پنج قانون برای پیش بینی جریان نقدی

تاریخ انتشار: 1403/06/20

مدیریت جریان نقدی هزینه های گذشته، حال و آینده یک شرکت را پیگیری و هماهنگ می کند.جریان نقدی در حسابداری به معنی جریان وجه نقد به داخل و خارج یک کسب و کار است و مدیریت جریان نقدی و دارایی‌ها برای موفقیت هر کسب و کاری امری حیاتی محسوب می‌شود. به همین دلیل مسئله پیش بینی جریان نقدی مطرح می‌شود.

این پیش بینی به شما کمک می‌کند تا جریان نقدی را به خارج و داخل کسب و کار خود پیشگویی کنید تا این اطمینان را برای شما ایجاد کند که همواره از پول کافی برای پرداختی‌های کسب و کارتان موجود می‌باشد.در ادامه به بررسی نحوه و مزایای پیش بینی جریان نقدی می پردازیم.

پیش بینی جریان نقدی چیست؟

جریان نقدی به معنای وارد کردن یا خارج کردن پول به کسب‌وکار است. سازمان‌ها از جریان نقدینگی برای تحلیل موقعیت مالی خود و آمادگی برای آینده استفاده می‌کنند. به عبارتی پیش بینی جریان نقدی به شما کمک می کند تا برای هزینه‌ها و تغییرات اقتصادی آماده باشید.

سپرده‌ای دارید یا پولی به حساب شما واریز شده‌است، همچنین برداشت‌هایی از حساب داشته‌اید یا پولی از حسابتان خارج شده‌است. برای افراد و شرکت‌ها جریان نقدینگی مثبت به این معناست که بدون این‌که نیازی به برداشت اضافه از حساب خود داشته‌باشند، برای پوشش هزینه‌ها یا پرداخت وام‌ها پول کافی دارند. 

انواع پیش بینی های جریان نقدی

پیش بینی جریان نقدینگی بخشی از گزارش مالی شرکت است. در ادامه، انواع پیش بینی جریان نقدینگی مشاهده‌شده خواهیم دید:

  1. پیش بینی کوتاه مدت: هر گاه بخواهید بدانید که  آیا در ۳۰ روز آینده لازم است نیازهای نقدینگی خود را از منابع اضطراری تامین نمایید، یا آیا می توانید با برداشت از مازاد نقدینگی ناشی از فعالیت های کسب و کارتان زمینه های سرمایه گذاری برای رشد آن را فراهم کنید؛ از این نوع پیش بینی جریان نقد استفاده می شود.
  2. پیش بینی میان مدت: برای برنامه ریزی و بودجه بندی هزینه های عملیاتی در فواصل زمانی سه ماهه(فصلی)، نیاز داریم از وضعیت مازاد نقدینگی یا کمبود آن مطلع شویم. در این مواقع پیش بینی میان مدت جریان وجوه نقد مفید واقع خواهد شد.
  3. پیش‌بینی بلندمدت: این نوع پیش بینی که معمولا جریان وجه نقد را  برای سه تا پنج سال آینده ترسیم می نماید، ابزار مناسبی است برای اینکه بدانید به چه میزان سرمایه برای  کسب و کارتان نیاز دارید. همچنین به کمک آن متوجه خواهید شد که چه روشی برای تامین سرمایه مورد نیاز شما بهتر است.
     
نرم افزار حسابداری قیاس

5 قانون پیش بینی جریان نقدی

پیش بینی لزوما یک وظیفه سخت نبوده و می‌تواند به سادگی تهیه یک لیست صفحه گسترده از درآمدها و مخارج ماهانه باشد همچنین می‌توانید از نرم افزار مدیریت اعتبارات و یا مدیریت مالی استفاده کنید تا به اداره کردن جریان وجوه نقدی و انجام پیش بینی های پیچیده تر مالی کمک نماید. به هر حال از هر روش پیش بینی جریان نقد استفاده می‌کنید، در دامه به شما 5 قانون مهم در پیش بینی جریان نقدی که باید در نظر داشته باشید را آورده ایم:

  • اول: واقع بین باشید

 این که در مورد پیش بینی خود واقع بین باشید بسیار حیاتی و مهم است. همیشه جانب احتیاط را رعایت کنید و پیش بینی ارقام فروش و درآمد را بیش از اندازه تخمین نزنید. مطمئنا شما ترجیح می دهید تا در موقعیتی باشید که به جای عدم دستیابی به وجه نقد کافی از جریان نقدی اضافی برخوردار باشید.

  • دوم: از هیچ چیز غفلت نکنید

همه چیز را در پیش بینی خود در نظر بگیرید تا بتوانید به حداکثر دقت در آن دست یابید. یک قبض برق فراموش شده ممکن است مسئله مهمی قلمداد نشود اما هزینه های فراموش شده ای مانند آن در مجموع می‌تواند یک اختلاف فاحش در موقعیت کلی شما ایجاد کند.

  • سوم: پیش بینی خود را به طور مرتب بررسی کنی

 هزینه هایی مانند قبوض برق و آب می تواند به سرعت تغییر کنند و هزینه های شما در ۵ ماه پیش ممکن است مانند هم اکنون نباشد. مقایسه پیش بینی تان در مقابل جریان نقدی واقعی طبق یک روال منظم امری ضروری است زیرا از این طریق می توانید اطمینان یابید که این دو تا حد ممکن به یکدیگر نزدیک هستند. از این راه می توانید به تدریج پیش بینی های خود را برای بهبود بخشیدن دقت خود، تصحیح کنید.

  • چهارم: فصلی بودن و دوره های آرامتر را فراموش نکنید

ممکن است دوره های آرام تر و شلوغ تری را در کسب و کار خود تجربه کنید خصوصا اگر کسب و کار شما ماهیتی فصلی داشته باشد و بیشتر درآمد خود را در طی تعداد مشخصی از ماه ها بدست آورید. در این حالت پیش بینی جریان نقدی حتی از اهمیتی بیشتر برخوردار می شود زیرا حتی در طول دوره های آرامتر، هزینه هایی مانند اجاره ساختمان و حقوق کارمندان همچنان باید پرداخته شود. به سال های گذشته نگاه بیندازید تا بتوانید روندهای مطلوب را شناسایی کرده و اطمینان حاصل کنید که وجه نقد را برای آن زمان ها کنار خواهید گذاشت.

  • پنجم: خودتان را به چالش نکشید

اگر فکر انجام پیش بینی برای جریان وجوه نقد به طور سالانه برایتان بسیار دلهره آور است، می توانید با انجام پیشگویی به صورت ماهانه شروع به کار کنید و نزدیک بودن پیش بینی ها را با واقعیت بررسی کنید سپس این کار را هر سه ماه یک بار تکرار کنید. اگر در انجام پیش بینی دقیق سالانه اعتماد به نفس ندارید، بهتر است که پیش بینی های کوچکتری را به طور منظم انجام دهید. صرف وقت برای انجام پیش بینی های کامل سالانه در صورتی که نادرست و بدون دقت باشند تنها برای شما در دراز مدت ایجاد مشکل خواهند کرد.

مزایای پیش بینی جریان نقد

جریان نقدی کسب و کار از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. این جریان  به عنوان یکی از مهم ‌ترین عوامل در امور مالی، جهت پیشرفت صاحبان کسب و کار، محسوب می شود. آشنایی با مفهوم و تعریف جریان نقدی، تاثیر مستقیمی جهت ارتقاء عملکرد کسب و کار ها خواهد داشت. از مهمترین مزایای جریان های نقدی در کسب و کار ها می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. جریان نقدینگی نقش مهمی جهت پایداری کسب و کار ها، خواهد داشت. این امر به صورت مستقیم بر وضعیت مالی و عملکرد کسب و کار تاثیر می ‌گذارد. برنامه ‌ریزی دقیق جهت مدیریت بهینه منابع موجود، از جمله نتایج مستقیم جریان نقدینگی است. یک جریان نقدینگی قوی، باعث مقاومت بیشتر کسب و کار ها در برابر مشکلات مالی و نوسانات بازار می شود.

  2. برنامه ‌ریزی های دقیق و مدیریت کارآمد منابع نقدینگی، امکانات بیشتری برای رشد و توسعه کسب و کار ها فراهم می ‌کنند. وجود جریان نقدی مناسب، صاحبان کسب و کار ها را قادر می ‌سازد تا به موقع به منابع جدید دست یابند و در مواقع اضطراری به سرعت واکنش نشان دهند. این امر امکان ایجاد فرصت‌ های جدید، تحقق پروژه ‌های بزرگتر و گسترش فعالیت ‌ها را برای کسب و کار ها فراهم می‌ کند.

  3. جریان نقدی دقیق، امکان مدیریت بهتر ریسک ‌ها و فرصت‌ ها را فراهم می ‌کند. با داشتن مدیریت صحیح در جریان نقدینگی، صاحبان کسب و کار ها می ‌توانند ریسک ‌های مالی را کاهش داده و فرصت های بهتری را جهت سرمایه گذاری، به دست آورند.

در نتیجه، مدیریت مناسب جریان نقدینگی باعث افزایش بهره‌ وری و پایداری مالی کسب و کار می ‌شود. در اختیار داشتن اطلاعات دقیق در مورد جریان نقدینگی، کسب و کار ها را قادر می ‌سازد تا توسط رویکرد های استراتژیک و بهینه در مقابل چالش‌ های مالی، بهترین تصمیمات را اتخاذ کنند.
 

نرم افزار حسابداری بازرگانی قیاس
نرم افزار حسابداری بازرگانی قیاس

عناصر پیش بینی جریان نقدی

صرف نظر از روشی که برای پیش‌بینی پول نقد دنبال می‌شود، برای ایجاد یک پیش‌بینی مؤثر، به ثبت به هنگام  پول نقد دریافتی، شرایط پرداخت مشتری و هزینه‌های پیش‌بینی‌شده نیاز دارید.

  • پول نقد ورودی: برای پیش بینی جریان نقد، باید بدانید که چه مقدار پول نقد وارد کسب و کار می گردد. ورودی ها معمولاً شامل وجه نقد ناشی از فروش، وام های دریافتی، سرمایه جدید، فروش دارایی ها و حساب های دریافتنی است. بهترین نقطه برای شروع پیش بینی، تخمین درآمد مورد انتظار از فروش برای هفته ها یا ماه های مورد نظر پیش بینی است. سوابق فروش گذشته،، بهترین منبع دانش شما است و به عنوان نشانه های مهمی برای نشان دادن روندهای فصلی، نزول ها و جریان های ناشی از بازاریابی و موارد دیگر عمل می کند. در حالت ایده‌آل، به حداقل ۳ ماه اطلاعات فروش گذشته نیاز دارید. اگر هنوز آن را ندارید، ممکن است پیش‌بینی‌های اولیه شما آنطور که می‌خواهید دقیق نباشد، اما به مرور زمان بهبود خواهند یافت.

  • شرایط پرداخت مشتری: هنگامی که داده های فروش تخمینی خود را جمع آوری کردید، باید توجه داشته باشید که چه زمانی می توانید انتظار دریافت مطالبات آن را داشته باشید. این به این دلیل است که وقتی یک فروش بزرگ انجام می دهید، پول نقد آن  بلافاصله به کسب و کار بر نمی گردد. برای یک کسب و کار معمولی،  چرخه نقدینگی  تقریباً فصلی است، این چرخه از زمانی که به تامین کنندگان خود برای موجودی کالاهای مورد نیاز وجهی را پرداخت می کنید آغاز شده و  تا زمانی که پول خود را از مشتریان پس می گیرید ادامه می یابد.

به عنوان مثال، حتی اگر بر حسب تجربه بدانید که اسفند، ماه  اصلی فروش است؛ ممکن است تا ماه خرداد یا تیر  پول نقد حاصل از این فروش‌ها  تسویه نشود. بنابراین تنظیم شرایط پرداخت معقول، اما نسبتاً کوتاه، برای حفظ موقعیت نقدینگی مثبت بسیار مهم است.

  • هزینه پیش بینی شده: تا کنون، پیش‌بینی شما مربوط به درآمدی است که انتظار دارید به دست آورید و تاریخ مورد انتظار برای دریافت پرداخت‌هایتان. دانستن هزینه های کسب و کار شما آخرین قطعه از پازل پیش بینی است. برخی از هزینه‌های شما احتمالاً ثابت است، در حالی که بخش‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند متغیر باشند. هر دو باید در پیش بینی های شما در نظر گرفته شوند.

  • لیست هزینه های ثابت آسان است. آنها معمولاً شامل اجاره، مجوزهای نرم افزاری و حقوق کارمندان می شوند که بدون توجه به درآمد شما ثابت می مانند.

  • از سوی دیگر، هزینه های متغیر غیرقابل پیش بینی هستند و تا حدی به فروش شما بستگی دارند. آنها شامل کارمزد تراکنش، کمیسیون و هزینه های تغییر موجودی هستند.

هزینه های ثابت شما بسیار ساده است و به سادگی می توان آن را به پیش بینی اضافه کرد. با این حال، برای هزینه های متغیر خود، باید از سوابق تاریخی خود برای کشف روند هزینه های نامنظم خود استفاده کنید تا بتوانید آنها را به طور دقیق در پیش بینی خود لحاظ کنید.
 

جریان نقدی
نرم افزار حسابداری قیاس

جمع بندی

صورت جریان وجه نقد در کنار سایر صورت‌های مالی، اطلاعات مفید و کاربردی جهت تحلیل مالی واحدهای تجاری و محاسبه‌ی احتمال ورشکستگی آن‌ها به شما می‌دهد. اگر شرکت را به انسان تشبیه کنیم، جریان نقدی همچون خونی در رگ‌های آن است که اگر وجود نداشته باشد، ادامه‌ی حیات آن ناممکن خواهد بود.

تصور کنید یک واحد تجاری میلیارد‌ها تومان سود داشته باشد، اما اگر در پایان ماه جریان نقدی مورد نیاز برای پرداخت هزینه‌های جاری نداشته باشد، امکان ادامه‌ی مسیر را نخواهد داشت. به دلیل اینکه صورت سود و زیان تعهدی است و صورت جریان وجوه نقد دارای شفافیت بسیار بالایی در جهت نمایش جریان نقد است، بررسی این صورت مالی بسیار حائز اهمیت است.

برای افزایش اطلاعات می‌توانید به وبلاگ قیاس مراجعه کنید. همچنین برای خرید یک نرم افزار حسابداری قیاس با کارشناسان مادر واحد فروش قیاس تماس بگیرید.