اهمیت و نقش بورس در اقتصاد

تاریخ انتشار: 1397/07/22

اهمیت و نقش بورس در اقتصاد

شما ممکن است از تعداد بازارهای موجود سهام در جهان شگفت زده شوید. در کشورهای سراسر جهان، بورس اوراق بهادار برای کمک به کسب و کار در حال افزایش سرمایه و فرصت های سرمایه گذاران برای حمایت از شرکت های جدید و تاسیس شده مورد استفاده قرار می گیرد. هیچ محدودیت جغرافیایی یا تعصب به بازار سهام وجود ندارد، به این معنی که افراد از طیف وسیعی از کشورها می توانند از بازار سهام برای ایجاد ثروت و مسئولیت سرمایه گذاری استفاده کنند. بازار سهام جهانی است و می توانید با هر استاندارد اندازه گیری، عملکرد و سود در بازار سهام فعالیت کنید.

افزایش سرمایه

بازار سهام در درجه اول در موسسات مالی ایجاد شده، برای کمک به کسب و کارها و کارآفرینان برای خرید، فروش و تجارت سهام به منظور ارائه سرمایه به شرکت هایی که به آن نیاز دارند، گرد هم می آیند. اگر مبادلات سهامی نبود، کارآفرینان به منظور دستیابی به سرمایه گذاران خود به تکاپو می افتادند و تحت آن شرایط، مصرف کنندگان بدون رعایت قوانین بدون مالیات بدون مجوز و بدون کنترل نظارت محصول پایانی را دریافت می کردند. سیستم بازار سهام، مفهوم مالی و مفاهیم منحصر به فردی از جمله ارائه اولیه عمومی یا IPO، یک لغت بین المللی برای معرفی جدید کسب و کار سهام است.

خدمات سرمایه گذاران

یکی دیگر از نقش بازار سهام این است که به عنوان واسطه ای برای سرمایه گذاران بزرگ و کوچک که قصد خارج شدن از قلمرو موسسات بانکی استاندارد را دارند، عمل کنند.

اهمیت و نقش بورس در اقتصاد، به حداکثر رساندن بازدهی پس انداز است که ممکن است در حساب های بانکی استاتیک با بازده کم باشد. بورس اوراق بهادار غالبا سود بیشتری را ارائه می دهد در عوض، سرمایه گذاران اقدامات اطمینان بخش، فرصت های متنوع و انعطاف پذیری را دریافت می کنند. علاوه بر این، یک بورس اوراق بهادار، از طریق نظارت رسمی در مورد سرمایه گذاری، اطمینان سرمایه گذاران را فراهم می کند.

شاخص سلامت

بورس اوراق بهادار می تواند به عنوان شاخصی از سلامت مالی کشور کمک کند، روند تغییرات بورس داخلی (افزایش و کاهش) موجب تغییرات اقتصاد داخلی می شود. بر اساس اطلاعات مالی مرکز آموزش سرمایه گذاری افزایش و کاهش بورس، رابطه بین یک جامعه و بورس اوراق بهادار آن چنان عمیق تعبیه شده است که تحلیل گران می توانند بر اقتصاد داخلی و یا بازار سهام که بر آن متکی هستند، با نشان دادن چشم اندازهای خوش بین حتی بر یکی از این دو، تاثیر بگذارند.

بورس

حسابدهی مالی

سیستم های پیشرفته بازار مالی نیاز به اعتبار و حسابدهی دارند، اگر آنها از طرف شرکت ها و سرمایه گذاران به عنوان سودمند بودن در اخلاق حرفه ای عمل کنند. به همین دلیل، بورس اوراق بهادار از یک ساختار رسمی که توسط قوانین و مقررات حمایت می شود، سود می برد. استانداردهای مدیریتی و عملیاتی که توسط دولت ها، دفاتر و سازمان های نظارت بر عملیات بورس صورت می گیرد، اقتدار و نظارت را به موسسه می دهد و به سهامداران، سرمایه گذاران و شرکت ها، کنترل و توازن لازم را برای اعتماد سرمایه گذاران اختصاص می دهد.

تأثیرات اقتصادی

تأثیر مستقیم فعالیت بازار سهام می تواند اقتصاد کشور را به روش های مختلفی تحت تاثیر قرار دهد. سهام کاهش می یابد، هزینه ها متوقف می شود، مصرف کنندگان اعتماد به نفس خود را از دست می دهند، وضعیت مالی جامعه شروع به شکست می کند. برعکس، سهام افزایش می یابد، اعتماد به نفس گسترش می یابد، هزینه ها و سرمایه گذاری ها افزایش می یابد. خلق و خوی جامعه می تواند فعالیت و عملکرد بازار سهام را کاهش دهد، نشان می دهد که نقش یک بورس در حسابداری اجتماعی و مالی چه اهمیتی دارد.

تأثیر بازار بورس اوراق بهادار در توسعه اقتصادی

بورس اوراق بهادار یک نهاد محوری در بازار سرمایه است که منابع مالی برای فعالیت های اقتصادی است. این امر پس اندازها را جذب می کند و نقدینگی را برای سرمایه گذاری فراهم می کند و به کاهش خطرات سرمایه گذاری، ارائه شفافیت برای سرمایه گذاری و تشویق کارآفرینی کمک می کند. توسعه اقتصادی مستلزم تعهد به سرمایه گذاری درازمدت است. بورس اوراق بهادار سرمایه های طولانی مدت برای بخش های اصلی اقتصاد از جمله کسب و کار و دولت را فراهم می کند. شاخص های بورس اوراق بهادار اغلب به عنوان شاخص سلامت اقتصادی استفاده می شود.

افزایش سرمایه

در هر مرحله از توسعه، بخش های مختلف اقتصاد نیاز به رشد سرمایه درازمدت دارند. به عنوان مثال، بخش کسب و کار نیاز به سرمایه برای سرمایه گذاری در امکانات جدید تولید و یا تجدید ساختار گیاهان موجود است. به همین ترتیب، دولت ها نیاز به سرمایه گذاری های زیربنایی دارند. این نوع سرمایه گذاری ها به تعهد سرمایه گذاری درازمدت نیاز دارند و توسط یک بورس اوراق بهادار صحیح ارائه می شوند.

نقدینگی

سرمایه گذاران بدون وجود بورس اوراق بهادار مایع تمایلی به سرمایه گذاری در بلند مدت ندارند. نقدشوندگی سرمایه گذاران را در معاملات عمومی به آرامش می رساند و می توانند سهام خود را هر زمان که خواستند از سرمایه گذاری خود خارج کنند و به فروش برسانند. در عین حال، سرمایه گذاران در سهام خصوصی باید منتظر بمانند تا سرمایه گذاری های آنها بازده تولید کند.

کاهش خطر

بورس اوراق بهادار مایع فرصت سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری های مالی خود را در فعالیت های مختلف اقتصادی فراهم می کند و ریسک خود را نیز گسترش می دهد. علاوه بر این، آنها مسئولیت محدودی در سرمایه گذاری های خود دارند و هیچ تعهدی برای ادامه سرمایه گذاری در سرمایه گذاری های نامناسب ندارند. وجود مکانیزم کاهش خطر می تواند سرمایه گذاری بیشتری را جذب کند.

کارآفرینی

سرمایه گذاران راه اندازی  شرکت ها می توانند سهام خصوصی خود را به اوراق بهادار قابل فروش با استفاده از مکانیزم عادی بورس اوراق بهادار تبدیل کنند. این به آنها کمک می کند تا سرمایه گذاری های خود را در سرمایه گذاری های قبلی انجام دهند و آنها را در فرصت های جدید سرمایه گذاری کنند. وجود یک مکانیزم خروج سرمایه گذاری را در مراحل اولیه، سرمایه گذاری می کند.

بورس اوراق بهادار