تجزیه و تحلیل صورت وضعیت مالی چیست؟

تاریخ انتشار: 1397/09/08

تجزیه و تحلیل صورتحساب های مالی فرایند تجزیه و تحلیل صورت وضعیت مالی شرکت برای اهداف تصمیم گیری و درک کلی سلامت یک سازمان است. صورتهای مالی، اطلاعات مالی را ثبت می کند، که باید از طریق تجزیه و تحلیل صورتحساب های مالی مورد ارزیابی قرار گیرد تا برای سرمایه گذاران، سهامداران، مدیران و سایر اشخاص علاقه مند مفید باشد.

تجزیه و تحلیل صورتحساب یک روش ارزیابی برای تعیین عملکرد گذشته، فعلی و پیش بینی شده از یک شرکت است. تکنیک های متعددی به عنوان بخشی از تجزیه و تحلیل صورتحساب های مالی شامل تجزیه و تحلیل افقی مورد استفاده قرار می گیرند که دو یا چند سال از اطلاعات مالی را در دو نوع ریال و درصد مقایسه می کند. تجزیه و تحلیل عمودی، که در آن هر دسته از حساب ها در ترازنامه به عنوان درصد از کل حساب نشان داده می شود؛ و تجزیه و تحلیل نسبت، که روابط آماری بین داده ها را محاسبه می کند.

بیانیه های مالی

تجزیه و تحلیل صورت حساب های مالی، تحلیل گران را قادر می سازد تا روند را با مقایسه نسبت در دوره های مختلف و انواع بیانیه ها شناسایی کنند. این اظهارات به تحلیلگران اجازه می دهد تا نقدینگی، سودآوری، بازده کل شرکت و جریان نقدی را اندازه گیری کنند. سه نوع اصلی از صورتهای مالی وجود دارد: ترازنامه، صورتحساب سود و جریان نقدی.

 ترازنامه یک تصویر کلی از دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام شرکت در یک دوره خاص است. تحلیلگران از ترازنامه برای تحلیل روند در دارایی ها و بدهی ها استفاده می کنند. این گزارش درآمد با فروش آغاز می شود و به درآمد خالص منتهی می شود. همچنین به تحلیلگران سود ناخالص، سود عملیاتی و سود خالص را ارائه می دهد. هر کدام از این موارد به ترتیب برای تعیین حاشیه سود، حاشیه سود عملیاتی و حاشیه سود خالص تقسیم می شوند. بیانیه جریان پول نقد دید کلی از جریان نقدی شرکت از فعالیت های عملیاتی، فعالیت های سرمایه گذاری و فعالیت های مالی را فراهم می کند.

تجزیه وتحلیل صورت وضعیت مالی

تجزیه و تحلیل صورت وضعیت مالی

هر یک از گزارش های مالی چندین سال از داده ها را فراهم می کند. تحلیلگران اندازه گیری های عملکرد را در صورت های مالی با استفاده از روش های مختلف برای تجزیه و تحلیل صورت حساب مالی، از جمله تجزیه و تحلیل عمودی، افقی و نسبت، پیگیری می کنند. بواسطه داشبورد گزارش گیر نرم افزار حسابداری قیاس به راحتی می توانید از گزارشات تحلیلی با فیتلر های مورد نظر خود در بازه زمانی مشخص شده بهره مند شوید.

 یک نمونه از تحلیل عمودی این است که هر عنصر خطی در بیانیه مالی به عنوان درصد از یک دیگر ذکر شده است. تجزیه و تحلیل افقی مقادیر خطی در هر صورت مالی را در مقایسه با دوره های گذشته مقایسه می کند. در تجزیه و تحلیل نسبت، اقلام خطی از یک صورتحساب مالی با اقلام خطی از دیگر صورتحساب مالی مقایسه می شود. برای مثال، بسیاری از تحلیل گران می دانند که چند بار یک شرکت می تواند بدهی های خود را با درآمد فعلی پرداخت کند. تحلیلگران با تقسیم بدهی، که از طریق ترازنامه صورت می گیرد، با درآمد خالص که از صورت حساب درآمد حاصل می شود، این کار را انجام می دهند. به همین ترتیب، بازده دارایی ها (ROA) و بازده حقوق صاحبان سهام (ROE)، مقایسه درآمد خالص شرکت را در صورت حساب دارایی و دارایی های سهامداران موجود در ترازنامه نشان می دهد.

Financial statement analysis is the process of analyzing a company's financial statements for decision-making purposes and to understand the overall health of an organization. Financial statements record financial data, which must be evaluated through financial statement analysis to become more useful to investors, shareholders, managers, and other interested parties.
Financial statement analysis is an evaluative method of determining the past, current, and projected performance of a company. Several techniques are commonly used as part of financial statement analysis including horizontal analysis, which compares two or more years of financial data in both dollar and percentage form; vertical analysis, in which each category of accounts on the balance sheet is shown as a percentage of the total account; and ratio analysis, which calculates statistical relationships between data.

 

 

تجزیه و تحلیل صورت وضعیت مالی