انواع روش های پیش بینی مالی

تاریخ انتشار: 1397/07/05

انواع روش های پیش بینی مالی

برنامه ریزی برای آینده یکی از جنبه های کلیدی مدیریت سازمانی است و برای موفقیت همه ی شرکت ها، صرف نظر از اندازه آنها، حیاتی است. این روش پیش بینی می شود و شامل ارزیابی عوامل مهم مانند حجم فروش، هزینه ها، سرمایه گذاری و سود است که می تواند بر نتایج یک کسب و کار تأثیر بگذارد.

پیش بینی های مالی روش های مختلفی برای برآورد هزینه های خود استفاده می کنند. دو نوع پیش بینی وجود دارد - کیفی و کمی.

تکنیک های کیفی به طور کلی در جایی که اطلاعات تاریخی در دسترس نیستند، مستقر می شوند. این روش ها به قضاوت کارشناسان برای تولید پیش بینی ها بستگی دارد.

از سوی دیگر، زمانی که داده های تاریخی در مقیاس و دوره ها در دسترس است، روش های پیش بینی کمی استفاده می شود و می توان برای برآورد آن ها تحلیل کرد.

بعضی از روش های پیش بینی مالی به طور گسترده ای استفاده می شود که کسب و کار شما برای برنامه ریزی مالی موثر می تواند در زیر توضیح داده شود.

تکنیک های کیفی پیش بینی مالی

نظرات اجرایی:

در این روش، نظرات کارشناسانه پرسنل کلیدی بخش های مختلف مانند تولید، فروش، خرید و عملیات، برای پیش بینی های آینده به دست می آیند. تیم مدیریت، بر اساس پیش بینی های خود، پیش بینی های مربوطه را بازنگری می کند.

پیش بینی کلاس مرجع:

این روش شامل پیش بینی نتایج یک اقدام برنامه ریزی شده بر اساس سناریوهای مشابه در سایر زمان ها یا مکان ها می باشد. این برای جلوگیری از پیش بینی هایی است که بر اساس قضاوت بشر برآورده می شوند.

تکنیک دلفی:

در اینجا، یک سری از پرسشنامه ها توسط گروهی از کارشناسان تهیه و پاسخ داده می شود که جدا از هم هستند. پس از رسیدن به نتایج اولین پرسشنامه، پرسشنامه دوم بر اساس نتایج اولیه تهیه می شود. این سند دوم دوباره به کارشناسان ارائه می شود که از آنها خواسته می شود تا پاسخ های خود را به پرسشنامه اول ارزیابی کنند. این روند تا زمانی ادامه می یابد که محققان دارای فهرستی محدود از نظرات هستند.

 

پیش بینی مالی

 

نظرسنجی فروش:

بعضی از شرکت ها معتقدند فروشندگان ارتباط نزدیکی با مصرف کنندگان دارند و می توانند بینش های قابل توجهی در مورد رفتار مشتری ایجاد کنند. در این روش پیش بینی برآوردها بر اساس میانگین رای گیری فروش نیروی انسانی محاسبه می شوند.

نظرسنجی مصرف کنندگان:

بنگاه ها معمولا نظرسنجی های بازار مصرف کنندگان را انجام می دهند. داده ها از طریق مکالمات تلفنی، مصاحبه های شخصی و یا پرسشنامه های تحقیق جمع آوری شده و تجزیه و تحلیل آماری گسترده برای تولید پیش بینی انجام شده است.

نوشتن سناریو:

در این روش، پیش بینی کننده نتایج مختلفی را بر اساس معیارهای مختلف گوناگون ایجاد می کند. تیم مدیریت تصمیم به احتمال بیشتری از سناریوهای متعدد ارائه شده دارد.

تکنیک های کمی از پیش بینی های مالی

گزارشات مالی Proforma:

اظهارات Proforma از دو یا سه سال گذشته پس از حذف برخی از هزینه های یک بار، از آمار فروش و هزینه ها استفاده می کند. این روش به طور عمده در ادغام و خرید، و همچنین در مواردی که شرکت جدید تشکیل می شود و اظهارات مورد نیاز برای درخواست سرمایه از سرمایه گذاران مورد استفاده قرار می گیرد.

پیش بینی دوره زمان:

پیش بینی های سری زمانی، یک روش پیش بینی کمی از محبوبیت است که در آن داده ها برای مدت زمان مشخصی برای روندهای جمع آوری می شوند. روش های سری زمانی یکی از ساده ترین روش های استقرار هستند و می توانند کاملا دقیق باشند، به ویژه در کوتاه مدت. برخی از تکنیک هایی که در این روش قرار دارند، ساده سازی و هموار سازی دقیق هستند.

روش تأثیر:

در اینجا، پیش بینی روابط علت و اثر متغیر با سایر متغیرهای مرتبط مانند تغییرات درآمد قابل مصرف مصرف کننده، نرخ بهره، سطح اعتماد مصرف کننده و سطوح بیکاری بررسی می شود. این روش از چندین متغیر مرتبط برای تولید پیش بینی متغیر مورد استفاده از سری زمانی گذشته استفاده می کند.

پیش بینی های مالی دشوار است و انتخاب روش پیش بینی مناسب برای دستیابی به نتایج مورد نظر بسیار مهم است. لازم است به یاد داشته باشید که روش انتخاب شده برای یک برنامه ممکن است متفاوت باشد. در حالی که تکنیک های پیچیده ممکن است در موارد خاص پیش بینی دقیق ارائه دهند، تکنیک های ساده تر نیز به خوبی عمل می کنند. هر چه که باشد، پیش بینی های مالی همیشه برای پیش بینی عملکرد آینده و تصمیم گیرندگان کمک می کند.

پیش بینی مالی