تفاوت بین ترازنامه و صورتحساب سود و زیان چیست؟

تاریخ انتشار: 1402/11/16

ترازنامه و صورت سود و زیان (P&L) دو مورد از سه صورت مالی متداولی هستند که شرکت‌ها به طور مرتب منتشر می‌کنند. این گزارش‌ها، به طور مداوم در ارتباط با وضعیت مالی شرکت شفاف‌سازی می‌کنند. ترازنامه و صورت سود و زیان توسط طلبکاران، تحلیلگران بازار و سرمایه‌گذاران برای ارزیابی سلامت مالی و پتانسیل رشد یک شرکت به کار می‌روند. سومین صورت مالی که توسط شرکت‌ها منتشر می‌‎شود نیز جریان وجوه نقد نام دارد. در این مقاله به معرفی تفاوت بین ترازنامه و صورت سود و زیان می‌پردازیم.

ترازنامه چیست؟

ترازنامه دارایی‌ها، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام شرکت را در یک مقطع زمانی خاص گزارش می‌کند. ترازنامه، مبنایی برای محاسبه نرخ بازده و ارزیابی ساختار سرمایه شرکت فراهم می‌کند. این صورت مالی تصویری از مالکیت و بدهی یک شرکت و همچنین میزان سرمایه گذاری سهامداران ارائه می‌دهد.

ترازنامه منابع یا دارایی‌های یک شرکت و هم‌چنین نحوه تامین مالی آن دارایی‌ها را، چه از طریق بدهی یا از طریق انتشار سهام همانطور که در حقوق صاحبان سهام نشان داده شده است، نشان می‌دهد. ترازنامه به سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان تصویری از چگونگی استفاده موثر مدیریت شرکت از منابع را ارائه می‌دهد. درست مانند سایر صورت‌های مالی، ترازنامه برای انجام تحلیل‌های مالی و محاسبه نسبت‌های مالی استفاده می‌شود. در زیر چند نمونه از اقلام موجود در ترازنامه معمولی آورده شده است.

دارایی ها

  • پول نقد و معادل آن: نقدشونده‌ترین دارایی‌هایی هستند که ممکن است شامل اسناد خزانه، گواهی سپرده کوتاه‌مدت و وجه نقد باشند.

  • اوراق بهادار قابل عرضه به بازار: این دسته شامل اوراق بهادار حقوقی و بدهی است که بازار نقدینگی برای آن‌ها وجود دارد.

  • مطالبات: هم‌چنین به عنوان حساب‌های دریافتنی شناخته می‌شود، این امر نشان‌دهنده پولی است که مشتریان به شرکت بدهکار هستند.

  • فهرست موجودی: این حوزه، کلیه کالاهای موجود برای فروش را پوشش می‌دهد.

تعهدات

  • بدهی: این حوزه شامل بخش فعلی بدهی بلندمدت و بدهی بانکی است.

  • هزینه های جاری: این حوزه شامل تعهدات مالی مانند اجاره، مالیات و خدمات آب و برق است.

  • پرداختنی ها: این حوزه شامل دستمزد و سود سهام است.

حقوق صاحبان سهام

حقوق صاحبان سهام برابر با کل دارایی های شرکت منهای کل بدهی های آن است و یکی از رایج ترین معیارهای مالی است که توسط تحلیلگران برای تعیین سلامت مالی یک شرکت استفاده می شود. حقوق صاحبان سهام نشان دهنده ارزش خالص یک شرکت است، به این معنی که اگر تمام دارایی های شرکت منحل شود و تمام بدهی های آن بازپرداخت شود، به سهامداران بازگردانده می شود.

سود انباشته، تحت حقوق صاحبان سهام ثبت می شود و به درصدی از سود خالص اشاره دارد که به عنوان سود سهام پرداخت نشده است، اما توسط شرکت برای سرمایه گذاری مجدد در تجارت اصلی خود یا برای پرداخت بدهی نگهداری می شود.

صورت سود و زیان چیست؟

صورت سود و زیان یا صورت درآمد و هزینه به عنوان یکی از مهم‌ترین گزارش‌های مالی، عملکرد مالی یک شرکت را طی یک دوره زمانی مشخص نشان می‌دهد. در واقع در صورت سود و زیان پس از کسر هزینه‌ها از درآمدها، سود یا زیان انتهای دوره که نتیجه کلیه فعالیت‌های عملیاتی و غیرعملیاتی شرکت است، مشخص می‌شود.

انواع روش‌های ارائه صورت سود و زیان

صورت سود و زیان را می‌توان به دو روش تک‌مرحله‌ای و دو مرحله‌ای ارائه کرد.

روش تک‌مرحله‌ای : در این روش ابتدا کلیه درآمدها لیست می‌شوند. سپس کلیه هزینه‌ها به ادامه لیست اضافه می‌شود. در نهایت از کم کردن مجموع هزینه‌ها از مجموع درآمدها، سود یا زیان قبل از کسر مالیات مشخص می‌شود.

روش دومرحله‌ای : در این روش ابتدا کلیه درآمدهای عملیاتی و کلیه هزینه‌های عملیاتی لیست می‌شوند و از تفاضل آن‌ها، سود یا زیان ناویژه به دست می‌آید. در ادامه، درآمدهای غیر عملیاتی و هزینه‌های غیر عملیاتی به لیست اضافه می‌شوند. در نهایت از تفاضل نتیجه این دو مرحله، سود یا زیان قبل از کسر مالیات مشخص می‌شود.

بدیهی است چنانچه مجموع درآمدها از مجموع هزینه‌ها بیشتر باشد، فعالیت شرکت سودآور بوده است. به طور عکس، چنانچه مجموع هزینه‌ها از مجموع درآمدها بیشتر باشد، فعالیت شرکت زیان‌ده بوده است. نرم‌افزار حسابداری قیاس این امکان را فراهم کرده است که با استفاده از گزارشات حسابداری به راحتی صورت سود و زیان دست بیابید.

تفاوت بین ترازنامه و صورتحساب سود و زیان چیست؟

تفاوت اصلی بین صورتحساب سود و زیان و ترازنامه در تطابق مربوط به زمان آن ها می باشد. ترازنامه وضعیت مالی یک شرکت را برای یک نقطه خاص در زمان خلاصه می کند. صورتحساب سود و زیان درآمدها و هزینه ها را در یک دوره زمانی مشخص نشان می دهد. طول مدت زمان تحت پوشش در صورتحساب سود و زیان ممکن است متفاوت باشد، اما فواصل معمول شامل سه ماه و اظهارانامه های سالیانه باشد

هر سند برای اهداف کمی متفاوت ساخته شده است. اظهارنامه سود و زیان به یک سوال بسیار خاص پاسخ می دهد: آیا شرکت سودآور است؟ اظهارنامه سود بیشتر بر جریان  نقدی و یا ترازنامه متمرکز است.

عبارت " ترازنامه" از روشی که سه حساب اصلی در نهایت با هم تراز و برابر هستند، به دست می آید. تمام دارایی ها در یک بخش فهرست  می شوند و مجموع آن ها باید برابر با تمام بدهی ها و صاحبان سهام باشد. ترازنامه به طور گسترده تری ایجاد شده است، نشان می دهد که چه کسی مالک و بدهکار شرکت است، و همچنین هر سرمایه گذاری بلند مدت بر خلاف اظهارنامه سود، ارزش کامل سرمایه گذاری های بلند مدت یا بدهی ها در یک ترازنامه ظاهر می شود.

در حالی که یک صورتحساب سود و زیان درآمد خالص را نشان می دهد؛ چه شرکت در وضعیت مطلوب باشد یا خیر. ترازنامه نشان می دهد که چقدر یک شرکت واقعا ارزش دارد. اگرچه هر دو این ها بیش از حد ساده شده است، اغلب سرمایه گذاران یا وام دهندگان تمایل دارند صورتحساب سود و زیان و ترازنامه را تفسیر کنند

اظهارنامه ی درآمد تنها نیازمند یک مجموعه ساده از محاسبات است.  حسابداران درآمد شرکت را به یک بخش اضافه می کنند و تمام هزینه های خود را به دیگری اضافه می کنند. هزینه های کلی از کل درآمد کم می شود و سود و زیان را بر می گرداند.
ترازنامه دارای محاسبات مختلف است که همه به صورت نمایه ای از یک فرمول اساسی اجرا می شوند: دارایی ها برابر است با بدهی ها به علاوه ی حقوق صاحبان سهام است.

هنگامی که همراه با دیگر اسناد مالی به کار روند، این دو اظهارنامه می تواند  برای ارزیابی کارایی عملیاتی، ثبات سال به سال و جهت سازمانی یک شرکت مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل، آمار هر سند به شدت توسط سرمایه گذاران و مدیران اجرائی هر کسب و کاری مورد بررسی قرار می گیرند. در حالی که ارائه این اظهارات از یک صنعت به صنعت  دیگر کمی متفاوت است.
جمع‌بندی
صورت سود و زیان به شما کمک می‌کند تا روند رو به رشد شرکت را به راحتی مشاهده کنید.با خرید نرم‌افزار حسابداری قیاس علاوه بر رفع تمام نیازهای شما، به رسیدن سود در سازمان با مدیریت هزینه‌ها کمک کند.
برای خرید نرم‌افزار حسابداری قیاس می‌توانید با مشاوران ما رد قیاس تماس بگیرید.

صورتحساب سود و زیان