چگونه کسب و کارمان را از کمبود نقدینگی نجات دهیم؟

تاریخ انتشار: 1396/01/29

شاید در یک دنیای ایده آل که همه چیز پیش بینی پذیر است و همه مطالبات به موقع وصل می‌شود، جریان نقدینگی هیچ کسب و کاری دچار اختلال نشود. اما در دنیای غیر ایده آل ما، با وجود همه امکانات نرم افزاری و سخت افزاری که ما را در حسابداری و مدیریت مالی یاری می‌کنند ممکن است کسب و کارمان دچار مشکلات مالی شود. اگر در کسب و کارتان از یک نرم افزار حسابداری استفاده می‌کنید، در بسیاری از این نرم افزارها امکان مدیریت مطالبات قابل وصل وجود دارد. کافی است یک نمودار از مطالبات قابل وصل خود در طول زمان داشته باشید.

این نمودار به شما نشان می‌دهد که در هر بازه زمانی چه میزان نقدینگی وارد کسب و کار شما می‌شود. در این نرم افزارهای حسابداری امکان مدیریت بدهی ها نیز وجود دارد. نموداری از بدهی هایی که باید بپردازید نیز در طول زمان داشته باشید. مقایسه نمودارهای نقدینگی ورودی و نقدینگی خروجی به شما کمک خواهد کرد که وضعیت نقدینگی در جریان کسب و کارتان را پیش بینی کنید. بازه های زمانی که طبق این پیش بینی دچار کمبود نقدینگی می‌شوید در نظر داشته باشید و منبعی را برای جبران این کمبود در دوران مربوطه ایجاد کنید.

با این حال حتی بهترین نرم افزار حسابداری هم همه مسائل مالی ما را مدیریت نخواهد کرد و نیاز خواهد بود که در مواردی خودمان وارد عمل شویم. در این مقاله میخواهیم چند نکته کلیدی برای خروج از وضعیت کسری نقدینگی با هم مرور کنیم.

دلیل کمبود نقدینگی را بیابید برای حل یک مسئله، پیش از هر کاری باید مسئله را بشناسید. اگر دچار کسری نقدینگی شده اید، اولین کاری  که انجام می‌دهید، یافتن ریشه آن است. آیا مشتریان شما به موقع قبوض شان را پرداخت نمیکنند؟

آیا فروش تان نسبت به دوره های گذشته کاهش یافته است؟ آیا پیش بینی شما از جریان نقدینگی بیش از اندازه خوش بینانه بوده است؟ ممکن است ماهیت کسب و کار شما به گونه ای باشد که فروش آن به صورت فصلی دچار نوسان شود و یا پروژه محور بوده و در یک بازه زمانی خاص ورود نقدینگی رخ دهد. بنابراین باید برای مدیریت جریان کسب و کارتان در بازه های کاهش ورود نقدینگی، یک منبع نقدینگی در نظر داشته باشید.

بررسی دلیل کمبود نقدینگی نه تنها به حل بحران مالی فعلی تان کمک خواهد کرد، بلکه به جلوگیری از ایجاد کسری نقدینگی در آینده نیز کمک خواهد کرد. مشتریانی که خوش حساب نیستند یکی از دلایل اصلی کمبود نقدینگی، کم شدن سرعت وصول مطالبات است. اگر مشتریان شما قبوض شان را با تاخیر پرداخت کنند، نتیجه آن بر روی کسب و کار شما کمبود نقدینگی خواهد بود.

اولین قدم آن است که با مشتریان خود تماس بگیرید و روند پرداخت مطالبات تان را پیگیری کنید. گاهی یک یادآوری و پیگیری ساده می‌تواند مسئله را حل کند. اگر فرآیند وصول مطالبات معوق تان موفقیت آمیز نبود، می‌توانید به چند نفر از مشتریان خوش حسابتان مراجعه کنید و شرایطتان را برای ایشان توضیح دهید و از آنها بخواهید که در صورت امکان زودتر از موعد قبوض خود را پرداخت کنند.

می‌توانید برای این پرداخت زودتر از موعد یک تخفیف جزئی 5 تا 10 درصدی نیز در نظر بگیرید. اگر نتوانستید جریان ورود نقدینگی را بهبود دهید، شاید بتوانید جریان خروجی را کنترل کنید. با کسانی که به آنها بدهی دارید مذاکره کنید. ممکن است بتوانید شرایط پرداخت بدهی تان را کمی تعدیل کرده و در دورانی که دچار کسری نقدینگی شده اید، خروج نقدینگی از کسب و کارتان را کاهش دهید.

از آنجا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، باید در فرآیندهای مالی کسب و کارتان بازبینی انجام دهید. مشتریهایی که خوش حساب نیستند را شناسایی کنید و شرایط پرداخت های آتی آنها را با دقت نظر بیشتری تنظیم کنید. همواره به گزارش های مالی نرم افزار حسابداری تان توجه داشته باشید و ذخایر نقدینگی لازم را برای عبور از دوران های کمبود جریان نقدینگی ایجاد کنید. مدیریت مناسب جریان نقدینگی باعث می‌شود که شما در زمان مناسب منابع لازم برای توسعه کسب و کارتان را داشته باشید، با پرداخت های زودهنگام بدهی تان به تامین کنندگان از تخفیف برخوردار شده و در هزینه هایتان صرفه جویی کنید. علاوه بر این دیگر در پرداخت حقوق و دستمزد کارمندانتان دچار مشکل نخواهید شد و رضایت کاری را در مجموعه خود ایجاد خواهید کرد.    

کمبود نقدینگی