تحلیل تکنیکی چیست؟

تاریخ انتشار: 1397/09/13

تحلیل تکنیکی چیست؟

تجزیه و تحلیل فنی یک رشته تجاری است که برای ارزیابی سرمایه گذاری و شناسایی فرصت های تجاری با تحلیل روند های آماری جمع آوری شده از فعالیت های تجاری، مانند حرکت و حجم قیمت، مورد استفاده قرار می گیرد. بر خلاف تحلیلگران بنیادی که سعی در ارزیابی ارزش ذاتی امنیت دارند، تحلیلگران فنی بر الگوهایی از حرکات قیمت، سیگنال های معاملاتی و سایر ابزارهای نمودار تحلیلی برای ارزیابی قدرت یا ضعف امنیتی تمرکز می کنند.


تجزیه و تحلیل فنی ابتدا توسط Charles Dow و The Dow Theory در اواخر دهه 1800 معرفی شد. چندین محقق برجسته از جمله ویلیام پی. همیلتون، رابرت ریا، ادسون گولد و جان مگی بیشتر به مفاهیم تئوری داو کمک کردند تا مبنای آن را تشکیل دهند. در روزهای اخیر، تجزیه و تحلیل فنی به صدها الگوهای و سیگنال های توسعه یافته از طریق سالهای تحقیق تکامل یافته است.

تحلیلگران فنی معتقدند فعالیت تجاری گذشته و تغییرات قیمت یک امنیت می تواند شاخص های ارزشمندی در مورد قیمت های آینده، قیمت های امنیتی باشد. آنها ممکن است تجزیه و تحلیل فنی مستقل از سایر تلاش های تحقیق یا در ترکیب با برخی مفاهیم معیارهای ارزش ذاتی استفاده کنند، اما اغلب محکومیت های آنها صرفا بر اساس نمودار آماری امنیت است. انجمن تکنسین بازار (MTA) یکی از محبوب ترین گروه هایی است که تحلیل گران فنی را در سرمایه گذاری خود با تکنیک های Markte Market Technicians (CMT)، یک گواهی محبوب برای بسیاری از تحلیل گران فنی پیشرفته، پشتیبانی می کنند.

فرضیه های مبتنی بر تحلیل فنی

چارلز داو مجموعه ای از مقالات سرمقاله را درباره تئوری تحلیل فنی ارائه داد. نوشته های او شامل دو فرضیه اساسی است که ادامه داد تا چارچوب تجارت تجزیه و تحلیل فنی را تشکیل دهند.

تحلیل تکنیکی

بازارها با ارزش هایی که عوامل قیمت را تحت تاثیر قرار می دهند، کارایی دارند.
جنبش های قیمت بازار صرفا تصادفی نیستند، اما در الگوها و روند مشخص که می توانند در طول زمان تکرار شوند حرکت می کنند.
فرضیه بازار کار اساسا به معنای قیمت بازار یک امنیت در هر نقطه ای از زمان است که به طور دقیق تمام اطلاعات موجود را نشان می دهد و بنابراین نشان دهنده ارزش منصفانه واقعی امنیت است. این فرض مبتنی بر این ایده است که قیمت بازار، بازده کل دانش همه شرکت کنندگان در بازار است. در حالی که این فرض به طور کلی اعتقاد بر این دارد که کاملا درست است،  که تحت تاثیر اخبار و یا اعلامیه ها در مورد امنیت می باشد، که ممکن است تأثیر کوتاه مدت یا بلندمدت در قیمت های مختلف را تغییر دهد.

فرض دوم مبنای تحلیل فنی، مفهوم این است که تغییرات قیمت ها تصادفی نیستند، منجر به اعتقاد تحلیلگران فنی می شود که روند بازار، هر دو کوتاه مدت و بلند مدت، می تواند شناسایی شود، به این ترتیب می تواند به معامله گران بازار از سرمایه گذاری بر اساس تجزیه و تحلیل روند کمک کند.

چگونه تجزیه و تحلیل فنی استفاده می شود

تجزیه و تحلیل فنی تلاش برای پیش بینی حرکت قیمت تقریبا هر ابزار قابل فروش است که به طور کلی تحت تاثیر نیروهای عرضه و تقاضا، از جمله سهام، اوراق قرضه، معاملات آتی و ارز است. در واقع، برخی از تحلیل های فنی را به سادگی بررسی عرضه و تقاضا می دانند، که در جنبش های قیمت بازار امنیت نشان داده شده است. تجزیه و تحلیل تکنیکال در اغلب موارد در تغییرات قیمت اعمال می شود، اما بعضی تحلیل گرها معیارهایی را به غیر از قیمت مانند حجم معاملات و یا شاخص های بهره،  صرف می کنند.

در سراسر صنعت، صدها الگوهای و سیگنال هایی وجود دارد که توسط محققان برای حمایت از تجزیه و تحلیل تجاری، تجزیه و تحلیل شده است. تحلیلگران فنی همچنین انواع مختلفی از سیستم های معاملاتی را برای کمک به آنها در پیش بینی و تجارت در حرکات قیمت ایجاد کرده اند. بعضی از شاخص ها در درجه اول به شناسایی روند فعلی بازار، از جمله حوزه پشتیبانی و مقاومت، و دیگران متمرکز بر تعیین روند قدرت و احتمال ادامه آن است. معمولا شاخص های فنی و الگوهای برنامه ریزی شامل خطوط روند، کانال ها، میانگین های متحرک و شاخص های حرکتی می باشند.

یک تحلیل بالا به پایین چیست؟
تجزیه و تحلیل پایین به ابتدا به "تصویر بزرگ" نگاه می کند و سپس جزئیات قطعات کوچکتر را تجزیه و تحلیل می کند. یک سرمایه گذار که از تحلیل بالا به پایین استفاده می کند، معمولا با تحلیل اقتصاد جهانی آغاز می شود. آنها سپس روندهای کلان را در اقتصادهایی که معتقدند بهترین فرصت ها را دارند، ارزیابی می کنند. سپس بخش هایی که برای استفاده از آن الگوهای کلان آماده میشوند، مورد ارزیابی قرار میگیرند. در نهایت، سهام فردی در بخش های مطلوب انتخاب می شود. تجزیه و تحلیل بالا به پایین می تواند توسط تحلیل گران فنی مورد استفاده قرار گیرد تا دیدگاه جامع تر از عمل قیمت های امنیتی را بدست آورد.

technical analysis