ارزش زمانی پول (TVM)

تاریخ انتشار: 1397/10/29

ارزش زمانی پول (TVM) مفهومی است که پول در حال حاضر به دلیل ظرفیت درآمد بالقوه آن، ارزش بیشتری از همان مبلغ در آینده دارد. TVM نیز به عنوان ارزش فعلی تخفیف اشاره شده است.

ارزش زمانی پول توضیح می دهد که چرا سود پرداخت می شود یا به دست آورده می شود؛ بهره، چه در سپرده بانکی و چه در بدهی، به حساب سپرده یا وام دهنده ارزش زمانی پول را جبران می کند.

ارزش زمانی پول مشکلاتی شامل ارزش خالص جریان نقدی در زمان های مختلف می باشد.   

ارزش زمانی پول از این ایده خارج می شود که سرمایه گذاران به دلیل پتانسیل پول در طول یک دوره معینی از ارزش افزوده، ترجیح می دهند امروز پول دریافت کنند و نه پول های مشابه در آینده. به عنوان مثال، پول سپرده به حساب پس انداز و با نرخ بهره خاص می باشد، به همین دلیل گفته می شود در ارزش افزوده است.

علاوه بر اولویت سرمایه گذار منطقی، فرض کنید شما می توانید بین 10،000 دلار در حال حاضر در برابر 10،000 دلار در دو سال آینده انتخاب کنید. منطقی است فرض کنیم بیشتر مردم اولین گزینه را انتخاب می کنند. با وجود ارزش مساوی در زمان پرداخت، دریافت 10،000 دلار امروزه، ارزش افزوده و سودمندی بیشتری نسبت به دریافت آن در آینده به همراه مزایای احتمالی مرتبط با انتظار دارد. چنین هزینه فرصت هایی می تواند شامل افزایش بالقوه سود باشد که پول دریافت شده امروز و در حساب پس انداز برای دو سال آینده ارزش کمتری خواهد داشت.

ارزش زمانی پول (TVM)

فرمول ارزش زمانی پایه پول

بسته به وضعیت دقیق مورد نظر، فرمولاسیون TVM ممکن است کمی تغییر کند. به عنوان مثال، در صورت پرداخت هر ساله یا بلاعوض، فرمول تعمیم یافته دارای عوامل اضافی یا کمتری است. اما به طور کلی، اصلی ترین فرمول TVM متغیرهای زیر را در نظر می گیرد:

FV = ارزش آینده پول

PV = ارزش فعلی پول

من = نرخ بهره

n = تعداد دوره های ترکیب در سال

t = تعداد سالها

بر اساس این متغیرها، فرمول TVM عبارت است از، ارزش زمان پول به عنوان مثال:

FV = PV x [ 1 + (i / n) ] (n x t)

 

فرض کنید مبلغ 10،000 دلاربرای یک سال با 10٪ سرمایه گذاری شود. ارزش آینده این پول:

FV = $10,000 x (1 + (10% / 1) ^ (1 x 1) = $11,000

این فرمول همچنین می تواند برای پیدا کردن ارزش مبلغ آینده در روزهای حال، دوباره تنظیم شود. به عنوان مثال، ارزش 5000 دلار یک سال از امروز، همراه با 7٪ سود، این است:

PV = $5,000 / (1 + (7% / 1) ^ (1 x 1) = $4,673

تأثیر دوره های ترکیب شده بر ارزش آینده

تعداد دوره های ترکیبی می تواند تاثیر قابل توجهی بر محاسبات TVM داشته باشد. با در نظر گرفتن مثال 10،000 دلار بالا، اگر تعداد دوره های ترکیب به سه ماهه، ماهانه یا روزانه افزایش یابد، محاسبات ارزش پایانی در آینده عبارتند از:

تقسیم سه ماهه: FV = 10،000 دلار × (1 + (10٪ / 4) ^ (4 × 1) = 11،038 دلار

ترکیب ماهانه: FV = 10،000 دلار x (1 + (10٪ / 12) ^ (12 x 1) = 11،047 دلار

ترکیب روزانه: FV = 10،000 دلار x (1 + (10٪ / 365) ^ (365 × 1) = $ 11،052

برخی از محاسبات استاندارد بر اساس ارزش زمانی پول عبارتند از:

ارزش فعلی: ارزش فعلی مبلغ آینده یا جریان نقدی، با توجه به نرخ بازده مشخص شده است. با نرخ بهره پایین تر، ارزش فعلی جریان های نقدی آینده پایین تر است. تعیین نرخ تنزیل مناسب، کلید ارزیابی جریان های نقدی در آینده است، یعنی درآمدها یا تعهدات.

ارزش فعلی سالانه: یک سالانه یک سری از پرداخت ها یا درآمدهای مساوی است که در فواصل زمانی به طور یکنواخت رخ می دهد. اجاره ها و پرداخت اجاره نمونه هستند. پرداخت ها یا رسید ها در پایان هر دوره برای سالیانه عادی رخ می دهد در حالی که در ابتدای هر دوره برای یک سال به حساب می آید.

ارزش فعلی یک دوره بدون وقفه یک جریان بی نهایت و ثابت جریان های نقدی یکسان است.

ارزش آینده: ارزش یک دارایی یا پول نقد در یک تاریخ مشخص در آینده، بر اساس ارزش آن دارایی در حال حاضر است.

ارزش آینده یک سالانه (FVA): ارزش آینده جریان پرداخت (سالیانه)، فرض بر این است که پرداخت ها با نرخ بهره مشخصی سرمایه گذاری می شوند.

این TVM نه تنها بر نرخ بهره و افق زمانی را نشان می دهد، بلکه همچنین نشان می دهد که چگونه چند بار محاسبات ترکیبی هر ساله محاسبه می شود.

TVM
time value of money
ارزش زمانی پول