توابع اولیه بازار بورس

تاریخ انتشار: 1398/01/04

بازار بورس عمدتا به وظایف زیر عمل می کند:

معامله عادلانه در معاملات بورس اوراق بهادار: بسته به قوانین استاندارد تقاضا و عرضه، بورس اوراق بهادار نیاز به اطمینان از اینکه همه شرکت کنندگان علاقه مند به بازار دسترسی سریع به داده ها را برای تمام سفارشات خرید و فروش دارند و در نتیجه به قیمت گذاری منصفانه و شفاف اوراق بهادار کمک می کند. علاوه بر این، باید هماهنگی کارآمد سفارشات خرید و فروش مناسب را انجام دهد.

به عنوان مثال، ممکن است سه سهم خریداری شده باشد که سفارش های خرید سهام مایکروسافت را با قیمت 100 دلار، 105 دلار و 110 دلار به فروش می رسانند و ممکن است چهار فروشنده باشند که مایل هستند سهام مایکروسافت را با قیمت 110 دلار، 112 دلار، 115 دلار و 120 دلار به فروش برسانند. تبادل (از طریق سیستمهای تجارت اتوماتیک که توسط کامپیوتر کار می کنند) باید اطمینان حاصل کنیم که بهترین خرید و بهترین فروش با هم برابر هستند که در این صورت 110 دلار برای مقدار معینی از تجارت است.

کشف هزینه موثر: بازار بورس نیاز به حمایت از یک ساز و کار موثر برای کشف قیمت دارد که اشاره به تصمیم گیری قیمت مناسب یک امنیت است و معمولا با ارزیابی عرضه و تقاضای بازار و سایر عوامل مرتبط با معاملات انجام می شود. بگو، یک شرکت نرم افزاری با قیمت 100 دلار معامله می کند و دارای سرمایه 5 میلیارد دلاری است. یک خبر نشان می دهد که تنظیم کننده اتحادیه اروپا مبلغی معادل 2 میلیارد دلار را در این شرکت اعمال کرده است که اساسا به معنی آن است که 40 درصد ارزش شرکت در معرض تخریب قرار می گیرد. در حالی که ممکن است بازار سهام محدوده قیمت معاملات را از 90 دلار و 110 دلار به قیمت سهم شرکت تحمیل کند، باید محدودیت قیمت مجاز را برای تغییر احتمالی قیمت سهام تغییر دهد، در غیر این صورت سهامداران ممکن است برای تجارت قیمت منصفانه تلاش کنند.

بازار بورس

تعمیر و نگهداری نقدشوندگی: در حالی که تعداد خریداران و فروشندگان برای یک امنیت مالی خاص، از بازار سهام کنترل نمی شود، باید اطمینان حاصل شود که هرکسی واجد شرایط و مایل به تجارت است، دسترسی سریع به سفارشات را داشته باشد.

امنیت و اعتبار معاملات: در حالی که تعداد بیشتری از شرکت کنندگان برای کارکرد کارآمد بازار مهم هستند، بازار باید اطمینان یابد که تمام شرکت کنندگان تأیید شده و با قوانین و مقررات لازم مطابقت دارند، و هیچ جایگاهی برای هر یک از طرفین وجود ندارد . علاوه بر این، باید اطمینان حاصل شود که تمام نهادهای مرتبط در بازار نیز باید از قوانین پیروی کنند و در چارچوب قانونی ارائه شده توسط تنظیم کننده کار کنند.

پشتیبانی از همه انواع مشارکت کنندگان: بازار توسط شرکت های مختلفی تشکیل شده است که شامل سازندگان بازار، سرمایه گذاران، معامله گران، دلالان و بیمه گران هستند. همه این شرکت کنندگان در بازار سهام با نقش ها و عملکرد های مختلف کار می کنند. به عنوان مثال، یک سرمایه گذار می تواند سهام خود را خریداری کند و آن سالها طول بکشد، در حالی که یک معامله گر ممکن است در عرض چند ثانیه ورود و خروج کند. یک سازنده بازار نقدینگی لازم را در بازار فراهم می کند، در حالی که ممکن است مایل به تجارت در مشتقات برای رفع خطر درگیر در سرمایه گذاری باشد. بازار سهام باید اطمینان حاصل کند که همه این شرکت کنندگان قادر به انجام یکپارچه نقش مورد نظر خود هستند، تا اطمینان حاصل شود که بازار به طور موثر عمل می کند.

حفاظت سرمایه گذاران: همراه با سرمایه گذاران ثروتمند و نهادی، تعداد زیادی از سرمایه گذاران کوچک نیز از سوی بازار سهام برای سرمایه گذاری های کوچک خود سود می برند. این سرمایه گذاران ممکن است دانش مالی محدودی داشته باشند و ممکن است کاملا از مشکلات سرمایه گذاری در سهام و دیگر فهرست های ذکر شده آگاه نباشند.

بازار بورس

بورس اوراق بهادار باید اقدامات لازم را برای ارائه محافظت لازم برای سرمایه گذاران جهت جلوگیری از زیان مالی و اطمینان از اعتماد مشتری انجام دهد. به عنوان مثال، یک بورس اوراق بهادار می تواند سهام در بخش های مختلف را بسته به پروفایل ریسک خود طبقه بندی کند و اجازه سرمایه گذاری مشترک را در سهام با خطر بالا محدود یا غیر تجاری کند. مشتقات، که همچنین به عنوان سلاح های کشتار جمعی توصیف می شوند، برای همه نیستند، زیرا ممکن است خیلی بیشتر از آنچه که برای آن شرط می کنند، از دست بدهند. تبادل اغلب محدودیت هایی را برای جلوگیری از افراد با درآمد و دانش محدود از رسیدن به شرط های خطرناک مشتقات اعمال می کند.

مقررات متعادل شرکت ها: کار شرکت های ذکر شده تا حد زیادی تنظیم می شود و معاملات آنها توسط تنظیم کننده های بازار نظیر کمیسیون اوراق بهادار نظارت می شود. علاوه بر این، مبادلات همچنین الزامات خاصی را اعطا می کنند، مانند گزارش های مالی سه ماهه و گزارش های فوری از هر تحول مربوطه برای اطمینان از همه شرکت کنندگان در بازار از رویدادهای شرکت آگاه شوند. عدم پیروی از مقررات می تواند منجر به تعلیق معاملات توسط مبادلات و سایر اقدامات انضباطی شود.

بازار بورس