جریان نقدی چیست؟

تاریخ انتشار: 1397/09/10

بیانیه جریان نقدی یک بیانیه مالی است که داده های جمع آوری شده را در رابطه با تمام جریان های نقدی که شرکت از عملیات در حال انجام و منابع سرمایه گذاری خارجی دریافت می کند، و نیز تمام جریان های نقدی که برای فعالیت های تجاری و سرمایه گذاری در طول یک دوره معین پرداخت می شود، فراهم می کند.

بیانیه جریان پول نقد، حسابداری نقدی متمرکز است، در حالی که دو نوع حسابداری وجود دارد: تعهد و پول نقد. اکثر شرکت های دولتی از حسابداری تعهدی استفاده می کنند، بدین معنا است گزارش درآمد، مشابه موقعیت نقدی شرکت نیست.

جریان های نقدی از عملیات

این بخش اول بخشنامه جریان پول نقد است و شامل معاملات از تمام فعالیت های تجاری عملیاتی است. جریان نقدی از بخش عملیات با درآمد خالص آغاز می شود و سپس تمام اقلام غیر کالایی را به اقلام نقدی که شامل فعالیت های عملیاتی هستند، مصالحه می کند. به عنوان مثال، حساب های دریافتی یک حساب غیرقابل پرداخت است. اگر حساب های دریافتی در طول یک دوره افزایش یابد، به این معنی است که فروش در حال افزایش است، اما در زمان فروش هیچ نقدی دریافت نشده است. بیانیه گردش پول نقد درآمد خالص را کسر می کند، زیرا پول نقد نیست. جریان نقدی بخش عملیات همچنین می تواند شامل حساب های قابل پرداخت، استهلاک و اقلام متعدد پیش پرداخت که به عنوان درآمد یا هزینه ثبت شده اند اما بدون جریان نقدی مرتبط است.

جریان نقدی از سرمایه گذاری

این بخش دوم گزارش بی سابقه پول نقد است و می تواند پول نقد شامل صرف ملک، کارخانه و تجهیزات شود. این جایی است که تحلیلگران به دنبال تغییرات در هزینه های سرمایه (CAPEX) هستند. در حالی که جریان های نقدی مثبت در این بخش می تواند خوب در نظر گرفته شود، شرکت ها ، سرمایه گذارانی را ترغیب می کنند که جریان های نقدی را به عملیات تجاری ترجیح دهند، نه فعالیت های سرمایه گذاری و تامین مالی. شرکت ها با فروش تجهیزات و یا اموال می توانند جریان نقدی را در این بخش تولید کنند.

جریان نقدی از تامین مالی

جریان نقدی از تامین مالی آخرین قسمت از صورت حساب جریان نقدی است. مقدمه ای را درباره نقدی که در تامین مالی کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرد، ارائه می دهد. تحلیلگران از جریان نقدینگی بخش تامین مالی استفاده می کنند تا تعیین کنند که چه مقدار پول، که شرکت از طریق سود سهام یا پرداخت سهام به آنها پرداخت کرده است. پول نقد به دست آمده از تلاش های سرمایه جمع آوری شده از قبیل سهام یا بدهی بازپرداخت می شود، همانطور که وام گرفته شده یا پرداخت می شود.

جریان نقدی

جریان نقدی عاملی، منبع تغذیه یک شرکت و مهمترین شاخص سنجشی است که سرمایه گذاران دارند. اگر چه بسیاری از سرمایه گذاران به سمت درآمد خالص حرکت می کنند، جریان های نقدی عملیاتی، به دو دلیل اصلی، معیار بهتر سلامت شرکت است. اول، جریان نقدی سخت تر است که تحت GAAP از درآمد خالص دستکاری کرد (اگر چه می توان آن را به میزان معینی انجام داد). دوم، "پول نقد پادشاه است" و یک شرکت که در بلند مدت پول نقد تولید نمی کند، در بستر مرگ است.

اما جریان نقدی عملیاتی به معنای EBITDA (درآمد قبل از استهلاک و استهلاک مالیات بر بهره) نیست. در حالی که EBITDA گاهی به عنوان "جریان نقدی" نامیده می شود، این واقعا درآمد قبل از تأثیرات سرمایه گذاری و تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری است. این تغییرات سرمایه در گردش (موجودی، بدهی و غیره) را ضبط نمی کند. جریان واقعی نقدی عملیاتی، تعدادی است که در بیانیه جریان نقدی بدست آمده است.

بررسی اظهارنامه جریان نقدی

بیانیه جریان نقدی شرکت های غیر مالی شامل سه بخش اصلی است:

جریانهای عملیاتی - خالص حاصل از عملیات (درآمد خالص و تغییر در سرمایه کار).

سرمایه گذاری جریان - نتیجه خالص هزینه های سرمایه، سرمایه گذاری، خرید، و غیره.

جریان های مالی - نتیجه خالص جمع آوری پول نقد برای جبران جریان های دیگر و یا بازپرداخت بدهی.

با در نظر گرفتن درآمد خالص و تنظیمات مربوط به تغییر در حسابهای گردش کار ترازنامه (بدهی ها، بدهی ها، موجودی) و سایر حساب های جاری، جریان بخش نقدی عملیاتی نشان می دهد که چگونه پول نقد در طول دوره تولید شد. این فرایند تبدیل یا انتقال از حسابداری تعهدی به حسابداری نقدی است که جریان بدهی عملیاتی را بسیار مهم می سازد.

حسابداری تسویه حساب در مقابل جریان نقدی

تفاوت کلیدی بین حسابداری تعهدی و جریان نقدی واقعی با مفهوم چرخه نقدی نشان داده شده است. چرخه نقدی شرکت فرایندی است که فروش (بر اساس حسابداری تعهدی) را به صورت نقدی به صورت زیر تبدیل می کند:

برای ساختن موجودی از پول نقد استفاده می شود.

موجودی به فروش می رسد و به حساب های دریافتی تبدیل می شود (به دلیل اینکه مشتریان 30 روز به پرداخت می پردازند).

وقتی که مشتری پرداخت می کند، پول نقد دریافت می شود (که همچنین بدهی ها را کاهش می دهد).

جریان نقدی