تاثیر دانش مالی مدیر عامل در شرکت ها

تاریخ انتشار: 1397/07/02

تاثیر دانش مالی مدیر عامل در شرکت ها

دانش مالی که هر مدیر باید داشته باشد
هر روز مدیران تصمیماتی را که بر عملکرد مالی شرکت تاثیر گذارند را به کار می گیرند؛ از جمله تصمیمات مدیران که بر روی امور کلی شرکت تاثیر گذارند: عملیات برنامه ریزی، استخدام و پرسنل، تهیه بودجه، تصویب سرمایه گذاری یا ارسال صورتحساب برای پرداخت است. اغلب این مدیران دارای مهارت های مالی پایه هستند که به آنها امکان می دهد تا پیامدهای مالی تصمیمات خود را درک کنند. در نتیجه بخاطر دارا نبودن مهارت کافی در علم حسابداری منابع هدر میرود، تصمیمات ضعیف ایجاد می شود و عملکرد مالی سازمان دچار مشکل می شود. پنج مهارت اساسی مالی را که هرشخصی با مسئولیت های مدیریت و نظارت باید داشته باشد:

1. نقدی در مقابل حسابداری تعهدی
دو روش حسابداری برای ثبت معاملات تجاری وجود دارد: حسابداری مبتنی بر تعهدی و نقدی. اکثر شرکت های متوسط ​​و بزرگ از حسابداری تعهدی استفاده می کنند، بنابراین مهم است که بدانید حسابداری تعهدی چه معنی برای شما به عنوان یک مدیر دارد. چه زمان هزینه ای در بودجه شما اتخاذ می شود؟ هنگامی که اعتبار برای فروش دریافت می کنید؟ آیا سفارش خرید یک معامله حسابداری را تولید می کند؟

شناخت تفاوت بین این دو روش حسابداری برای مدیریت جریان نقدی، میزان هزینه ها، تعهدات به فروشندگان شما و بدهی های مربوط به مشتریان شما اهمیت دارد.

 

دانش مالی

 

2. بیانیه های مالی اساسی
مدیران باید با اظهارات مالی پایه آماده شده برای کاربران خارجی آشنا باشند و اطلاعات در هر بیانیه ارائه شود. درک اظهارات مالی، اصطلاحات اساسی مورد نیاز برای ارتباط با کارکنان حسابداری و مالی شما را فراهم می کند. به خصوص:

چه اطلاعاتی در صورتهای مالی ارائه شده است؟
چگونه اعمال من در این اظهارات منعکس شده است و کدام آیتم های من تاثیر می گذارند؟
آیا شرکت من از فرمت های مختلف برای گزارشگری مالی داخلی استفاده می کند؟
آیا می دانم که چگونه از این اظهارات برای بهبود عملکرد مالی و عملیاتی در زمینه مسئولیت های خود استفاده می کنم؟
3. آماده سازی بودجه
مدیران باید بدانند که چگونه یک بودجه واحد را تهیه کنند، مقدار زیادی از منابع مورد نیاز برای دستیابی به اهداف و برنامه های عملیاتی برای سال مالی آینده را در نظر بگیرید. این یک فرمول نیست که نیازهای مدیریت ارشد، وام دهندگان یا سرمایه گذاران را برآورده کند.

فرایند آماده سازی بودجه زمانی است که سؤال کند که چگونه منابع استفاده می شود و اگر بتوان آنها را به طور مؤثر یا کارآمد مورد استفاده قرار داد. هزینه های وزارتخانه باید به طور مستقیم با اهداف، استراتژی ها و برنامه های عملیاتی مربوط به سال بودجه گره خورده و با برنامه استراتژیک شرکت هماهنگ شود.
مدیران باید فرضیات عملیاتی را شناسایی و مستند سازی کنند که سطح هزینه های آنها را مدیریت می کند. هر آیتم باید معیار معقول برآورد را داشته باشد، از قبیل حجم فروش یا حجم تولید، تعداد کارکنان، درصد حقوق و هزینه هر یک از کارکنان و دیگر موارد..

4. تجزیه و تحلیل واریانس
مدیران باید با تجزیه و تحلیل در مقابل بودجه و یا پیش بینی آشنایی داشته باشند. همه واریانس های مهم، مطلوب یا نامطلوب، باید بررسی شود.

مدیران باید بتوانند واریانس را به آنچه در بخش یا محل کار خود در دوره حسابداری اتفاق افتاده است، مرتبط سازند. آیا استفاده از واریانس یک بار است و یا آیا برای سالهای باقیمانده تکرار خواهد شد؟ آیا شما نیاز دارید که این واریانس، مطلوب یا نامطلوب را در پیش بینی های مالی برای سه ماه یا سال مالی داشته باشید؟ اگر نمی توانید اختلافات بودجه را بر اساس دانش خود از عملیات توضیح دهید، باید بلافاصله با بخش مالی تماس بگیرید.

5. تحلیل مالی سرمایه گذاری های سرمایه گذاری و ابتکارات استراتژیک
مدیران اغلب سرمایه گذاری های سرمایه گذاری و طرح های استراتژیک طراحی شده برای بهبود عملکرد عملیاتی و مالی ارائه می دهند. ارزیابی مالی این پروژه ها عنصر کلیدی روند تصویب است.

مدیران باید مفروضاتی که بر اساس تجزیه و تحلیل مالی هر پروژه تحت رهبری آنها حمایت می کنند را بدانند و سؤالات سختی بپرسند. 

مدیران همچنین باید مفهوم بازده سرمایه گذاری (ROI) و نحوه تفسیر نتایج تکنیک های مالی رایج مورد استفاده برای اندازه گیری ROI را در نظر بگیرند: بازپرداخت، ارزش فعلی خالص (NPV) و نرخ بازده داخلی (IRR). آنها باید شناسایی کنند که چگونه پروژه بر روی آیتم های خطی خاص در ترازنامه و بیانیه سود و اگر اهداف مالی پروژه برآورده نشود، تأثیر آن بر عملکرد مالی سایت یا شرکت تاثیر می گذارد.

مهارت های مالی بخشی جدایی ناپذیر از ابزار اصلی است که هر مدیر باید داشته باشد. مدیران باید مفاهیم مالی تصمیمات خود و نحوه استفاده از اطلاعات مالی برای بهبود عملکرد شرکت خود را درک کنند. سازمان های آموزش و پرورش باید اطمینان حاصل کنند که برنامه های توسعه ی رهبری آنها مهارت های مالی اولیه را که آنها را در بر می گیرد، فراهم می آورد .

دانش مالی