ده راه برتر جهت کاهش هزینه‌ها در شروع کسب‌وکار

تاریخ انتشار: 1396/09/04

ده راه برتر جهت کاهش هزینه‌ها در شروع کسب‌وکار

چگونه جریان نقدی خود را حفظ کنیم، هزینه‌ها را کاهش داده و کسب و کار خود را سودآور نگاه داریم. جهانی که امروز در آن زندگی می کنیم به وسیله شرکت‌های بسیار بزرگ، کارآفرینان بی‌نهایت موفق و متخصصین اینترنتی که تمام‌وقت و پول و پشتکار خود را صرف کارآفرینی می‌کنند اداره می‌شود. تمام محصولاتی که در خانه‌ها، رستوران‌ها و حتی در محل کار خود استفاده می‌کنیم حاصل فداکاری شخصی است که تصمیم گرفته است تمام دارایی و پس‌انداز خود را به خاطر یک کسب‌وکار در معرض ریسک قرار دهد. خوب است که بدانیم آن‌ها در همان موقعیتی که هم‌اکنون در آن قرار دارند شروع به کارنکرده‌اند. زمانی که سرنوشت آن‌ها را می‌شنوید، از این‌که چگونه در ابتدا با چنین امکانات کمی شروع به کارکرده‌اند متعجب خواهید شد ولی حالا به آن‌ها نگاه کنید! آن‌ها همان افرادی هستند که بسیاری از مردم به‌عنوان افسانه آمریکایی موفق از آن یاد می‌کنند. بااین‌حال مالکیت یک کسب‌وکار هرچند کوچک باعث می‌شود که احساس غرور داشته باشید. هیچ‌کس نباید از یک شروع حقیرانه و مختصر شرمنده باشد زیرا این همان چیزی است که باعث می‌شود شما به آن جایگاهی که می‌خواهید دست‌یابید. زمانی که سرمایه اندکی دارید، برای شروع کسب‌وکار خود صبر نکنید و آن را به تعویق نیندازید. همین حالا با همان میزان اندک سرمایه‌ای که در اختیاردارید به دنبال آن بروید و آن را به چندین برابر در کسب‌وکارخود تبدیل کنید. به خاطر داشته باشید که برای آن‌که یککسب‌وکار به موفقیت دست یابد شما باید بر روی حداقل ساختن هزینه‌ها تا اندازه ممکن تمرکز کنید. تا زمان راه‌اندازی یک کسب‌وکار، بهترین راه‌هایی که می‌توان از طریق آن پول خود را ذخیره کرد چیست؟ ما 10 تا از بهترین راه‌های ذخیره کردن پول، در زمان راه‌اندازی یک کسب‌وکار را در ادامه تشریح خواهیم کرد.

  1. کسب‌وکارخود را از خانه شروع کنید.

این‌یکی از آسان‌ترین راه‌هایی است که می‌توان در زمان شروع کسب‌وکار به میزان بسیار زیادی پولی را که وارد کسب‌وکار می‌شود ذخیره کرد. در این روش شما باید قابل‌اجرا بودن کسب‌وکارتان را در محیطی که قصد آغاز کسب‌وکار خود رادارید به اثبات برسانید. به‌جای منتظرشدن برای افزایش وجه نقد جهت اجاره دفتر کار که بعدها به‌عنوان محل کسب‌وکار استفاده خواهد شد پیشنهاد می‌شود که کسب‌وکار خود را از خانه خود راه‌اندازی کنید و یا با یک دوست و یا هر کس دیگری که یک اتاق خالی در اختیار دارد تماس بگیرید و از مکان آن‌ها برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود استفاده کنید. پرداخت اجاره‌بها به‌صورت ماهانه بسیار ارزان‌تر از اجاره کردن یک ملک تجاری هست. اگر می‌خواهید در خانه و یا یک فضای اجاره‌ای کارکنید اطمینان یابید که مکان موردنظر به لحاظ امنیتی از فضای کافی برای وسایل موردنیاز و همچنین کالاهای مورد خریدوفروش شما برخوردار است. این اتاق باید به‌راحتی در دسترس بوده و تا جای ممکن نزدیک به خیابان اصلی باشد. این ویژگی دسترسی مشتریان و همچنین تأمین‌کنندگانی که کالاهای موردنیاز شمارا تدارک می‌بینند افزایش می‌دهد. همچنین صحبت کردن با مالک حتی پیش از پرداخت اجاره‌بها (اگر جایی را اجاره کرده‌اید) می‌تواند اقدام بسیار مناسبی باشد. توضیح دهید که در حال انجام چه‌کاری هستید و موقعیت خود را تشریح کنید. بنابراین او پیش از شروع پرداخت اجاره، برای شما یک مهلت پرداخت در حدود یک ماه تعیین خواهد کرد. این کار به شما زمانی می‌دهد تا بتوانید درآمد ماهانه خود را تخمین زده و درعین‌حال شمارا وادار خواهد کرد که بهترین نحوه توزیع هزینه‌ها را محاسبه کنید.

  1. خرید تجهیزات دست‌دوم

اشتباهی که بسیاری از کارآفرینان جوان مرتکب می‌شوند شروع کسب‌وکار با جدیدترین انواع ماشین‌آلات و تجهیزات است. اما این راه صحیحی برای آغاز یک کسب‌وکار نیست. این کار برای شما بسیار هزینه‌بر است، با توجه به این مطلب که شما پول زیادی برای خرج کردن بدون فکر در اختیار ندارید. تنها وجه نقدی که در اختیاردارید سرمایه‌ای است که برای آغاز کسب‌وکارسب‌وکار هست و بنابراین پولی که در اختیاردارید باید نگهداری و حفظ شود. تجهیزات جدید بسیار هزینه‌بر بوده و هیچ‌کس به‌خصوص صاحبان کسب‌وکاری که در حال تقلا برای سرپا نگاه‌داشتن تجارت خود هستند نباید به دنبال آن‌ها بروند. شرکت‌های دیرینه‌ای که درزمینه کسب‌وکار شما مشغول به کار هستند پیدا کنید و از آن‌ها در مورد در دسترس بودن تجهیزات موردنیاز خود پرس‌وجو نمایید. آن‌ها ممکن است این تجهیزات را باقیمت کمتر در اختیار شما قرار دهند. چه آن‌ها این تجهیزات را به‌صورت نقد و چه به شکل اقساط به شما بفروشند درهرصورت در مقایسه با خرید تجهیزات نو بسیار ارزان‌تر خواهد بود. زمانی که این تجهیزات به‌صورت اقساط و در مدت‌زمانی مشخص به شما فروخته می‌شوند برای کمترین نرخ پرداخت مذاکره کرده و سعی کنید که در این مدت حداکثر استفاده را از وسیله موردنظر داشته باشید. این وسیله به شما فروخته‌شده است و از این لحاظ برای شما فرصت بسیار خوبی به وجود آمده است؛ اما مطمئن شوید که تجهیزات موردنظر در یک وضعیت کارکردی نرمال قرار دارند. یک متخصص را که می‌تواند به شما در پیدا کردن هرگونه خرابی کمک کند پیدا کنید و دریابید که آیا عیب موردنظر قابل تعمیر هست یا خیر. اگر قابل تعمیر است همه‌چیز خوب و عالی است و در این شرایط خرید قسطی بهترین گزینه است.

3-از معامله پایاپای استفاده کنید زمانی که یک کسب‌وکار را راه‌اندازی می‌کنید تنها چیزی که باید موجب استرس و دل‌مشغولی نوبت آن است که چگونه به بهترین نحو وجه نقد را در کسب‌وکار  خود حفظ کنید تا موجب رشد تجارت شما گردد. بدون حفظ جریان نقدی کسب‌وکار ها به‌ندرت رشد می‌کنند. این به معنی آن است که شما باید به دنبال راه‌هایی باشید که پول شمارا حفظ کرده و آن را درکسب‌وکارتان به جریان درآورد و از این طریق بتوانید به حداکثر جریان نقدی روزانه دست‌یابید. یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توانید برای حفظ جریان نقدی استفاده کنید شرکت کردن در معاملات پایاپای با دیگران است. شما ممکن است کالا را در مقابل کالا و یا خدمات معاوضه کنید و بالعکس. برای مثال اگر شما یک شرکت طراحی شبکه راه‌اندازی کرده‌اید و یک شرکت بازاریابی برای طراحی یک وب‌سایت با شما تماس گرفته است از آن‌ها درخواست پول نکنید بلکه به‌جای آن به یک توافق درآورد تهیه تبلیغ بازاریابی برای کسب‌وکار خود دست‌یابید. به این شیوه در تجارت، تاکتیک بقا گفته می‌شود. مثال دیگری که می‌توان عنوان کرد آن است که اگر شما یک شرکت پوشاک تأسیس کرده‌اید و یک تأمین‌کننده از شما درخواست تهیه پیراهن و یا انواع دیگری از البسه را دارد، از آن‌ها پولی دریافت نکنید بلکه به‌جای دریافت پول، از آن‌ها بخواهید تا در مدت‌زمانی که درگیر فرایند دوخت لباس هستید تعدادی از مواد اولیه مشخص را برای شما تأمین کنند. این روش به شما در حفظ وجه نقد کمک می‌کند اما به یاد داشته باشید که این اقدام تنها به خاطر حفظ وجه نقد نیست بلکه پول ذخیره‌شده را به کسب‌وکار بازمی‌گرداند تا وجه نقد بیشتری تولید شود.

4-کارمندان تمام‌وقت استخدام نکنید. همان‌طور که پیش‌ازاین گفته شد این مطلب در مورد حفظ وجه نقد در کسب‌وکار  و نه هیچ‌چیز دیگری است. به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار کوچک، استخدام یک شخص به‌صورت دائم می‌تواند محدودیت‌های مالی بسیار زیادی در کسب‌وکار شما ایجاد کند. چگونه؟ یک کارمند دائمی ممکن است نیاز به بیمه، حق بازنشستگی و مستمری داشته باشد که شما در زمان شروع یک کسب‌وکار قادر به پرداخت آن‌ها نخواهید بود. خب چه‌کاری باید انجام دهید تا از این هزینه‌ها اجتناب شود؟ هیچ‌کس را به‌صورت دائم و تمام‌وقت استخدام نکنید. اگر سیستم کامپیوتری شما با یک مشکل رو به رشد مواجه است لازم نیست برای این منظور یک متخصص کامپیوتری استخدام کنید. می‌توانید با یک خبره IT تماس گرفته و از او بخواهید که در مدت‌زمانی کوتاه این مشکل را حل کند و سپس دستمزد وی را بپردازید، فقط همین! چرا درحالی‌که جریان نقدی شما مقدار بسیار کمی هست باید یک حسابدار استخدام کنید؟ در دنیای کنونی این کاملاً غیرمنطقی است که یک نفر تمام‌روز را بر روی یک صندلی بنشیند بدون این‌که کاری برای انجام دادن داشته باشد و حقوق دریافت کند. زمانی که صحبت از امور حسابداری است شما تنها باید از یک حسابدار مشخص و خبره در یک بازه زمانی معین مثلاً سه ماه یک‌بار بخواهید که دفاتر حسابداری شمارا تراز کرده و اوضاع مالی شمارا در کسب‌وکار تشریح نماید. این ایدئال‌ترین راه برای یک کسب‌وکار کوچک است تا بتواند هزینه‌های خود را کاهش داده و رشد خود را افزایش دهد.

5-طرفدار نرم‌افزارهای رایگان باشید. حتی هم‌اکنون نیز زمانی که آنلاین می‌شوید تعداد بسیار زیادی نرم‌افزار رایگان می‌بینید که تنها باید آن‌ها را دانلود کرده و از آن استفاده کنید و به هیچ‌چیز دیگری نیاز نخواهید داشت. هیچ‌گونه هزینه‌ای برای استفاده از این نوع نرم‌افزارها در نظر گرفته نشده است. تقریباً تمام ابعاد یک کسب‌وکار  مانند حسابداری که یکی از وجوه آن است می‌توانند توسط نرم‌افزارهای رایگان انجام شوند. زمانی که از یک نرم‌افزار رایگان استفاده می‌کنید به معنی این نخواهد بود که نرم‌افزار پولی ازهرجهت نسبت به آن برتری دارد. ممکن است که نرم‌افزار رایگان فاقد برخی از ویژگی‌های اضافی باشد ولی یک کسب‌وکار  کوچک تنها نیاز به تعداد کمی از قابلیت‌ها برای انجام امور خود دارد و بنابراین وجود ویژگی‌های اضافی ممکن است در طول راه‌اندازی کسب‌وکار شما لزومی نداشته باشند. بسیاری از نرم‌افزارهای رایگان دوره آزمایشی سی‌روزه دارند که بعدازآن از شخص خواسته می‌شود تا نرم‌افزار را خریداری کند. ازآنجاکه هدف شما ذخیره وجه نقد برای کسب‌وکارتان است مرتکب این اشتباه که نرم‌افزار موردنظر را خریداری کنید نشوید. شما تنها باید آن را uninstall کرده و دوباره در اینترنت به دنبال یک نسخه رایگان سی‌روزه دیگر باشید. این شیوه‌ای است که می‌توانید با استفاده از آن تا زمانی که ازنظر مالی پایدار می‌شوید دوام آورده و پس‌ازآن خواهید توانست نرم‌افزار موردنیاز خود را خریداری کرده و به‌روزرسانی‌های آن را مرتباً انجام دهید. اگر می‌خواهید پول خود را ذخیره کنید نرم‌افزارهای رایگان بسیاری در اختیار شما قرار دارند تا بتوانید به این منظور دست‌یابید. 

6- وجه نقد خود را در حساب‌هایی که بهره ثابت می‌پردازند سرمایه‌گذاری کنید. پیش از آن‌که سراغ توسعه کسب‌وکار خود بروید، بهتر است که این موضوع را که آیا زمان حاضر وقت مناسبی برای توسعه کسب‌وکارشما هست یا خیر ارزیابی کنید. اگر اکنون زمان مناسبی نیست سود به‌دست‌آمده را وارد کسب‌وکار نکنید. بهتر است که در طول مدت‌زمانی که مشغول بررسی و ارزیابی اعتبار توسعه کسب‌وکار خود هستید پول خود را در یک حساب پس‌انداز که سود می‌پردازد سرمایه‌گذاری کنید. این راه دیگری برای تولید وجه نقد از پولتان است بدون آن‌که لزوماً فروش کالاها در آن دخیل باشد. در تجارت زمانی را که مشغول فکر کردن در مورد قدم بعدی هستید زمان خرید می‌نامند.

7- با دقت و به‌صورت استراتژیک افراد را استخدام کنید. بله کارمندان باتجربه با هزینه بسیار زیادی همراه هستند و بنابراین یک کسب‌وکار کوچک بهتر است از هر نظر از آن‌ها چشم‌پوشی کند. به‌جای جستجوی اشخاص بسیار باتجربه و خبره ممکن است استخدام افرادی که توانایی‌ها و مهارت‌های کارا و متوسطی دارند برای شما استراتژی مطلوب‌تری محسوب شود. یک کسب‌وکار کوچک با مسائل بسیار پیچیده‌ای روبه‌رو نیست که شمارا وادار به استخدام بهترین متخصصین درزمینه موردنظر نماید. شما به کسی نیاز دارید تا بتواند کارهای اولیه را انجام داده و کسب‌وکار را سرپا نگاه دارد. این به معنی آن است که افرادی که به‌تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند بهترین گزینه برای کسب‌وکار شما محسوب می‌شوند. در حقیقت شما باید قبل از جذب آن‌ها به‌عنوان کارمند و طبق یک قرارداد، آن‌ها را به‌عنوان یک کارآموز استخدام کنید. قراردادها را تا جای ممکن کوتاه و مختصر تنظیم کنید و زمان‌هایی که حجم زیادی از کار وجود ندارد آن‌ها را برای چند روز فرابخوانید و برای روزهایی که مشغول به کار بوده‌اند به آن‌ها دستمزد پرداخت کنید. این امر کسب‌وکار شمارا در بلندمدت بسیار پربازده کرده بدون آن‌که هزینه زیادی متحمل شده باشید.

8- با فروشندگان برای گرفتن تخفیف مذاکره کنید. برای بقا در اقتصاد کنونی شخص باید از مهارت‌های ارتباطی بسیار خوبی برخوردار باشد. اگر در مورد ایده‌های خود به‌صراحت صحبت نکنید شخص دیگری به‌جای شما این کار را خواهد کرد. پایبندی به شیوه پرداخت معین‌شده برای شما بسیار مفید واقع خواهد شد. پس‌ازآن که به این شیوه رفتار کردید، نوبت شما خواهد بود تا شرایط کسب‌وکار را آن‌گونه که می‌خواهید به فروشندگان دیکته کنید. شما نقش مهمی در تعیین نحوه انجام تجارت بین خودتان و فروشنده دارید. پیش از همه در مورد دریافت تخفیف برای کالاهایی که فروشنده در اختیار شما قرار می‌دهد به مذاکره بپردازید. این راه خوبی است تا هزینه‌های کسب‌وکار خود را کاهش داده و باقیمت بالاتری آن‌ها را به فروش برسانید. این موضوع شمارا قادر خواهد ساخت تا سود خود را در کسب‌وکار افزایش دهید. راه دیگر معامله با فروشندگان، گرفتن کالاها از طریق اعتبارات و انجام پرداخت پس از فروش آن‌ها هست. این موضوع تا زمانی به نفع شما خواهد بود که محصولات را از جانب فروشندگان به فروش رسانده و از سود حاصل از آن بدون انجام سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوید.

9- پرداخت‌ها را به تعویق بیندازید. بله درست متوجه شدید. زمانی که یک کسب‌وکار را آغاز می‌کنید، بهتر است که این موضوع را به خاطر داشته باشید که وجه نقدی که به کسب‌وکارشما وارد می‌شود همواره باید بیشتر از وجه نقدی باشد که از آن خارج می‌گردد. این به معنی آن است که اگر شخصی را برای کار مشخصی استخدام می‌کنید، بهتر است که تا مدتی پرداخت دستمزد به او را به تعویق بیندازید. این کار به شما این فرصت را خواهد داد تا با استفاده از پولی که باید جهت انجام پرداخت‌ها صرف گردد کالاهای بیشتری خریداری کرده و زمانی که کالاها به فروش رفت، بدهی خود را از سود به‌دست‌آمده پرداخت نمایید. این‌یکی از هوشمندانه‌ترین راه‌هایی است که یک کسب‌وکار می‌تواند از طریق آن شاهد رشد در مراحل اولیه ایجاد خود باشد.

10- کالاها را به شکل انبوه خریداری کنید. زمانی که شما کالاها را به شکل انبوه خریداری می‌کنید، فروشندگان به شما تخفیف بسیار زیادی می‌دهند. این امر موجب می‌شود که پس از فروش محصولات خود به سود هنگفتی دست‌یابید؛ یعنی زمانی که کالاهایی را خریداری می‌کنید که تاریخ انقضا ندارند، آن‌ها را به شکل انبوه خریداری کنید و از این طریق در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. به این شیوه می‌توانید در آینده‌ای نزدیک مار جین سود خود را برای کسب‌وکار افزایش دهید. 

کاهش هزینه