بدهی چیست؟

تاریخ انتشار: 1397/11/13

بدهی مقدار پولی است که توسط یک شخص از شخص دیگر اعم از حقیقی و حقوقی قرض گرفته شده است. بدهی یا قرض گرفتن توسط بسیاری از شرکت ها و افراد استفاده می شود به عنوان روش خرید های بزرگ که آنها نمی توانند در شرایط عادی به آن بپردازند. ترتیب بدهی اجازه می دهد تا طرف متعهد پول قرض گرفته البته با این شرط که پس از آن باید دوباره پرداخت شود (معمولا با بهره).

رایج ترین انواع بدهی ها عبارتند از: وام، از جمله وام های مسکن و وام خودرو و بدهی های کارت اعتباری. تحت شرایط وام، وام گیرنده مجاز است تا وام را با یک تاریخ معین بازپرداخت کند، به طور معمول چندین سال در آینده است. شرایط وام همچنین مبلغی را که وام گیرنده مجبور است سالانه پرداخت نماید، به عنوان درصد از مبلغ وام بیان می کند. بهره به عنوان یک راه برای اطمینان از اینکه قرض دهنده برای جلب رضایت قرض دهنده بدهی را جبران می کند، در حالی که قرض گیرنده را تشویق می کند که سریعا وام را به منظور کاهش هزینه های کل سود خود، باز پرداخت کند.

بدهی

نرخ بهره ممکن است ثابت یا شناور باشد. در ساختارهای شناور با نرخ بهره، که وام گیرنده در هر دوره زمانی می پردازد، به یک معیار در مورد اوراق بهادار شاخص شده با تورم گره خورده است.

برای محاسبه بهره، قراردادهای مختلفی وجود دارد. بسته به شرایط بدهی، ممکن است با توجه به شرایط خاص، ممکن است در یک دوره زمانی خاص، انباشته شود. بعلاوه، قراردادهای مختلف روز شمار وجود دارد، به عنوان مثال، گاهی اوقات هر ماه به طور دقیق به مدت سی روز در نظر گرفته می شود، به طوری که پرداخت سود هر ماه یکسان است. نرخ بهره سالانه (APR) یک روش استاندارد برای محاسبه و مقایسه نرخ بهره سالانه است. نقل قول نرخ بهره با استفاده از APR توسط مقررات برای اکثر وام ها برای افراد مورد نیاز است.

بدهی بانکی همانند وام عمل می کند، به جز اینکه مبلغ قرض گرفته شده در طول زمان با توجه به نیاز وام گیرنده، تا یک حد از پیش تعیین شده تغییر می کند و دارای تاریخ بازپرداخت است.

بدهی شرکت

علاوه بر وام ها و بدهی های بانکی، شرکت هایی که نیاز به قرض گرفتن دارند، گزینه های دیگر بدهی دارند. اوراق قرضه و اوراق بهادار معمولا انواع بدهی های شرکتی هستند که برای افراد در دسترس نیستند.

اوراق بهادار نوعی ابزار بدهی است، که اجازه می دهد تا یک شرکت برای تولید وجوه با فروش و وعده بازپرداخت به سرمایه گذاران بتواند به کار خود ادامه دهد. هر دو، افراد و شرکت های سرمایه گذاری نهادی می توانند اوراق قرضه را خریداری کنند که معمولا دارای نرخ بهره یا کوپن است. برای مثال، اگر یک شرکت نیاز به افزایش 1 میلیون دلار برای خرید تجهیزات جدید داشته باشد، می تواند 1000 اوراق قرضه با ارزش اسمی 1،000 دلار را صادر کند. به دارندگان اوراق قرضه قول داده اند مبلغ اسمی اوراق قرضه را در یک تاریخ مشخص در آینده اعلام کنند، که به آن تاریخ انقضا نیز گفته می شود، علاوه بر وعده پرداخت های منظم سود در طول سال. اوراق قرضه همانند وام کار می کند، به جز شرکت وام گیرنده، و سرمایه گذاران وام دهندگان و یا طلبکاران هستند.

بدهی خوب در مقابل بدهی بد

در امور مالی شرکت ها توجه زیادی به مقدار بدهی شرکت وجود دارد. شرکتی که مقدار زیادی بدهی دارد، ممکن است قادر به پرداخت سود خود نباشد، در صورت کاهش فروش، کسب و کار را در معرض خطر ورشکستگی قرار می دهد. برعکس، یک شرکت که بدون بدهی کار می کند ممکن است از فرصت های گسترش قابل توجه آن کاسته شود.

صنایع مختلف از بدهی های مختلف استفاده می کنند، بنابراین میزان "حق" از کسب و کار متفاوت است. هنگام ارزیابی وضعیت مالی یک شرکت مشخص، برای تعیین اینکه آیا میزان بدهی و یا میزان استفاده از واریز برای سرمایه گذاری در عملیات در محدوده سالم است، از معیارهای مختلف استفاده می شود.

بدهی
بدهی بانکی