حسابداری تولیدی چیست؟ آموزش حسابداری تولیدی

تاریخ انتشار: 1402/10/30

حسابداری تولیدی سعی دارد با محاسبه قیمت تمام شده کالا علاوه بر بازگردانی سرمایه اولیه، سود قابل ملاحظه‌ای را نصیب شرکت و سهامداران آن نماید. در واقع یکی از مهم‌ترین و سخت‌ترین فعالیت‌هایی که توسط حسابداری انجام می‌شود به دست آوردن بهای تمام شده کالا است. حسابداری تولیدی یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک کسب و کار تولیدی است که باید به آن توجه ویژه داشته باشید. این حسابداری از تهیه مواد اولیه مورد نیاز تا فروش کالای نهایی شده، یک برآورد دقیق مالی را به شما ارائه می‌دهد.

در ادامه به بررسی صفر تا صد حسابداری تولیدی می‌پردازیم و همچنین به معرفی بهترین نرم‌افزار حسابداری تولیدی برای کسب و کار شما، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

حسابداری تولیدی چیست؟

این حسابداری از ابتدا هزینه‌های تولید را به‌صورت دقیق پیش‌بینی می‌کند و به مدیر تولیدی کمک می‌کند تا بر قیمت‌گذاری مدیریت داشته باشد و قیمت نهایی را دقیق‌تر تعیین کند.
به همین دلیل به کمک ثبت‌های حسابداری تولیدی با خیالی آسوده‌تر وارد عرصه تولید شده و کنترل همه‌جانبه‌ای بر روی هزینه‌های مواد، دستمزد و کارخانه پیدا کرد که باعث گرفتن تصمیماتی معقولانه‌تر و دقیق‌تر برای کسب و کار تولیدی شما می‌شود.
در حسابداری تولیدی، حسابدار شرکت‌های تولیدی تمامی هزینه‌های تولید یک محصول را بررسی می‌کند. با استفاده از نرم‌افزار حسابداری تولیدی باید هزینه‌ها را کاهش دهید تا آن‌ها را به بهترین شکل مدیریت کنید.

آموزش حسابداری تولیدی

آموزش حسابداری تولیدی باعث می‌شود تا حسابداران بتوانند به راحتی شرایط مالی این شرکت‌ها را پیش ببرند. آینده‌نگری علمی و دقیق از شرایط مالی پیش‌رو برای تولید یک محصول را در یک سازمان و یا شرکت تولیدی بر عهده حسابداری صنعتی یا تولیدی است.

بهای تمام شده‌ی کالای تولیدی، هزینه‌های مستقیمی است که توسط شرکت تولیدی کالا صورت می‌گیرد. طبق فرمول بهای تولید در حسابداری تولیدی، بهای تولید شامل هزینه مواد مصرفی در تولید کالا، هزینه نیروی کار مستقیم و .. می‌باشد.

 در حسابداری تولیدی سه اصل وجود دارد:

  1. مواد اولیه
  2. حقوق و دستمزد
  3. سربار

این سه اصل نقش مهمی را در تعیین قیمت بهای تمام شده کالا دارند.

بهای تمام شده کالای تولید شده در شرکت تولیدی

حسابداری بهای تمام شده اخیرا رشد قابل توجهی داشته است. این رشد به‌علت وجود اهمیت حسابداری بهای تمام شده و تعیین قیمت واقعی‌تر محصولات و همچنین افزایش روش‌های علمی و پیچیده برای طرح ریزی و برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری بوده است. بنابراین مدیران بیشتر از همیشه به اطلاعات تفصیلی حسابداری به‌خصوص اطلاعات مربوط به بهای تمام شده نیاز دارند، این نیاز روزافزون به اطلاعات حسابداری برای تامین احتیاجات درون سازمانی و همچنین تهیه گزار‌ش‌های مالی برای گروه‌های ذینفع واحد تجاری خارج از واحد تجاری می‌باشد.

حسابداری بهای تمام شده شرکت‌های تولیدی حوزه‌ای از حسابداری است که با اندازه‌گیری، طبقه‌بندی، ثبت و گزارش اطلاعات مربوط به عوامل هزینه و محاسبه بهای تمام شده محصولات و خدمات را به عهده دارد و با تجزیه و تحلیل گزارش‌ها و بررسی راه‌های تولید روش‌های کاهش بهای تمام شده تولیدات را بیان می‌کند.

وظایف حسابداری بهای تمام شده

  1. یاری مدیران در جهت برنامه‌ریزی و اجرای آن

  2. کنترل هزینه و کاهش آن تا حد امکان

  3. یاری مدیران در جهت انتخاب بهترین راه ممکن

  4. ارزیابی و قیمت‌گذاری محصولات

  5. جمع‌آوری، تفکیک و تسهیم هزینه‌های تولید

  6. پیش بینی و برآورد هزینه‌های یک دوره 

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای این دست از حسابداری‌ها در شرکت‌ تولیدی، با خرید نرم‌افزار حسابداری که هم به صورت آنلاین و آفلاین وجود دارد، کار خود را آسان‌تر و دقیق‌تر انجام دهید. 

ثبت‌های حسابداری تولیدی

انواع مختلفی از ثبت در حسابداری تولیدی وجود دارند که همه آن‌ها بر اساس ثبت هزینه‌ها هستند. این هزینه‌ها شامل حمل و نقل، بارگیری، سود بازرگانی و … می‌شود که تمام آن‌ها جزو نکات مهم و لازم بوده که باید حتما تفکیک و ثبت شده تا بررسی حساب‌ها ساده‌تر شود. در ادامه انواع ثبت‌های حسابداری تولیدی را نام می‌بریم:

  • ثبت خرید اولیه :شامل موجودی کالا و بانک است.

  • ثبت پرداخت هزینه حقوق، دستمزد و بیمه :شامل هزینه حقوق و دستمزد، هزینه بیمه اجتماعی، مالیات پرداختنی، بیمه پرداختنی و حقوق پرداختی است.

  • ثبت پرداخت هزینه‌های غیر مستقیم یا سربار : شامل معین، بدهکار، بستانکار، سربارساخت، هزینه‌ها و بانک است.

  • ثبت صدور مواد اولیه به تولید:شامل کالای در جریان ساخت، سربار ساخت و موجودی اولیه است.

     

    انواع ثبت های حسابداری تولیدی
    انواع ثبت‌های حسابداری تولیدی



    نحوه‌ی حسابداری شرکت‌های تولیدی

    هنگامی می‌توانیم بگوییم نحوه حسابداری شرکت‌های تولیدی مفید بوده که قادر باشد، سیستم موفق حسابداری را طراحی کرده و به طریق آن به اهداف مختلف مجموعه را تامین کند، این اهداف می‌تواند شامل همچین مواردی باشد:
     

  • برنامه ریزی‌های مالی و غیر مالی

  • شناسایی وگزارش‌گیری از هزینه‌های جاری و غیرجاری

  • تعیین بهای تمام شده کالاها

  • پرداختن به قیمت فروش و سرمایه‌گذاری‌های بعدی و تعیین میزان سود و زیان بهای تمام شده تولیدی

  • تعیین میزان کارایی افراد و ماشین‌آلات و تجهیزات ( برای ثبت و مدیریت اموال شرکت خود از نرم‌افزار اموال و دارایی ثابت استفاده کنید.)

  • تشخیص تعدیل، ترمیم، جایگزینی و یا تغییر به موقع ماشین‌آلات و پرسنل

  • جمع‌آوری هرگونه اطلاعات در حیطه عمل حسابداری صنعتی

  • هزینه کل شامل هزینه متغیر و ثابت می‌شود.تمام هزینه‌های انجام شده در فرآیند تولید یا هنگام ارائه خدمات در نظر می‌گیرد. اطلاع از هزینه کل نیز یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در حسابداری تولیدی به آن پرداخته شود.

    دارایی، هزینه و درآمد در حسابداری تولیدی

    برای درک بهتر از حسابداری تولیدی باید تعریف درستی از دارایی، هزینه و درآمد در این حسابداری داشته باشید. دارایی در واقع منبعی است که از سود به دست آمده یا از قبل در تولیدی وجود دارد، در این صورت تمامی افراد در شرکت تولیدی از آن سود می‌برد. درآمد نیز به دارایی گفته می‌شود که از فروش محصولات شرکت تولیدی به‌دست آمده. اما بحث هزینه ها در حسابداری تولیدی کمی مشکل‌تر است.

    هزینه‌های تولید، مجموع هزینه‌هایی است که یک کسب و کار برای تولید یک محصول یا خدمات متحمل می‌شود. عوامل هزینه تولید معمولا شامل نیروی کار، مواد اولیه، تجهیزات، اجاره و سایر منابع یا سربار است. هزینه‌ها به طور طبیعی بر ساختار قیمت‌گذاری یک کسب و کار، جریان نقدی و سود یا زیان ناشی از آن تاثیر می‌گذارد.
     

     انواع هزینه‌ها در حسابداری تولیدی

    هزینه‌ ثابت

    هزینه‌های ثابت در واقع هزینه‌هایی هستند که هر چقدر میزان خروجی افزایش پیدا کند، این هزینه ثابت می‌ماند. برای مثال اگر یک شرکت تولیدی در طول ماه هیچ فروشی نداشته باشد، باید هزینه اجاره ماهانه یا سالانه، قبض، حقوق و دستمزد و… را پرداخت کنند.

    هزینه‌ متغیر

    هزینه‌هایی هستند که با تغییرات سطح تولید تغییر می‌کنند. یعنی با افزایش حجم تولید بالا می روند و با کاهش حجم تولید کاهش می‌یابد. اگر حجم تولید صفر باشد، هیچ تغییری متحمل نمی‌شود.

    نمونه‌هایی از هزینه‌های متغیر عبارت‌اند از : کمیسیون فروش، مواد اولیه و هزینه‌های مستقیم نیروی کار، به عنوان مثال در یک مرکز تولیدی ظروف پلاستیکی، هزینه‌های متغیر ممکن است شامل مواد خام مورد استفاده در فرآیند تولید و هزینه‌های مستقیم نیروی کار باشد.

    هزینه کل

    هزینه کل شامل هزینه متغیر و ثابت می‌شود.تمام هزینه‌های انجام شده در فرآیند تولید یا هنگام ارائه خدمات در نظر می‌گیرد. اطلاع از هزینه کل نیز یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در حسابداری تولیدی به آن پرداخته شود.

    هزینه متوسط

    هزینه متوسط یا میانگین هزینه تولید که به آن هزینه هر واحد تولیدی نیز گفته می‌شود. هزینه‌های متوسط از عوامل تعیین‌کننده عرضه و تقاضا در بازار هستند. اقتصاددانان، هم هزینه متوسط بلندمدت و هم هزینه متوسط کوتاه‌مدت را مورد تحلیل قرار می‌دهند. هزینه متوسط کوتاه‌مدت نسبت به مقدار کالای در حال تولید، امکان تغییر دارد. هزینه متوسط بلندمدت شامل تغییرات مقادیر بکار گرفته شده نهاده‌های ضروری برای تولید است.

    هزینه نهایی

    زمانی که به‌واسطه ساخت یا تولید یک واحد محصول اضافه، تغییر در هزینه کل رخ دهد، به آن هزینه نهایی گفته می‌شود. برای محاسبه هزینه نهایی باید تغییر در هزینه‌های تولید را بر تغییر در مقادیر تولیدی تقسیم کرد.

    محاسبه هزینه نهایی به شرکت کمک می‌کند تا بفهمد در چه زمانی به سود مقیاس می‌رسد تا فرآیند تولید را بهبود ببخشد. زمانی که هزینه نهایی یک واحد محصول اضافه، کمتر از قیمت هر واحد باشد، نشان دهنده سودآوری آن محصول است. زمانی که قرار است یک واحد محصول اضافی تولید شود، هزینه نهایی محاسبه می‌شود.


     

    نمودار هزینه و بازده تولید
    نمودار بازده و هزینه تولید


    استاندارد‌های حسابداری تولیدی

    در واقع استانداردهای حسابداری تولیدی تفاوتی با حسابداری پایه ندارد و همان 33 قانون که هر حسابداری مانند درآمد عملیاتی، صورت وجوه جریان نقد و محاسبه صورت‌های مالی را انجام دهد، برای این حسابداری هم وجود دارد.

    تمام افرادی که قصد انجام این بخش از حسابداری را دارند باید با این قوانین و تمامی دستورالعمل‌های حسابداری آشنا باشد تا بتواند به بهترین شکل آن‌ها را انجام دهند.علاوه بر داشتن دانش بالا برای این رشته از حسابداری، انواع نرم‌افزار حسابداری تولیدی نیز کمک به سزایی برای آسان‌تر شدن این امر به شما می‌کند.
     

    ترازنامه حسابداری تولیدی

    ترازنامه در واقع یک گزارش است که وضعیت دارایی، بدهی و سرمایه را مشخص می‌کند. ترازنامه برای تمام کسب و کار‌ها چه تولیدی یا خدماتی یا بازرگانی به‌صورت یکسان است. اهمیت ترازنامه به قدری بالاست که در برخی از مجموعه ها آن را به‌عنوان یک واحد جدا در نظر می‌گیرند.

    کلیه ترازنامه‌ها شامل دارایی، بدهی و سرمایه هستند. در واقع ترازنامه برای یک واحد اقتصادی یک تصویر از وضعیت مالی آن مکان است که در یک دوره زمانی کشیده شده است.


    بیشتر بدانید: ترازنامه و صورت سود و زیان را چگونه محاسبه کنیم؟
     

    کدینگ حسابداری شرکت‎‌های تولیدی

    کدینگ حسابداری تولیدی باعث ارائه گزارش‌های کامل و جامع از فعالیت‌های اقتصادی یک کسب و کار است. این کدینگ به ترتیب شامل ؛ گروه، تفصیلی، کل و معین است. برای اینکه بتوان ثبت رویدادهای مالی را انجام داد، حسابداران این موارد را به صورت درختی دسته‌بندی می‌کنند.

    تمامی این سرشاخه‌ها هم کدهایی دارند که به مجموعه آن‌ها کدینگ حسابداری می‌گویند. کدینگ برای هر واحد اقتصادی مخصوص به خود آنجاست و هر حسابدار باید بر اساس اطلاعات مخصوص به واحد اقتصادی آن را آماده کند.

    وظایف حسابدار شرکت‌های تولیدی

    در حسابداری تولیدی وظایف حسابدار همان وظایف هر حسابدار یک واحد اقتصادی است. این فرد باید دانش کافی در این زمینه داشته باشد تا به‌عنوان حسابدار تولیدی به مدیریت هزینه‌ها کمک کند.

    حسابدار تولیدی باید تمامی مواردی که در بالا بیان کردیم را انجام دهد و گزارش کاملی از وضعیت هزینه‌ها به مدیر کسب و کار ارائه دهد. همچنین باید در نگارش اظهارنامه‌ها دقت بسیاری داشته باشد و سعی کند حساب‌های شرکت تولیدی را تراز نگه داشته و به کاهش هزینه‌ها کمک کند.

    جمع‌بندی

    برای یک تولیدی، مهمترین ابزار داشتن یک حسابدار تولیدی دقیق و منظم است که بتواند میزان هزینه‌های کسب و کار شما را پایین بیاورد و به سود برساند و آن‌ها را مدیریت کند. امروزه با خرید نرم‌افزار‌های حسابداری که هم به‌صورت آنلاین و آفلاین وجود دارد، هم‌چوننرم‌افزار حسابداری تولیدی قیاس می‌توانید این حسابداری را با دقت بالا و آسان‌تر انجام دهید. 

    برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع نرم‌افزارهای حسابداری و ویژگی‌های آنها، با مشاوران قیاس تماس بگیرید.

     

     

نرم افزار حسابداری تولیدی