اگر صاحب کسب و کاری کوچک هستید، از این 4 اشتباه اجتناب کنید.

تاریخ انتشار: 1396/04/10

اگر صاحب کسب و کاری کوچک هستید، از این 4 اشتباه اجتناب کنید.

اگر محتاط نباشید اشتباهات مالی مشخصی وجود دارند که منجر به مشکلاتی در نقدینگی شما خواهند شد. هر کارآفرین و صاحب کسب و کاری در حرفه خود مرتکب تعدادی اشتباه مالی خواهد شد. افرادی که از حسابداری سررشته ندارند معمولا نیاز به ارتقا در حیطه دانش مالی را نادیده می‌گیرند. حقیقت آن است که با بی احتیاطی، این اشتباهات کوچک مالی و عدم پرداخت‌ها می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی در نقدینگی شوند. در اینجا به 4 اشتباه مالی اشاره می‌شود که شما قادر هستید به آسانی از آن ها اجتناب کرده و خط سود خود را حفظ کنید.

1-  پرداخت های دیرهنگام هیچ کس علاقه ای به پرداخت قبوض ندارد. همه ما برای آن که آرامش ذهنی کوتاه مدت خود را حفظ کنیم تمایل داریم تا پرداخت قبوض را تا آخرین دقایق به تعویق بیندازیم. این موضوع برای تمامی صاحبان کسب و کار، هم در مورد پرداختی ها و هم دریافتی های حساب آن ها صادق خواهد بود. هنگامی که صورت حساب مشتری خود را صادر می‌کنید، دادن یک بازه زمانی گسترده برای تسویه حساب جهت ترغیب به فروش بیشتر امری رایج محسوب می‌شود. در حالی که ممکن است مشتری از این انعطاف پذیری بسیار خوشنود باشد اما از سوی دیگر این امر می‌تواند آسیب جدی‌ به نقدینگی شما وارد نماید. پیشنهاد میدهیم که فرصتی بیشتر از 14 روز برای پرداخت صورت حساب مقرر نکنید. اگر خدمت و محصول ارائه شده توسط شما از کیفیتی مطلوب برخوردار است پس مشتریانتان نباید مشکلی برای پرداخت در طول این بازه زمانی داشته باشند. همچنین ضروری است زمانی که مسئله، پرداخت صورت حساب های خودتان است از این قواعد پیروی کنید به خصوص زمانی که شما در حال بازپرداخت بدهی خود هستید. پیامدی که پرداخت دیرهنگام یک صورت حساب ممکن است داشته باشد دریافت چند ایمیل ناراحت کننده است، اما هنگامی که صحبت در مورد پرداخت بدهی‌های شما است، پرداخت به موقع ضرورتی اجتناب ناپذیر می‌یابد. حتی یک بار فراموش کردن زمان بازپرداخت می‌تواند به شدت به اعتبار شما صدمه وارد نماید. بهترین راه حل برای پایبندی به این اصول استفاده از پرداخت اینترنتی است که صدور صورت حساب به صورت آنلاین و قابلیت های مختلف حسابداری را به شما ارائه می دهد. از این طریق تمام قبوض شما سازماندهی شده و در هر کجا و هر زمانی قابل دسترس است.

2-پس انداز کردن بودجه لازم برای موارد اضطراری فراموش می‌شود. هر کسب و کاری مجبور به ایجاد تغییر در استراتژی خود خواهد بود و همواره در این بین موانعی پیش بینی نشده وجود خواهد داشت. واضح است که در نظر گرفتن یک برنامه اضطراری به خصوص زمانی که با مسائل مالی سر و کار دارید ضرورت می‌یابد. توصیه می‌کنم که هر کسب و کاری حداقل یک بودجه اضطراری سه ماهه در اختیار داشته باشد. باید به محض واریز پول نقد برای شما، پول مربوط به بودجه موارد اضطراری پس انداز شود. اهمیتی ندارد که اندازه کسب و کار شما چیست بلکه شما باید هنر روی پای خود ایستادن با حداقل پشتوانه مالی و استفاده کردن بهینه از منابع خود را بیاموزید. هر چه پول بیشتری پس انداز کنید، خود را بیشتر مجبور به ادامه راه با هر آن چه که خود دارید خواهید کرد. بسیاری از  شرکت های نوپا به دلیل فقدان سرمایه و یا عدم استفاده صحیح از سرمایه خود با شکست مواجه می‌شوند. زمان وقوع یک مشکل، داشتن بودجه ای برای موارد اضطراری، گزینه‌های بیشتری را به عنوان راه حل پیش روی شما خواهد گذاشت.

3-عدم توانایی در مجزا کردن بودجه کسب و کار از بودجه شخصی یکی از مشکلات رایج و خطرناک در کسب و کارهای کوچک همین مورد است. صاحبان کسب و کارهای کوچک معمولا زندگی خود را وقف کسب و کار خویش می‌کنند. این یک رفتار به شدت غلط و غیر قابل قبول است. ضروری است بلافاصله پس از راه اندازی یک کسب و کار، امور مالی شخصی خود را از امور مالی کسب و کار خود مجزا کنید. اگر شما مانند هر کارآفرین دیگری هستید این امر چیزی بیشتر از موفقیت برای شما به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر مسلما شما نمی‌خواهید که یک کسب و کار شکست خورده، اعتبار مالی شما را نیز مخدوش کند. با گشایش یک حساب بانکی تجاری و درخواست یک کارت اعتباری تجاری شروع کنید تا بتوانید هزینه ها را از این طریق پیگیری نمایید. مطمئن شوید که فقط از کارت اعتباری تجاری خود برای پرداخت هزینه ها استفاده می‌کنید و بر عکس. عدم موفقیت در جدا کردن این دو می‌تواند باعث ایجاد پیچیدگی‌هایی در بالانس کردن حساب ها، پر کردن اظهارنامه های مالیاتی، اندازه‌گیری سود و حتی در نظر گرفتن اهداف روشن مالی شود. به خودتان لطفی کنید و از آمیختن این هزینه ها با یکدیگر اجتناب کنید.

4-صرف بیش از حد وقت بر روی فعالیت هایی که نتایجی غیر نقدی دارند. به احتمال زیاد نمیتوان زمان راه اندازی یک کسب و کار، از هر فعالیتی انتظار دریافت بازده داشت. با این حال تشخیص این که کدام یک از آن ها نهایتا بیشترین شانس ایجاد نقدینگی را خواهند داشت ضروری است. زمانی که کنترل و مدیریت زمان مطرح می شود، توجه دقیق به سطوح بهره وری ضرورت می‌یابد. هر شخصی 24 ساعت در طول روز در اختیار دارد. بعضی افراد تصمیم می‌گیرند تا هوشمندانه تر از بقیه در این مدت کار کنند و این دلیل موفقیت آن ها است. می دانند که زمان مهمترین دارایی هر فردی است و با چنین دیدگاهی با زمان برخورد می‌کنند. به خاطر داشته باشید که نه گفتن و یا لغو کردن نشست هایی که می‌دانید ارزشی کم برای کسب و کار شما ایجاد خواهند کرد و یا فاقد هر گونه ارزشی هستند عملکردی صحیح محسوب می‌شود. نیازی نیست که هر مکالمه تلفنی را بپذیرید. توانایی شناسایی چیزی که برای کسب و کار شما ارزشی قابل لمس و واقعی ایجاد م‌کند رمز موفقیت شما خواهد بود. تلاش کنید تا از قانون 80 به 20 پیروی کنید. احتمال دارد که 3 یا 4 فعالیت در کسب و کار شما بیشترین نقدینگی را ایجاد کنند. زمانی که این فعالیت‌ها را شناسایی کردید 80% از زمان خود را صرف انجام این وظایف کرده و باقی وقت خود را وقف دیگر کارهای نامربوط نمایید. اگر می‌توانید خیلی قاعده مند در مورد این استراتژی عمل کنید، مطمئن باشید که نتیجه مطلوب را بدست خواهید آورد.

کسب و کاری کوچک