تفاوت بین ERP و نرم افزار حسابداری در چیست!

تاریخ انتشار: 1396/04/25

تفاوت بین ERP و نرم افزار حسابداری در چیست!

امروزه وجود مجموعه بزرگی از نرم افزارهای مالی، تفاوت بین نرم افزار حسابداری و راهکار برنامه ریزی منابع سازمانی ERP را مبهم ساخته اند. بسیاری از افراد این دو مفهوم را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند در حالی که با نگاه تخصصی به این موضوع می‌توان دریافت که این دو، مقوله هایی متفاوت  از یکدیگر هستند.

این موضوع یکی از نکات طلایی سیستم های حسابداری و مالی است که باید در نظر گرفت.  دانستن تفاوت بین این دو ممکن است بیهوده به نظر آید اما به یک دلیل این امر اهمیت می یابد: مقایسه سیب ها با سیب ها و نه پرتقال ها.

اگر شما از این تفاوت ها آگاه نباشید ممکن است تصمیمات خرید خود را بر مبنای مقایسه دو دسته جداگانه از محصولات انجام دهید و نه مقایسه خود محصولات. حتی قبل از دسته بندی انواع مختلف نرم افزارهای حسابداری یا انتخاب از بین نرم افزارهای متداول و یا ویژه یک صنعت، سعی کنید که به دیدگاه کلی تری در این زمینه دست یابید. یعنی پی بردن به تفاوت بین نرم افزار حسابداری و ERP. در این جا یک مفهوم کلی وجود دارد:

نرم افزار حسابداری زیر مجموعه ای از ERP است. "نرم افزار حسابداری" این واژه اختصاصا به وجه مالی عملیات کسب و کار شما مربوط می شود که شامل حساب های دریافتی، پرداختی، حقوق و دستمزد و ترازهای آزمایشی می‌شود. بسیاری از فروشندگان برای انجام فعالیت های کسب وکار مربوطه مانند صدور صورت حساب ها، ترتیب خرید، دفتر کل، جداول زمانی، هزینه ها و پرداخت های الکترونیکی، ماژول ها را با نرم افزارهای حسابداری ادغام کرده اند.

ERP"" یک راهکار نرم افزار ERP می تواند تمام ویژگی های نرم افزار حسابداری را به علاوه سایر ویژگی ها داشته باشد. این نرم افزار یک سیستم مدیریت منابع است که علاوه بر کنترل امور مالی کسب وکار، موارد در پی آمده را نیز پیگیری می نماید: دارایی های ملموس و غیر ملموس، منابع انسانی، مواد و مصالح. پارامترهای غیرملموس شامل ساعت های کاری، چرخه زندگی محصول، شاخص های کلیدی عملکرد و روابط مشتریان می باشد.

این ها به خودی خود جزء امور مالی محسوب نمی شوند اما بر روی منابع مالی و پولی شرکت موثر خواهند بود. پس در حسابداری از اجزای ضروری محسوب می‌شوند.

یکپارچگی امروزه بیشتر محصولات ERP به همراه نرم افزارهای حسابداری به عنوان پایینترین و ساده ترین بسته ارائه می شوند.

با رشد کسب و کار، الزامات مورد نیاز برای اتوماسیون پروسه های ثبت، رکورد و گزارش داده های پیچیده تر افزایش می یابد. می توانید ماژول های ویژه فعالیت های مختلف را نیز اضافه کنید. در نتیجه شما نرم افزار حسابداری را به یک ERP تغییر می دهید.

برای مثال یک مجموعه از نرم افزار محبوب حسابداری ویژگی های مدیریت مالی، برنامه ریزی و بودجه بندی را به عنوان بسته اولیه خود ارائه می‌دهد. اما بسته مشابه دیگر می تواند با سایر عملیات کسب و کار مانند مدیریت پروژه و زنجیره تامین و همچنین گزارش و تحلیل مدیریت منابع انسانی یکپارچه شود. در برخی از موارد یک ماژول مدیریت IT می تواند به آن اضافه شود.

به هر ماژول معمولا به صورت جداگانه مجوز داده می شود. بنابراین اگر به صورت اختصاصی نرم افزار را تنها به دلیل مدیریت مالی خریداری می نمایید، اطمینان یابید که دو محصول نرم افزار حسابداری را برای گرفتن نتایج نسبی عینی مقایسه نموده اید. آینده امروزه  ERP به سرعت بازار محصولات نرم افزار حسابداری را اشغال می کند. اکثر محصولات تازه‌ای که به بازار عرضه می‌شوند ERP می باشند به دلیل آن که بیشتر کسب و کارها متقاضی یکپارچگی بهتر نرم افزار با عملیات خودشان هستند. به علاوه کسب و کارها بیشتر از قبل به صورت جهانی با هم در ارتباط هستند. حتی یک آژانس تبلیغاتی کوچک ممکن است مشتریان و یا تامین کنندگانی در سایر کشورها داشته باشد.

موقعیتی که یک ERP بهتر از یک محصول نرم افزار حسابداری می تواند از عهده آن برآید. اما امکان این که اصطلاح "نرم افزار حسابداری" از بین برود کم است به دلیل آن که هم اکنون به تعداد کاربرانی که به استفاده از آن برای سال ها عادت کرده اند اضافه شده است. به طور خلاصه نرم افزار حسابداری و ERP ممکن است دیر یا زود به یک معنی شناخته شوند. زمانی که هر دو سیستم به جای آن که به شکل محصولات جداگانه فروخته شوند به عنوان سیستم های چند سطحی و ادغام یافته در اختیار مشتریان قرار گیرند.

ERP