اهمیت بودجه نقدی در کسب و کارها

تاریخ انتشار: 1396/07/23

اهمیت بودجه نقدی در کسب و کارها

 

بودجه نقدیبودجه نقدی در دسته‌بندی گسترده‌ای از بودجه‌بندی کسب‌وکار، صاحبان کسب‌وکارهای کوچک گاهی تمایل به انجام برخی از بودجه‌بندی‌های تخصصی دارند. یک نوع بودجه که عملاً برای بقاء شرکت تجاری ضروری است، بودجه نقدی است. باید بدانید برای کسب‌وکار شما چیزی مهم‌تر از پول نقد نیست. راه نقدی در کسب‌وکار خود و خارج از آن، جریان نقدی است و این جریان نقدی می‌تواند تفاوت بین ماندن در کسب‌وکار و یا رفتن از بازار رقابت باشد.بودجه نقدی الگوهای چگونگی انجام و پرداخت پول را در طی یک دوره زمانی مشخص نشان می‌دهد مانند ماه، سه ماه یا سال و هدف آن حفظ پول کافی برای عملیات و بدهی‌ها است.

شما باید بدانید که  نمی‌توانید در پول نقد بیکار و یا در ظرفیت‌های غیر تولیدی صرفه‌جویی کنید. برنامه‌ریزی مالی کوتاه‌مدت یکی از ابزارهای اولیه، بودجه نقدی است که در برنامه‌ریزی مالی کوتاه‌مدت در جریان نقدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کار معمولاً به‌صورت ماه ‌به‌ ماه توسعه می‌یابدیک بودجه نقدی خوب، مالک را قادر می‌سازد تا نیازمندی‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های کسب‌وکار را ببیند. در یک ماه، شرکت ممکن است پول نقد اضافی داشته باشد و امکان دارد بتواند برخی پول‌ها را در صندوق پول نقد ذخیره کند و یا در یک معامله در بازار شرکت کند. در یک ماه دیگر، این شرکت ممکن است دچار کمبود بودجه شود و می‌بایست برخی از پول‌هایی که پس‌انداز کرده است را برداشت کند یا حتی جهت تأمین نیازهایش برای وام بانکی کوتاه‌مدت درخواست بدهد.

با نگاه کردن به این توضیح از بودجه نقدی، می‌توانید ببینید که چگونه صاحبان سهام، سهم خود را در جریان پول نقد مورد انتظار (درآمد فروش) و خروج (هزینه) به‌صورت ماه‌به‌ماه محاسبه می‌کنند و به‌منظور محاسبه نقد و یا نقد اضافی خود را در پایان هرماه اقدام می‌کنند. این‌یک ابزار برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت برای مالک کسب‌وکار کوچک است.

سه جزء اصلی:

  • بازه زمانی
  •  موقعیت پول نقد موردنظر
  • فروش و هزینه‌های تخمینی

دوره زمانی به‌طور مستقیم روبه‌جلو است. موقعیت نقدی دلخواه یا مقدار نقدی که می‌خواهید در دست نگه‌دارید بستگی به عوامل متعددی مانند ماهیت کسب‌وکار شما؛ جریان بدهی‌ها و امکان تغییر شدید دارد این تغییرات شدید مانند یک فرصت فوری یا یک اتفاق ناگوار هستند. برآورد فروش آتی، درآمدهای نقدی و هزینه در دوره زمانی انتخابی، یک اقدام اساسی برای تهیه یک بودجه نقدی مؤثراست و باید بسیار دقیق باشد.

مهم‌ترین و شاید ناخوشایندترین برآورد، محاسبه فروش است. تحلیل و بررسی هنگامی‌که بودجه نقدی آماده می‌شود، باید آن را در مقابل واقعیت پیگیری کنید - شرکتتان چقدر نزدیک به این انتظارات و پیش‌بینی‌ها است. این کار به شما ورودی‌های دنیای واقعی را جهت تنظیم بودجه نقدی برای این دوره می‌دهد و فکر شمارا برای دوره بعدی بهبود می‌بخشد. صاحبان کسب‌وکار کوچک باید به موقعیت پول نقد، جریان نقدی و صحت بودجه نقدی خود توجه جدی داشته باشند.

برای تصمیم‌گیری‌های مهم باید اطلاعاتی دقیق نظیر یک گزارش واقعی و قابل استناد از بودجه ماهیانه داشته باشید، این مهم فراهم نمی‌شود مگر با استفاده از ابزارهای مناسب و دقیق همانند یک نرم‌افزار حسابداری مناسب. پیشنهاد می کنم برای اینکه بدانید چگونه می توانید یک نرم افزار حسابداری مناسب را برای کسب و کار خود انتخاب کنید مقاله  قوانین مهم برای انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری برای کسب و کار شما را مطالعه کنید

بودجه نقدی