در استراتژی داده ها، تجزیه و تحلیل آماری، احتمال، و استدلال استقراضی داشته باشند.

 پیش آمدن AI در کسب و کار و حسابداری AI در حال حاضر بر روی بازاریابی تاثیر می گذارد و سرانجام به تغییرات رادیکال در بخش کسب و کار و حسابداری می پردازد و امکان گسترده ای از افزایش قابل توجهی در بهره وری و کاهش هزینه ها دارد. این جدا از دقت است که AI می تواند در هر وظیفه دستی خسته کننده ای که به صورت اتوماتیک انجام می شود، به وجود آورد. حتی اگر حسابداران واجد شرایط و آموزش دیده باشند، می توانند اشتباهاتی را مرتکب شوند، هرچند ممکن است نادر باشد. از سوی دیگر، کامپیوترها با سازگاری پیشرفته AI می توانند نقش های مالی و کارهای دقیق و با دقت را به اجرا درآورند و در نتیجه، اعتماد به نفس بیشتری را نسبت به همتایان انسانی خود به دست آورند. وقتی یک دیدگاه جامع از هوش مصنوعی و آینده حسابداری با هم هماهنگ می شوند، آینده قطعا یک نگاه مثبت و بهبود یافته دارد.

حال سوال این است؛ آیا ربات حسابداران را خلاق تر می کند؟

تعداد روزافزون وظایف تکراری به ربات ها منتقل می شود، حسابداران زمان بیشتری را صرف جستجوی فرصت های ارزش افزوده می کنند.

هنگامی که دانشگاه آکسفورد و Deloitte در مورد تاثیر هوش مصنوعی (AI) و رباتیک در سال 2015 تحقیق کردند، از این داده ها برای ساخت یک ماشین حساب آنلاین عالی استفاده کرند. کاربران می توانند عنوان شغلی خود را به اشتراک بگذارند و ببینند که چقدر احتمال دارد تا چند دهه آینده تحت تاثیر قرار بگیرند.

این ماشین حساب نشان می دهد که حسابداران در میان اولین متخصصان تحت تاثیر قرار می گیرند؛ 95 درصد احتمالا با تهدید تکنولوژی پیشرفته مواجه خواهند شد.


در همین حال، کمیته توسعه اقتصادی استرالیا (CEDA) پیش بینی کرده است که تا سال 2035 تا حداکثر 40 درصد نیروی کار و یا بیش از پنج میلیون شغل می تواند به صورت خودکار باشد.

بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت، بسیار نگران این است که ربات های تاثیرگذار ممکن است در استخدام قرار بگیرند، که پیشنهاد کرده است شرکت ها مالیات روبات را برای نقش هایی که جایگزین انسان ها با روبات ها می شوند، پرداخت کنند.

چنین مالیاتی به نظر می رسد فراتر از آن است، اما ربات های همراه با AI یا سیستم عامل های شناختی تاثیر زیادی بر ماهیت کار حسابداران، حسابرسان، و به طور کلی بر اقتصاد وسیع دارند.

فن آوری های Blockchain و توزیع کننده نیز برای رفع این حرفه ها تنظیم شده اند.

برای بخش حسابداری چه معنایی دارد؟ چه تعداد حسابداران کار خود را از دست خواهند داد؟ آیا تغییر باید به عنوان فرصتی برای آموزش مجدد و ارائه ارزش بیشتر مورد توجه قرار گیرد؟

ربات

آینده رباتیک، در حال حاضر است

از زمان ورود سیستم عامل های محاسبات ابری، سهم رو به رشد از کار حسابداری به صورت خودکار صورت گرفته است. شرکت های نرم افزاری مانند Xero، Intuit و Reckon همه فرآیندهای حسابداری روزانه را ساده تر و سریعتر ساخته اند. هماهنگی و تولید گزارش در حال حاضر با استفاده از راه حل های اتوماسیون رباتیک (RPA) از جمله BlackLine، Thomson رویترز و Wolters Kluwer انجام می شود.

فناوری حتی هوشمندتر می شود

در فوریه سال 2017، H & R Block اعلام کرد که با پلاتفرم شناختی IBM Watson کار می کند تا اطمینان حاصل کند که مشتریان خرده فروشی خود را از دست ندهد.

ربات های نرم افزاری فعالیت های انسانی را تقلید می کنند - آنها به تنهایی هوشمند نیستند اما هر چیزی بر اساس قواعد است، و سپس RPA تاثیر زیادی برآن دارد.

ربات های نرم افزاری از فعالیت های انسانی تقلید می کنند - آنها به تنهایی هوشمند نیستند.

تعداد زیادی از کارهای تکراری با حجم بالا که شما می توانید از یک ربات برای استفاده در این زمینه استفاده کنید. این همان چیزی است که بارها و بارها اتفاق افتاده است.

ربات ها هنگامی که به قوانین زیر می آیند، درخشان هستند و اشتباهاتی را مرتکب نمی شوند. همچنین آنها قضاوت نمی کنند. اما ربات تمام کارها را نمی پذیرد. یک ربات می تواند کار یک انسان را انجام دهد و یک انسان می تواند دست به کار ربات بزند و اجازه می دهد انسان ها به مسائل مورد نیاز قضاوت مانند تأیید یا تجزیه و تحلیل تمرکز کنند.

با گذشت زمان، ربات ها می توانند با استفاده از سیستم عامل های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین ها، برای ارائه آنچه که به عنوان "اتوماسیون هوشمند" توصیف می کند، تکمیل شود. این در این فضا است که برای حسابداران و حسابرسان امروز به طور کاملا جدیدی پیش بینی می کند - به معنای واقعی کلمه، سیستم های AI را با دانش و تجربه دامنه خود آموزش می دهد. که این سیستم های هوشمند می توانند بر روی وظایف به طور فزاینده ای پیشرفت کنند.

دانش حسابداری غیرقابل جایگزینی

سه سطح حسابداری را برای اتوماسیون خود رونق می دهد: اتوماسیون اتوماتیک با استفاده از داده های ساخت یافته و قوانین اساسی؛ سیستم های پیشرفته تر که می توانند با داده های ساختار یافته و غیر ساختاری (مانند شناسایی یک شماره سفارش خرید در یک اسناد اسکن شده و به صورت خودکار پردازش آن) را حل کنند؛ و سیستم عامل های مصنوعی هوشمند، که در آن دستگاه ها از طریق الگوریتم ها یاد می گیرند.

حسابداری و حسابرسی بیشترین تهدیدات را دارند.

این فرصت را افرادی که برای مشارکت با یک کسب و کار آماده می شوند، استفاده می کند، تا از داده هایی که توسط ربات ها برای نفوذ در یک کسب و کار استفاده می شود، و به عنوان مشاور مورد اعتماد خود بپزیرند.

 

حسابداری و هوش مصنوعی